آفتاب
معاون سابق دومای روسیه:

غرب همگام با حسن نیت ایران در مذاکرات هسته ای حضور یابد

غرب همگام با حسن نیت ایران در مذاکرات هسته ای حضور یابد

مسکو- ایرنا- پروفسور سرگئی بابورین معاون سابق دومای روسیه با اشاره به مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 گفت: طرف های غربی باید همگام با حسن نیت ایران در مذاکرات هسته ای در وین حضور یابند.

بابورین روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا یادآوری کرد: مذاکرات ایران و گروه 1+5 روز جمعه آینده در وین انجام خواهد شد و این مذاکرات فرصت مناسبی برای برداشتن گام های بزرگتر برای عقد موافقت نامه جامع در باره مساله برنامه هسته ای ایران است.

وی افزود: ایران در دو ماه و نیم اخیر از توافق هسته ای ژنو برای شفاف سازی فعالیت های هسته ای خود حداکثر همکاری را با جامعه جهانی داشته است و اظهارات مقامهای غربی موید این امر است.

کارشناس روس گفت: ایران چیزی بیش از حقوق خود در چارچوب معیارهای موجود آژانس بین المللی انرژی اتمی و قرارداد ˈان.پی.تیˈ نمی خواهد و گروه 1+5 باید این واقعیت را در مذاکرات آینده مورد توجه قرار دهد.

معاون سابق دومای روسیه گفت: ایران برای حل و فصل کامل و نهایی مساله هسته ای خود و رفع سوء تفاهمات موجود با قدرت های ذیربط در گروه 1+5 آمادگی کامل دارد و رفتار و رویکرد مقامهای این کشور حکایت از این آمادگی و عزم دارد.

وی افزود: این امر اصلا موضوعی تصادفی نیست و فقط افرادی که از برنامه های دولت جدید ایران آگاهی ندارند معنای گام های تهران برای حل و فصل مساله هسته ای را درک نمی کنند.

کارشناس روس گفت: حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در برنامه انتخاباتی خود بصورت صریح اعلام کرد که حل مساله هسته ای را در اولویت برنامه های خود می داند و در شش ماه اخیر هم برای تحقق این وعده گام برداشته و دستگاه دیپلماسی ایران هم با توانمندی های خود در خدمت تحقق این هدف ملی قرار گرفته است.

معاون سابق دومای روسیه با بیان این که در عزم طرف ایرانی برای حل مساله هسته ای ایران کوچکترین تردیدی ندارم، اظهار داشت: اما در صداقت برخی طرف های غربی به ویژه آمریکا که در جریان مذاکرات تحریم های جدید در مورد ایران اعمال کرد، شک و تردید دارم.

بابورین به اوباما توصیه کرد در اقدامات و سیاست های خود در مورد ایران صادقانه رفتار کند و تحت تاثیر لابی یهودی ضدایرانی که کنگره آمریکا را در کنترل دارد، قرار نگیرد.

وی افزود: سیاست های هویج و چماق آمریکا در مورد مساله هسته ای ایران به وجهه واشنگتن در سطح جهانی هم ضربه زده است و بسیاری از کارشناسان از این سیاست ها که در راستای تشدید تنش در مساله هسته ای اجرا می شود انتقاد می کنند.

کارشناس روس گفت: به همین دلیل آمریکا باید در رویکرد خود در مساله هسته ای ایران صادقانه رفتار کند و در مذاکرات آینده در وین هم با حسن نیت حضور یابد.

وی اضافه کرد: اروپا بر خلاف آمریکا در حل مساله هسته ای ایران ذینفع است و سران کشورهای اروپایی برای عقد موافقت نامه جامع هسته ای لحظه شماری می کنند.

بابورین افزود: زیرا حل و فصل مساله هسته ای ایران افق روشنی را برای همکاری اروپایی ها با ایران می گشاید و مقامهای اروپایی نمی خواهند فرصت موجود برای برقراری همکاری های راهبردی با تهران را از دست دهند.

وی گفت: اخباری که از ایران به گوش می رسد هم همه حاکی از کاروان مقامها و نمایندگان شرکت های اروپایی به تهران است که برای برقراری همکاری ها با ایران صف کشیده اند.

کارشناس روس با بیان این که مسکو در حل مساله هسته ای ایران و جلوگیری از اعمال تحریم های اقتصادی بر این کشور تلاش فراوان کرده است، اظهار داشت: روسیه انتظار دارد و امیدوار است در این شرایط که تحریم ها کمرنگ شده اند همکاری های گسترده ای با ایران در عرصه های مختلف برقرار کند.

وی افزود: روسیه در عرصه ساخت نیروگاه های هسته ای با ایران همکاری کرده است و این عرصه می تواند همچنان مهم ترین زمینه همکاری دو کشور باشد، اما مسکو و تهران باید تعامل خود را به این عرصه محدود نکنند و در حوزه های مختلف همچون نفت و گاز، حمل و نقل، ماشین سازی و عرصه های مرتبط با فناوری های پیشرفته، عرصه های همکاری های جدید ایجاد کنند.

بابورین گفت: ما می توانیم همکاری ها را در تمام زمینه ها ازجمله فنی-نظامی، اقتصادی، بازرگانی و پیوندهای فرهنگی توسعه بخشیم.

وی گفت: ایران و روسیه دشمنان مشترکی دارند و بسیار مهم است که دو کشور دوست در مسیر توسعه ملی خود پیشرفت کرده و از منافع ملی دفاع کنند.

معاون سابق دومای روسیه گفت: اعتقاد دارم امروز که دولت جدید ایران تثبیت یافته است در دولت روسیه هم پس از المپیک زمستانی سوچی تحولی رخ دهد و زمینه برای توسعه همکاری های ایران و روسیه فراهم شود.

وی اضافه کرد: برای این منظور باید در قوه مجریه روسیه تحول ایجاد شود.

کارشناس روس ابراز امیدواری کرد: سال 2014 سال حل و فصل کامل مساله هسته ای ایران و لغو کامل تحریم های گوناگون در مورد این کشور باشد که به صورت غیرقانونی و با تکیه بر ادعاهای واهی و بی اساس اعمال شده اند.

وی اضافه کرد: ملت ایران هیچگاه شایسته تحریم و فشار نبوده و تدابیری که از طرف برخی قدرت ها بر آن اعمال شده است برای تضییع حقوق کشور ایران بوده و بنابراین لغو کامل محدودیت های در باره ایران اقدامی عادلانه خواهد بود.

بابورین در ادامه گفت: در دو سال اخیر در سایه موضع محکم ایران و روسیه به ویژه حمایت تهران از سوریه، تصور باطل توانمندی بزرگ ابرقدرت آمریکا فرو ریخت.

وی افزود: آمریکا ابرقدرت نیست بلکه کشور بسیار خودخواهی است و امیدوارم سیر حوادث آمریکا سران این کشور را وادار به تغییر رویکرد خود در قبال دیگر کشورها کند.

اروپام/2242**518** 1337
کد N123825

وبگردی