آفتاب

نتایج مناقصه عملیات امحای سلاح های شیمیایی سوریه اعلام شد

نتایج مناقصه عملیات امحای سلاح های شیمیایی سوریه اعلام شد

تهران – ایرنا - دیده بان جهانی منع استفاده از سلاح های شیمیایی اعلام کرد در نتیجه مناقصه ای، دو شرکت آمریکایی و فنلاندی به منظور همکاری در روند معدوم سازی تسلیحات شیمیایی سوریه انتخاب شدند.

به گزارش خبرگزاری ˈفرانسهˈ از شهر ˈلاههˈ، سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی اعلام کرد شرکت فنلاندی ˈاکوکمˈ مسئولیت معدوم ساختن مواد اولیه سلاح های شیمایی و نیز پسماندهای ناشی از نابودی این تسلیحات بر روی یک کشتی آمریکایی را بر عهده دارد.

طبق بیانیه این سازمان، شعبه آمریکایی شرکت ˈوئولیاˈ فرانسه نیز در مناقصه صورت گرفته از میان 14 شرکت دیگر برای معدوم ساختن باقیمانده تسلیحات شیمایی انتخاب شد.

این بیانیه افزود: نتیجه این روند گامی دیگر به سوی نابودی کامل سلاح های شیمیایی سوریه در مدت زمان مورد توافق خواهد بود.

اقدام مذکور در حالی صورت می گیرد که غرب دمشق را به تعلل در روند امحای زرادخانه شیمیایی اش متهم کرده است.

خبرگزاری فرانسه ادامه داد: سلاح های شیمیایی سوریه و مواد اولیه آن به تدریج با استفاده از ناوهای جنگی غربی از سوریه در حال خروج از این کشور است. این مواد سپس به یک کشتی آمریکایی تحویل داده خواهد شد تا آن ها را خنثی و به زباله های سمی تبدیل کند و سپس به شرکت های مربوطه تحویل دهد.

شرکت های متعددی از کشورهای مختلف از جمله، چین، فرانسه، آمریکا و سوئیس در مناقصه امحای زرادخانه شیمیایی سوریه تا ضرب الاجل تعیین شده 30 ژوئن 2014 (9 تیرماه 1393) شرکت کردند.

دیده بان جهانی منع استفاده از سلاح های شیمایی و سازمان ملل متحد به صورت مشترک بر روند نابودسازی برنامه سلاح های شیمایی سوریه که به موجب قطعنامه ای بین المللی در سال میلادی گذشته اجرایی شد، نظارت می کنند.

طبق اعلام دیده بان مذکور، هزینه تکمیل این پروژه بین 34 تا 41 میلیون دلار خواهد بود.

سوریه میزان سلاح های شیمایی خود را در حدود 700 تن، مواد اولیه کم خطر تر را 500 تن و میزان ماده ˈایزوپروپانولˈ لازم برای تولید گاز ˈسارینˈ را 122 تن اعلام کرده است.

قرار است سامانه های هیدرولیز موجود در کشتی آمریکایی ˈکیپ ریˈ مواد شیمایی مذکور را خنثی کنند که این امر تولید زباله های سمی مشابه زباله های صنعتی را به دنبال خواهد داشت.

قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه نابودی زرادخانه های شیمیایی سوریه پس از حمله شیمیایی گسترده ماه آگوست (مرداد - شهریور) که به کشته شدن صدها نفر در حومه دمشق منتهی شد، به تصویب رسید.

خاورم**9156 *1446
کد N123655

وبگردی