آفتاب

شروع گمانه زنی های انتخاباتی در هند-حزب بهارتیا جاناتا جان می گیرد

شروع گمانه زنی های انتخاباتی در هند-حزب بهارتیا جاناتا جان می گیرد

دهلی نو - ایرنا - با گرمتر شدن رقابتهای انتخاباتی درهند برخی نظرسنجیها نشان می دهد که حزب راستگرای بهارتیا جاناتا(بی.جی.پی) در انتخابات مجلس نمایندگان این کشور در موقعیت بهتری قرار دارد.

به گزارش ایرنا، همزمان با شدت گرفتن رقابتهای سیاسی و اجتماعی در سراسر هند و بالا گرفتن مناظره ها، اولین نظرسنجیها نیز وارد بازار انتخابات شدند.

یک نظرسنجی شبکه تلویزیونی ˈتایمز ناو ˈ (Times Now) و شرکت تحقیقاتی ˈسی ووترˈ (CVoter) نشان می دهد که حزب بهارتیا جاناتا در انتخابات لوک سابا در موقعیت بهتر در مقایسه با احزاب دیگر قرار دارد و بیشترین تعداد کرسیها را از آن خود خواهد کرد.

انتخابات مجلس 543 نفره نمایندگان هند قرار است در طول ماه آوریل و می (فروردین و اردیبهشت 93) در چندین مرحله برگزار شود و احزاب سیاسی این کشور خود را برای کسب بیشترین تعداد کرسیها آماده و ائتلافهایی را برای این منظور در برنامه ریزی دارند.

براساس نظرسنجی تازه منتشره بی.جی.پی بیشترین و حزب حاکم کنگره کمترین تعداد کرسیها را بدست خواهند آورد و ائتلاف دمکراتیک ملی تحت رهبری بی.جی.پی علیرغم کمبود کرسی، در بهترین موقعیت برای تشکیل دولت آتی قرار خواهد داشت.

این نظرسنجی نشان می دهد اگر انتخابات هند هم اکنون برگزار شود بی.جی.پی 202 کرسی و متحدان این حزب جمعا 25 کرسی به دست خواهند آورد و بدین ترتیب ائتلاف دمکراتیک ملی جمعا 227 کرسی از 543 کرسی لوک سابا را تصاحب خواهد کرد.

این در حالیست که گمانه زنی ها حاکیست تعداد کرسیهای حزب حاکم کنگره به رهبری خانم ˈسونیا گاندیˈ به 89 و متحدان آن به 12 عدد تقلیل خواهد یافت و در نتیجه تعداد کرسیهای ائتلاف مترقی متحد به زور به 100 خواهد رسید.

ائتلاف دمکراتیک ملی در انتخابات 2009 لوک سابا جمعا 159و ائتلاف مترقی متحد 259 کرسی به دست آورده بودند.

نظرسنجی همچنین نشان می دهد که احزاب دیگر جمعا 215 کرسی کسب خواهند کرد و این خبر خوشایندی برای حامیان نامزدی ˈنارندرا مودی ˈ از حزب بی.جی.پی برای نخست وزیری هند با توجه به همکاری برخی از این احزاب با این حزب در گذشته است.

حزب تازه تاسیس عام آدمی (مردم عادی) برای اولین بار در انتخابات لوک سابا شرکت می کند ولی انتظار می رود که در مجموع هفت کرسی را از آن خود کند. در میان احزابی که تاکنون نه با بی.جی.پی و نه با حزب کنگره متحد شده اند انتظار می رود که هریک از ˈای.آی.ای.دی.ام.کیˈ خانم جایالالیتا و احزاب چپگرا 27 کرسی، کنگره ترینامول خانم ممتابانرجی 24 کرسی، بهوجان سماجوادی (بی.اس.پی.) خانم مایاواتی 21 کرسی و سماجوادی (اس.پی.) ملایم سینگ یاداو 20 کرسی به دست آورند.

برخی کارشناسان کاهش تعداد کرسیهای حزب کنگره از 206 در سال 2009 به 89 در آخرین نظر سنجی را ناشی از فروپاشی موقعیت این حزب دراکثر ایالتها و کم شدن اقبال مردم دانسته اند.

حزب کنگره در انتخابات 2009 لوک سابا در ایالت آندراپرادش صاحب33 کرسی شد حال آنکه نظرسنجی نشان می دهد که این حزب در انتخابات آتی در این ایالت فقط شش کرسی کسب خواهد کرد.

به همین ترتیب انتظار می رود که تعداد کرسیهای این حزب در ایالت اوتارپرادش از 21به چهار و در ایالت راجستان نیز از 20 به چهار تقلیل یابد.

کارناتاکا، چتیسگر و اوریسا تنها ایالت هایی هستند که تعداد کرسیهای حزب کنگره در آنها احتمالا در مقایسه با انتخابات گذشته افزایش خواهد یافت.

تعداد کرسیهای حزب کنگره در کارناتاکا از شش به 14، در چتیسگر از یک به سه و در اوریسا از شش به هفت افزایش خواهد یافت.

همچنین تعداد کرسی های بی.جی.پی در تقریبا همه ایالتهای هند به استثنای سه ایالت افزایش خواهد یافت.

انتظار می رود که تعداد کرسیهای این حزب در اوتارپرادش از 10 به 34 در راجستان از چهار به 21 و در بیهار از 12 به 21 افزایش یابد.

رهبران ارشد 11 حزب سیاسی چپگرا اخیرا نشستی را در دهلی نو به منظور تبادل نظر درمورد تشکیل یک جبهه سوم غیر بی.جی.پی و غیرکنگره تشکیل دادند ولی آنان اتخاذ هرگونه تصمیم نهایی را در این خصوص به بعد از برگزاری انتخابات موکول کرده اند.

در آخرین تحول و همزمان با انتشار نظر سنجی ها ˈ نارندرا مودی ˈ نامزد اصلی بهارتیا جاناتا، حزب اصلی مخالف دولت هند درانتخابات پارلمانی پیش رو در حرکتی تبلیغاتی از طریق ویدئو کنفرانس در یک هزار چایخانه با مردم گفت وگو کرد و سیاستها و مدیریت حزب حاکم در مورد موضوعات مختلف از قبیل پول سیاه، مالیات، مبارزه با تروریسم، بهره وری از انرژی و راه آهن انتقاد کرد.

این در حالیست که ˈ نانسی پاول ˈ سفیر آمریکا نیز که دولتش مودی را تاکنون به خاطر کشتار فرقه ای در ایالت گجرات در سال 2002 جایی که وی سروزیر است تحریم کرده بود روز پنجشنبه گذشته در حرکتی عجیب به دیدار وی رفت.

این اولین دیدار مهم بین یک مقام آمریکایی و مودی از زمان اقدام وزارت خارجه آمریکا در لغو روادید این مقام هندی از سال 2005 تاکنون به خاطر نقض آشکار آزادی مذهبی است.

سفارت آمریکا در دهلی نو نیز در حرکتی شتاب زده و برای جلوگیری از این شبهه که واشنگتن قصد دخالت در امور داخلی هند را دارد طی بیانیه ای اعلام کرد که دیدار پاول با مودی بخشی از برنامه این سفارتخانه برای برقراری رابطه با رهبران سیاسی هند است.

به گفته ناظران احتمال روزافزون انتصاب مودی به عنوان نخست وزیر آتی هند آمریکا را به نرمش موضع خود در برابر این رهبر حزب مخالف بی جی پی از یک سو و فاصله گرفتن از حزب حاکم کنگره از سوی دیگر مجبور کرده است.

آساق ** 2164 ** 275 **1577
کد N123650

وبگردی