آفتاب

بلایای طبیعی عامل تشدید عفونت‌های قارچی

بلایای طبیعی عامل تشدید عفونت‌های قارچی

مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا درگزارش جدید خود هشدار داد بازماندگان بلایای طبیعی بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند.

به گزارش سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارشناسان سلامت معتقدند وقتی قارچ‌ها از مخفی‌گاه‌های طبیعی خود جابه‌جا می‌شوند، این تغییر می‌تواند پیامدهای مضر و زیانباری برای سلامت انسان‌ها داشته باشد اما اغلب نادیده گرفته می‌شود.

زمین‌لرزه، طوفان، گردباد و دیگر بلایای طبیعی می‌توانند قارچ‌های مضر را از زیستگاه‌های طبیعی خود جابه‌جا کرده و آنها را به افراد مستعد و آسیب‌دیده نزدیک کند. هاگ‌های قارچ‌ها نیز می‌توانند از طریق تنفس یا زخم‌ها وارد بدن شده و عامل بروز عفونت‌های خطرناک شوند.

به طور مثال پس از وقوع طوفان مرگبار سال 2011 میلادی در ایالت میزوری، 13 فرد به شدت آسیب‌دیده و مجروح به نوعی عفونت قارچی نادر مبتلا شدند. این نوع قارچ در خاک یافت می‌شود و موارد ارگانیکی را که قربانیان در نتیجه حوادث طبیعی در معرض آنها قرار می‌گیرند، فاسد می‌کند.

همچنین در پی زمین‌لرزه سال 1994 میلادی در نزدیکی لس‌آنجلس بیش از 200 نفر از بازماندگان به نوعی عفونت قارچی با عنوان «تب‌دره» مبتلا شدند. همچنین طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا، حوادثی چون رانش‌زمین و زمین‌لرزه، ابرهایی از گرد و غبار را در هوا منتشر می‌کنند که با استنشاق آنها سلامت افراد به خطر می‌افتد.

اگرچه این پدیده چندان متداول نیست اما این نگرانی وجود دارد که عفونت‌های قارچی ناشی از بلایای طبیعی با تغییرات جوی شیوع بیشتری پیدا کنند. برای مثال درجه حرارت بالاتر ممکن است به قارچ‌های مضر اجازه دهد به مناطق جدید راه پیدا کنند و سلامت ساکنان این مناطق را به خطر بیاندازند.

به گزارش ایسنا به نقل از ام‌ان‌ان، در این گزارش همچنین آمده است گاهی عفونت‌های قارچی با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شوند که همین امر موجب می‌شود بکارگیریِ شیوه درمانی مناسب به تعویق افتد.

انتهای پیام

کد N123591

وبگردی