آفتاب

سازمان ملل: هنوز 250 هزار تن در سوریه در محاصره هستند

سازمان ملل: هنوز 250 هزار تن در سوریه در محاصره هستند

رئیس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل ضمن اعلام اینکه تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره شده "حمص" یک دستاورد چشمگیر و مهم است، هشدار داد که هنوز 250 هزار تن در سراسر سوریه منتظر کمک‌های بشردوستانه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، والری آموس، رئیس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل گفت: عملیات حمص نباید به عنوان نمونه‌ای برای اقدامات آتی در نظر گرفته شود. این یک موفقیت در شرایط بسیار دشوار است اما یک پیشرفت محسوب نمی‌شود.

وی به خبرنگاران گفت: ما حدود 1400 غیرنظامی را خارج کردیم اما اگر به تمامی قسمت‌های تحت محاصره نگاهی بیندازید،‌ می‌بینید که هنوز حدود 250 هزار تن منتظر کمک‌های بشردوستانه هستند. دو طرف درگیر در جنگ داخلی سوریه به صورت زبانی به سازمان ملل اطمینان داده‌اند که آتش‌بس موقت در شهر حمص تمدید خواهد شد اما مقامات ما همچنان منتظر ضمانت‌نامه کتبی هستند.

آموس افزود: ما بدون ضمانت‌های کتبی نمی‌توانیم به اقدامات خود ادامه دهیم. من از تمامی اعضای شورای امنیت می‌خواهم از نفوذ خودشان بر طرفین درگیر استفاده کرده تا مطمئن شوند که آن‌ها به این آتش‌بس وفادار مانده، اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه را داده و به صورت کتبی متعهد می‌شوند تا از قوانین بشردوستانه بین‌المللی حمایت کنند.

وی نسبت به روند بسیار محدود و شدیدا کند این مساله ابراز تاسف کرد و ادامه داد: به همین دلیل است که همه ما نه تنها بدبین بلکه بسیار مایوس هستیم. اگر کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان سوری نرسد، پیش از آنکه شورای امنیت تحریم‌هایی را علیه سوریه اعمال کند،‌ قطعنامه‌ای که توسط غرب تدوین شده، بررسی خواهد شد.

این در حالی است که روسیه با پیش‌نویس این قطعنامه غربی مخالفت کرده و در عوض قطعنامه دیگری را تدوین کرده است. ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت، قطعنامه تدوین شده توسط مسکو شامل مجازات سنگین علیه تروریسم است. وی تاکید کرد، همچنان ممکن است که سازشی صورت گیرد.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: آنچه که ما را متحد می‌کند،‌ درک این مساله است که وضعیت انسانی در سوریه بسیار وخیم است. غرب به دنبال قطعنامه‌ای است که باعث تفاوت چشمگیری شود. از نظر ما نبود قطعنامه بهتر از اعمال یک قعطنامه بد است.

انتهای پیام

کد N123536

وبگردی