آفتاب

جامعه ترکیه - اردوغان عصبانی، خبرنگاران نگران

جامعه ترکیه - اردوغان عصبانی، خبرنگاران نگران

آنکارا- ایرنا - رسوایی فساد مالی و متهم شدن شماری از نزدیکان به دولت به ارتشا موجب خشم ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ، نگرانی خبرنگاران و جبهه بندی در جامعه ترکیه شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، درگیری های سیاسی و مشاجره های تند میان هواداران و مخالفان دولت اردوغان جامعه ترکیه را دچار نوعی حساسیت و پرخاش کرده و خشم نخست وزیر نیز موجب نگرانی خبرنگاران و معترضان شده است.

اردوغان در پاسخ به سووالات خبرنگاران در مورد فسادهای مالی و ادعاهای ارتشا در دستگاهای دولتی با تندی سخن می گوید و به موضع و منصب صاحبان رسانه های پرسشگر می پردازد و پاسخهایی می دهد که موجب ناخشنودی و نگرانی خبرنگاران می شود.

آن دسته از دادستان ها ، قضات و پلیس ترکیه نیز که به مخالفت با دولت اشتهار دارند ، نزدیکان و اعضای خانواده های آنان نیز از خشم اردوغان در امان نیستند.

دو روز پیش در موج تازه برکناری قضات در ترکیه، شورای عالی قضات و دادستان های این کشور به درخواست دولت 166 قاضی و دادستان دیگر را برکنار کرد.

در میان دادستان های برکنار شده، برخی داستان های مشهور در استانبول، آنکارا و ازمیر به چشم می خوردند.

در پی تنش سیاسی ناشی از رسوایی فساد مالی در آذرماه گذشته نیز دستگاه قضایی ترکیه تحت فشار دولت این کشور 96 دادستان و قاضی مرتبط با پرونده فساد اقتصادی را برکنار کرد.

بیشتر افراد برکنار شده کسانی هستند که با پرونده فساد مالی و ارتشا مرتبط بودند و در دستگیری مقامات دولتی و غیردولتی متهم به فساد مالی، نقش داشته اند.

طی دو ماه اخیر بیش از شش هزار تن از روسا ، مدیران و پرسنل شهربانی در شهرهای مختلف ترکیه جابه جا و یا برکنار شدند.

مخالفان اردوغان مدعی هستند دولت با برکناری دادستان ها و این قضات، قصد دارد پرونده فساد اقتصادی را به دادستان ها و قضات جدید بسپارد.

آنکارا مدعی است هواداران ˈفتح الله گولنˈ رهبر ˈجماعت نورˈ با نفوذ در دستگاه های قضایی و پلیس، علیه دولت پرونده سازی می کنند و قصد دارند به دولت ضربه بزنند.

رسانه های حامی و نزدیک به فتح الله گولن و جماعت نور بیشتر مورد حمله نخست وزیر ترکیه قرار دارند.

جمعیت روزنامه نگاران ترکیه از رفتار نخست وزیر و اعضای هئیت دولت این کشور با خبرنگاران به شدت انتقاد کرد.

هیئت مدیره جمعیت روزنامه نگاران ترکیه با صدور بیانیه ای با اشاره به واکنش های تند رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به سوالات برخی خبرنگاران تاکید کرد، از نخست وزیر ترکیه می خواهیم که لحن نیشدار و ناراحت کردن خبرنگاران را کنار بگذارد.

هیئت مدیره جمعیت روزنامه نگاران ترکیه تاکید کرد، با نگرانی شاهد رفتارهای تند مقامات دولت با روزنامه نگاران و بی اعتبار کردن آنان هستیم.

هیئت مدیره این جمعیت تاکید کرد، هر روز شاهد نمونه های جدیدی از کارشکنی های دولت اردوغان در برابر فعالیت های خبرنگاران رسانه هایی هستیم که از دولت وی انتقاد می کنند.

تازه ترین گزارش منتشر شده خبرنگاران بدون مرزنشان می دهد که ترکیه برای دومین سال متوالی بزرگترین زندان برای روزنامه نگاران به شمار می رود.

گزارشهای خبرنگاران بدون مرز و کمیته حمایت از روزنامه نگاران و خبرنگاران حاکی از آن است که هم اکنون 40 روزنامه نگار و خبرنگار در ترکیه پشت میله های زندان هستند و مقام های دولت ترکیه به سرکوب و سانسور صداهای مخالف ادامه می دهند.

ترکیه برای دومین سال متوالی بزرگترین زندان برای خبرنگاران و روزنامه نگاران شناخته شده است.

بر اساس این گزارش مقام های ترکیه بیش از 60 گزارشگر و خبرنگار را به علت پوشش خبری اعتراضات پارک گزی در میدان تقسیم استانبول در ژوئن 2013 میلادی مجبور به استعفا کرده و یا آنها را برکنار نموده اند.

این گزارش افزود، دولت ترکیه سعی در سانسور پوشش خبری اتفاقات حساس در این کشور دارد و رسانه های اجتماعی را تهدید به اعمال محدودیت کرده است.

محدود شدن آزادی رسانه های خبری و مطبوعات در ترکیه آرزو و رویای مقام های این کشور برای تبدیل شدن به الگوی کشوری دموکراتیک در منطقه را زیر سئوال برده است.

علاوه بر زندانی شدن 40 خبرنگار در ترکیه 59 خبرنگار دیگر نیز به علت انتقاد از حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت از کار برکنار شده یا مجبور به استعفا شده اند.

همزمان با انتشار گزارش های یاد شده در رسانه های ترکیه فاتح آلتایلی سردبیر کهنه کار شیکه خبری ˈخبر ترکˈ در گفت و گو با شبکه تلویریونی ˈسی ان ان ترکˈ گفت : اعمال فشار دولت سردبیران رسانه ها را مرعوب می کند.

وی افزود: کرامت اصحاب رسانه لگدمال می شود ، دستورها هر روز از طرفهای مختلف به سمت آنان روانه می شود، در چنین فضایی نمی توانیم آنچه را که می خواهیم بنویسیم ،همه نگران هستند.

آلتایلی این مطالب را در پی درز کردن خبرهایی مبنی بر اینکه برخی رسانه ها تحت تاثیر فشارهای دولت پوشش خبری حوادث را تغییر می دهند و در نتایج همه پرسی ها دست می برند، عنوان کرد.

دولت ترکیه بارها مداخله در امور رسانه ها را تکذیب کرده ولی هنوز به اظهارات آلتایلی واکنش نشان نداده است.

سردبیر روزنامه خبر ترک افزود: همه کسانی که در رسانه ها کار می کنند با چنین مسائلی مواجه هستند ولی مسئله مهم این است که این فشارها تا چه اندازه بر عملکرد نشریه ها تاثیر می گذارد.

ˈمراد آکسویˈ نویسنده و روزنامه نگار ترکیه نیز در این باره می گوید: سخنان آلتایلی وضعیت جاری را به طور کامل شرح می دهد. بین دولت آنکارا و رسانه های وابسته در زمینه انتشار و بزرگ نمایی اخبار مورد نظر دولت آنکارا یک هماهنگی کامل وجود دارد و بیشترین مداخله در امر آزادی مطبوعات در برهه زمانی فعلی انجام می پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه روند جاری موجب سانسور توسط دست اندرکاران امور رسانه ای ترکیه شده است گفت: روزنامه نگاران با سانسور در برخی مسایل وارد نمی شوند و حاکمیت با قدرت یافتن بیشتر خواستار اطلاع یافتن مردم از آنچه که علیه حاکمیت مطرح می شود، نیست.

وی گفت: حاکمیت حزب حاکم عدالت وتوسعه ترکیه در پی طراحی و ساختار مجدد رسانه های این کشور به موازات تجدید ساختار مجدد قوای مقننه و مجریه است.

خانم ˈعنبرین زمانˈ خبرنگار و روزنامه نگار ترکیه ای نیز در این باره می گوید: مرا از کار اخراج کردند چرا که نوشته های من حاکمیت را ناراحت می کرد.

وی با اشاره به اینکه روزنامه نگاران مخالف از کار خود اخراج می شوند گفت: روزنامه نگاران منتقد در ترکیه همیشه تحت فشار قرار داشتند ولی برای اولین بار در دوران حاکمیت حزب حاکم عدالت و توسعه رسانه هایی که خط میانه را پیش گرفته اند نیز تحت فشار قرار گرفته اند و نزدیک به تمامی مقاله نویسان منتقد دولت از کار اخراج شده اند.

ˈیاووز بایدارˈ دیگر مقاله نویس مطبوعات ترکیه نیز می گوید: برخی روزنامه نگاران گروه های رسانه ای بزرگ که در مقابل درخواست های خودسانسوری و خبرهای فرمایشی مقاومت کردند از کار برکنار شده اند.

بایدار گفت: رسانه های همگانی در ترکیه بدترین دوران فلاکت خود را سپری می کنند و نخست وزیر ترکیه که مداخله مستقیم در امور رسانه ای را به صورت امری عادی درآورده است و تجاری که تنها به منافع مالی خود می اندیشند و صاحب گروه های رسانه ای هستند، مسببان اصلی فلاکت رسانه ها در ترکیه هستند.

پیشتر نیز مخالفان دولت ترکیه ادعاهایی در مورد اعمال فشار به رسانه ها و اخراج خبرنگارانی که منتقد دولت اردوغان هستند منتشر کرده بودند.

خبرنگاران بدون مرز و برخی از انجمن های بین المللی روزنامه نگاران از ترکیه به عنوان بزرگترین زندان خبرنگاران یاد کرده اند.

در ترکیه دست کم 12 روزنامه پرتیراژ و 10 شبکه تلویزیونی وجود دارند که متعلق به شرکت های بزرگی هستند که در زمینه انرژی یا ساخت و ساز یا معدن فعالیت می کنند و همه آنان تا حد زیادی وابسته به قراردادهای دولتی هستند.

خاورم ** 2010* 230 **1515
کد N123419

وبگردی