آفتاب

نماینده ایران در امور دریای خزر: اجازه حضور بیگانگان در خزر داده نمی شود

نماینده ایران در امور دریای خزر: اجازه حضور بیگانگان در خزر داده نمی شود

دوشنبه - ایرنا - «ابراهیم رحیم پور» نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور دریای خزر گفت: ایران و روسیه اجازه حضور کشورهای بیگانه در امور دریای خزر را نخواهند داد و سه کشور دیگر حاشیه این دریا نیز همین نظر را دارند.

وی که در سفری دو روزه در تاجیکستان حضور یافته بود در پاسخ به سوال ایرنا در مورد آخرین وضعیت مذاکرات تعیین رژیم حقوقی دریای خزر افزود: پس از فروپاشی شوروی طبیعی بود که دریایی که قوانین بین المللی در باره آن صدق نمی کند، برای تعیین رژیم حقوقی به خاطر اختلاف نظرها نیاز به مشورت کشورهای این حوزه داشته باشد و با مذاکراتی که با نمایندگان پنج کشور حاشیه دریای خزر انجام شد، به موفقیت های خوبی رسیده ایم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه در مورد تعیین رژیم حقوقی دریای خزر نباید عجله کرد، گفت: نشست سران پنج کشورهای ذی نفع در سال سپتامبر سال جاری میلادی در آستاراخان برگزار خواهد شد.

رحیم پور گفت: برای حل مسائل اساسی دریای خزر وقت بیشتری لازم است، اما گام های خوبی نیز برداشته شده است و مذاکرات در حال انجام است .

وی افزود: با پیشرفت هایی که حاصل شده و خواهد شد دریای خزر که میراث مشترکی برای پنج کشور ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان است را به عنوان دریای صلح و دوستی حفظ و مراقبت می کنیم.

آساق**1663**1545
کد N123414

وبگردی