آفتاب

تحلیلگر سیاسی : قطر در سیاست های خود در منطقه با شکست مواجه شده است

تحلیلگر سیاسی : قطر در سیاست های خود در منطقه با شکست مواجه شده است

تهران-ایرنا –ˈبیل لو ˈ تحلیلگر سیاسی می گوید: سیاست های قطر در خاورمیانه با وجود هزینه کردن مبالغی هنگفت، با شکست مواجه شده است و به همین دلیل انتقادهایی در داخل و خارج متوجه مقام های کنونی این کشور شده است.

روزنامه ˈ رأی الیوم ˈدر گزارشی در مورد سیاست های قطر در منطقه به ویژه خاورمیانه نوشت: قطر با مشکلات داخلی و بحران های خارجی زیادی مواجه است که این باعث شده رویاها و بلندپروازی های مقام های این کشور برای اینکه تبدیل به یک قدرت بزرگ و اثر گذار در منطقه خاورمیانه شود، با چالش مواجه شود.

ˈ بیل لو ˈ تحلیلگر سیاسی در گزارشی در مورد کشورهای حاشیه خلیج فارس نوشت در رای الیوم نوشت:ˈ تمیم بن حمد بن خلیفه ˈ امیر 33 ساله جدید قطر در حال حاضر با مشکلات زیادی روبرو است به ویژه اینکه رویای وی و پدرش برای اینکه تبدیل به یک قدرت منطقه ای و جهانی تاثیر گذار شوند، بر باد رفته است.

بر اساس گزارش این کارشناس انگلیسی ، حمایت و پشتیبانی قطر از نیروهای ˈاسلامگراˈ در جریان انقلاب های عربی در تونس ، لیبی ، مصر و سوریه نتیجه عکس داده است و این سیاست قطر باعث ایجاد تنش در روابط این کشوربا متحدان غربی و همچنین متحدان این کشور در حاشیه خلیج فارس شده است .

وی افزود: ˈاز نظر داخلی نیز باید گفت : اخیرا بحران میان نظام حاکم و برخی جریان های محافظه کار در این کشور عربی افزایش یافته است زیرا از نظر آن ها در این کشور آزادی و دموکراسی وجود ندارد ؛ معارضان محافظه کار در قطر می گویند ارزش های موجود در این کشور نادیده گرفته می شود و در مقابل فرهنگ و نهادهای آموزشی غربی جایگزین شده و این نوع فرهنگ حاکم مطلق در این کشور شده است.ˈ

این کارشناس افزود: قطر برای خرید قدرت نفوذ در مناطق مختلف جهان و تسلط بر برخی مناطق و همچنین برای میزبانی جام جهانی ، میلیاردها دلار هزینه کرده یا بهتر بگوییم بر باد داده است اما باید اعتراف کرد که خزانه این کشور کوچک همچنان پر است .پیش بینی می شود برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2022 میلادی بیش از 200 میلیارد دلار برای قطر هزینه داشته باشد .

رأی الیوم افزود : دخالت های شیخه موزه همسر امیر سابق قطر و مادر امیر کنونی در امور مختلف در این کشور و اختصاص دادن میلیاردها دلار به ˈ موسسه قطر ˈ باعث خشم شدید شمار زیادی از قطری ها شده است .

این موسسه به منزله امپراتوری دارای قدرت نرم برای بهبود چهره بین المللی قطر است .

علاوه بر این ، شیخه موزه همراه با دخترش موزه هنر اسلامی را در سال 2008بنیانگذاری و افتتاح کرده اند که این موزه دربرگیرنده یکی از منحصر به فرد ترین آثار اسلامی در کل جهان است .

در ادامه این مقاله آمده است:ˈ طرح های کشاورزی قطر نیز که هدف از آن خودکفایی در زمینه غذا اعلام شده بود ، با شکست مواجه شده است و این در حالی است که مقام های قطری میلیاردها دلار برای برنامه امنیت غذایی هزینه کردند اما همه این پول ها بر باد رفت و دولت ناچار شد اجرای این طرح را لغو کند.ˈ

ˈ جیم کرین ˈ کارشناس امور کشورهای حاشیه خلیج فارس برنامه امنیت غذایی قطر را تصمیمی نادرست دانست و گفت : سرمایه گذاری در خصوص کشاورزی در قطر بی معنا بود .

وی افزود : استفاده از گاز طبیعی در تاسیسات مختص شیرین کردن آب در این کشور برای آبیاری محصولات کشاورزی باعث افزایش کربن در این کشور شده است والبته این گاز در قطر به میزان زیادی وجود دارد و این باعث در تنگنا قرار دادن قطر شده است زیرا سرانه تولید کربن در قطر ،بسیار بالا است و این کشور مقام نخست را در جهان دارد .

بر اساس گزارش های سازمان ملل، ده سال است که قطری ها در راس کشورهایی قرار دارند که بیشترین میزان گاز دی اکسید کربن را به میزان 44تُن برای هر فرد تولید می کنند. این میزان سه برابر تولید دی اکسید کربن در آمریکا، 8 برابر تولید آن در چین و 22 برابر تولید آن در کشور هند است.

خاورم **2041**1446
کد N123413

وبگردی