آفتاب

آمریکا در قبال کره شمالی دست به دامان چین شد/ هشدار کری درباره پیامدهای ایجاد منطقه دفاع هوایی

آمریکا در قبال کره شمالی دست به دامان چین شد/ هشدار کری درباره پیامدهای ایجاد منطقه دفاع هوایی

مقابله با تغییرات آب و هوایی، تنش ها در دریای شرقی چین و کره شمالی از جمله موضوعات مهم در سفر دو روزه وزیر خارجه آمریکا به پکن عنوان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتد پرس، آمریکا و چین قول افزایش همکاریها را در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی دادند و جان کری نیز مذاکرات خود با همتای چینی اش را بسیار سازنده و مثبت خواند.

در بیانیه مشترک وزارت خارجه آمریکا و چین پس از سفر جان کری به پکن آمده است که دو کشور بر لزوم برداشتن قدمهای ملموس برای مقابله با صدور گازهای گلخانه ای تاکید کردند.

روزنامه نیوز در گزارشی نوشت جان کری روز گذشته اعلام کرد که چین آمادگی لازم را برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی برای توقف برنامه هسته ای آن اعلام کرده است.

شینهوا با اشاره به مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین درباره مسائل مهم دوجانبه و منطقه‌ ای اعلام کرد که این پنجمین سفر جان کری به آسیا از زمان تصدی پست وزارت خارجه است.

جان کری همچنین در این دیدار ضمن هشدار درباره پیامدهای ایجاد منطقه دفاع هوایی برفراز دریای شرقی چین از پکن خواست تا در این باره تضمین هایی به آمریکا بدهد که از متحدان اصلی توکیو و مانیل بر سر اختلافات ارضی با چین است.

منطقه دفاع هوایی چین شامل حریم هوایی جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن می شود و بنا بر اعلام وزارت دفاع چین، هواپیماهایی که وارد حریم هوایی این منطقه شوند یا باید از مقررات چین تبعیت کنند یا با اقدامات دفاعی اضطراری چین روبرو شوند.

در این طرح چین از هواپیماهایی که وارد این منطقه می شوند خواسته تا برنامه پرواز خود را ارائه دهند و یک کانال ارتباطی دو طرفه ایجاد کنند و به موقع به سوالات چین پاسخ صحیح دهند.

در همین حال شینزو آبه نخست وزیر ژاپن ضمن انتقاد از تصمیم پکن برای ایجاد منطقه دفاع هوایی این کشور اعلام کرده است که این تصمیم آزادی پرواز را از کشورها می گیرد و بر برچیده شدن این منطقه دفاع هوایی تاکید کرده است.

وزیر امور خارجه چین همچنین ضمن ابراز امیدواری درباره آغاز فصل جدید در روابط واشنگتن و پکن در پی سفر کری تاکید کرد چین آماده همکاری با آمریکا براساس اصول روابط کشورهای بزرگ، بدون جنگ و برخورد، همراه با احترام متقابل و رعایت اصل برد - برد است.

وزیر خارجه آمریکا در سفر آسیایی خود به پکن که پس از سفر به کره جنوبی انجام شد، روز دوشنبه با مقامات اندونزی در جاکارتا دیدار می کند.

کد N123409

وبگردی