آفتاب

عملیات مشترک ناتو و روسیه برای امحای مواد شیمیایی سوریه

عملیات مشترک ناتو و روسیه برای امحای مواد شیمیایی سوریه

روسیه و ناتو به منظور حفاظت از کشتی آمریکایی که تسلیحات شیمیایی سوریه را نابود خواهد کرد،‌ در حال طراحی برنامه‌هایی برای انجام یک عملیات دریایی مشترک در دریای مدیترانه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این عملیات و پیشرفت نمادین در زمانی است که روابط ناتو و روسیه در پی برنامه سپر دفاع موشکی ناتو و تنش‌ها بر سر اوکراین خدشه‌دار شده است.

این اقدام همچنین نشانه‌ای از حمایت جهانی قوی از توافقنامه آمریکا و روسیه برای تخریب زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه است؛‌ توافقی که خطر حمله نظامی آمریکا به سوریه را خنثی کرد.

بر اساس برنامه طراحی شده، ناوهای ناتو و روسیه به طور مشترک وظیفه حفاظت از کشتی آمریکایی "کیپ ری" را به عهده دارند. این کشتی آمریکایی حدود 500 تُن از مواد شیمیایی بسیار خطرناک سوریه را در دریا منهدم خواهد کرد.

ناتو و روسیه همچنان در تلاشند تا برخی از مشکلات فنی را حل کنند اما منابع ناتو می‌گویند، توافقی در چند روز آتی اعلام خواهد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و آندرس فوگ راسموس، دبیرکل ناتو در مذاکرات 28 ژانویه سال جاری در بروکسل درباره حمایت از اقدامات بین‌المللی برای انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه با یکدیگر مذاکره کردند. پس از این نشست، راسموس از کارشناسان نظامی و غیرنظامی ناتو خواست تا فهرستی را از گزینه‌های موجود آماده کنند.

این منبع افزود: می‌دانیم که روس‌ها نیز همین کار را انجام می‌دهند. ما درباره یک عملیات مشترک بالقوه در دریا صحبت می‌کنیم.

منبعی مجزا در سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی گفت: آن‌ها درباره یک عملیات امنیتی مشترک در دریای مدیترانه برای حفاظت از کشتی "کیپ ری" در حالی که تسلیحات شیمیایی را منهدم می‌کند،‌ مذاکره می‌کنند.

چندین منبع آگاه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) این عملیات را تایید کرده‌اند اما مقام‌های روسیه هنوز درباره این مساله اظهارنظر نکرده‌اند.

از سوی دیگر، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان پس از مذاکرات روز جمعه مسکو در کنفرانس خبری مشترکی با حضور لاوروف گفت، توافقنامه‌ای در حال نهایی شدن است که بر اساس آن روسیه در حفاظت از کشتی "کیپ ری" شرکت می‌کند.

انتهای پیام

کد N123340

وبگردی