آفتاب

سفیر ایران در روسیه: ایران از گفت‌وگو‌ بین طرف‌های سوری حمایت می‌کند

سفیر ایران در روسیه: ایران از گفت‌وگو‌ بین طرف‌های سوری حمایت می‌کند

سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی که اولین گفت‌وگو وی با یک خبرگزاری خارجی بود، در خصوص چشم‌اندازهای مناسبات ایران و روسیه، از سرگیری همکاری در رابطه با طرح‌های نفتی و گازی و همچنین مواضع تهران در زمینه مساله سوریه و امکان حل و فصل آن صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه در پاسخ به این که "ارزیابی شما از سطح روابط روسیه و ایران چگونه است؟ آیا به نظر شما دیدارها و تماس‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تحکیم روابط کمک می کند؟" گفت: روابط دو کشور خوشبختانه در طول دو دهه گذشته با حسن نیت و حسن نظر بوده است. شاید بتوان گفت در دو سال گذشته حجم مبادلات اقتصادی تا حدودی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته، اما به طورکلی روابط مبتنی بر تفاهم و علاقمندی طرفین بوده و می‌توان گفت در حال حاضر دوره جدیدی در روابط دو کشور آغاز شده است که فکر می‌کنم رئیس‌جمهور روسیه نیز چنین تعبیری کردند که این درواقع مرحله نوین در روابط دو کشور است. شاید ویژگی آن را بشود به این شکل تعبیر کرد که هر دو کشور ارادتشان نسبت به تحکیم و گسترش روابط بیش از گذشته است. حسن تفاهم و اشتراک نظر و گفت‌وگوی خوبی بین دکتر روحانی و پوتین ایجاد شده و در واقع دو کشور در عین حال که روابطشان در سال‌های گذشته هم از جنبه‌های استراتژیک برخوردار بوده، اما دنبال این هستند که روابط به سطح استراتژیک ارتقا پیدا کند.

سفیر ایران در روسیه در ادامه گفت: در تاریخ روابط دو کشور ملاقات بین پوتین و روحانی به عنوان یک نقطه روشن ثبت خواهد شد و به عنوان یکی از اتفاقات جدی در روابط دو کشور در آینده از آن نام برده خواهد شد، چون بسیاری از تحلیلگران تصور می‌کردند که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم روابط ایران و روسیه ضعیف خواهد شد. اما دکتر روحانی و پوتین پایه روابط جدیدی را بنا کردند. بعد از آن به صورت مرتب گفت‌وگوهای تلفنی بین دو رئیس‌جمهور وجود داشته و هنوز هم وجود دارد، نمایندگان آنها تعیین شده‌اند و پیام‌های آنها از طریق نمایندگان مبادله شده است. سفر روحانی به روسیه قطعی شده است. وی در ماه سپتامبر سال 2014 در اجلاس روسای جمهور کشور‌های ساحلی دریای خزر شرکت خواهد کرد و در چارچوب آن با پوتین دیدار خواهند کرد. سفر دکتر ظریف هم در ماه آوریل به مسکو قطعی است و وی برای شرکت در اجلاس وزرای کشور‌های ساحلی دریای خزر که در مسکو برگزار می‌شود، به این کشور سفر خواهد کرد. این اجلاس به عنوان اجلاس مقدماتی ماه سپتامبر برای تنظیم پیش‌نویس بیانیه سران برگزار می‌شود. حتما در سفر ایشان درباره مسایل دو جانبه، مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای بدون تردید بحث خواهد شد، اما چیزی که به صورت روشن دستور کار اصلی‌ است، مباحث منطقه خزر است.

سنایی در ادامه گفت: اگر چه هنوز تاریخی برای سفر رئیس‌جمهور روسیه قطعی نشده است، ولی اصل سفر ایشان به ایران همیشه مورد تاکید قرار داشته است، هم از طرف وزارت امور خارجه روسیه و هم از طرف خود پوتین. هنوز برنامه و تاریخ مشخصی در دستور کار دو کشور برای سفر پوتین نیست، اما هر بار که مطرح شده از طرف دوستان روس و از جمله خود پوتین مورد تاکید قرار گرفته است.

سفیر ایران در روسیه در پاسخ به اینکه " آیا به نظر شما اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران باعث کاهش گردش کالا بین دو کشور و تضعیف روابط اقصادی مسکو و تهران شده است؟" گفت: روابط دو کشور در دو دهه گذشته رشد تدریجی و رشد بسیار کندی داشته است. در سال 2011، 2012 و 2013 و به خصوص در سال 2012 کاهش خیلی جدی را شاهد بودیم، یعنی در واقع یک افت را شاهد بودیم که بیشتر ناشی از تحریم‌ها بوده. البته ما متاسف هستیم از اینکه دوستان روس‌مان حتی تحریم‌های یک‌جانبه را خیلی جدی گرفتند، در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا تحریم‌های یک‌جانبه را جدی نگرفتند. روسیه بارها در اعلامیه‌های سیاسی خود گفت و رهبران آن تاکید کردند که به تحریم‌های یک‌جانبه پایبند نیستند. اما متاسفانه برخی از موسسات مالی و اقتصادی روسیه تحریم‌های یک جانبه را جدی گرفتند و در نقل و انتقال مشکل ایجاد شد. افت روابط داشتیم. ما امیدوار هستیم که با توافقاتی که بین دو رئیس جمهور صورت گرفت شاهد جهش در روابط دو کشور باشیم. اگر بگوییم که در یک مرحله نوینی از روابط قرار گرفته‌ایم، به این معنی است که پایه‌های روابط در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پتانسیل‌های مختلفی دارد که مورد توجه دو رئیس جمهور قرار گرفته و ما امیدوار هستیم که ‌شاهد جهش و شیب تند افزایش روابط دو کشور باشیم.

سنایی در ادامه گفت: روابط در حالیکه تا رقم 4 میلیارد دلار در سال پیش رفته بود، در سال 2012 میلادی کاهش پیدا کرد و به 2.7 میلیارد دلار رسید یعنی با یک کاهش 30 درصدی رو به رو بود. آمارها و ارقام‌ها هم نشان می‌دهند که در سال 2013، 1.5 و 1.6 میلیارد دلار تبادلات داشتیم. ما امیدوار هستیم حالا که فضای تحریم‌ها شکسته شده است موسسات مالی - اقتصادی روسیه به صورت جدی‌تری وارد بازار ایران شوند، با ایران تعامل و همکاری داشته باشند و قراردادها و معاهدات جدیدی در زمینه همکاری‌های اقتصادی امضا شود.

وی در پاسخ به اینکه "بر اساس اظهارات مقامات روسیه درباره اینکه ایران شرایط جدید برای فعالیت شرکت‌های خارجی، از جمله شرکت‌های نفتی را عرضه می کند آیا می‌توان گفت که قراردادهای قبلی در زمینه همکاری‌های اقتصادی و نظامی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت؟" گفت: در زمینه نفت و به طور کلی مجموعه‌ای از همکاری‌های اقتصادی، یک یادداشت تفاهم در دست مذاکره است، اما چیزی در این زمینه نهایی نشده است. اما در زمینه اس-300، ایران همچنان قراردادی را که بین طرف ایران و روس امضاء مشروع و قانونی می داند و فکر می کند قرارداد باید اجرایی شود. گفت‌وگوهایی در رابطه با تحویل یک جایگزین صورت گرفته، اما ایران همچنان مایل هست قراردادی که امضا شده اجرایی شود. در حال حاضر تعاملات اقتصادی ایران به میزان زیادی باز شده و گسترش پیدا کرده است و به نظرم جا دارد که موسسات اقتصادی و صنعتی روسیه هم با سرعت بیشتری در این زمینه عمل کنند. همانطور که شاهد هستید و از اخبار می‌شنوید، تجار و صنعتگران اروپایی بصورت کاروانی الان در تهران هستند و به کشور ما رفت و آمد می‌کنند. (ما معمولا در ملاقاتها می‌گوییم که ) دوستان روس ما هم باید از این فضا استفاده بکنند. در عرصه انرژی هم زمینه همکاری خوبی بین ایران و روسیه وجود دارد و متاسفانه پتانسیلی که ایران و روسیه در زمینه همکاری‌های انرژی و نفت و گاز دارند، چندان مورد استفاده قرار نگرفته است. چند موردی حضور شرکت‌های روس را شاهد بودیم، اما بعدا ایران را ترک کردند و فکر می‌کنیم که شرایط جدید، فضای مناسبی است برای حضورشان. هم "گازپروم" و هم "لوک اویل" برای حضور (در ایران) اظهار علاقه‌مندی کرده‌اند و فکر می کنم که برنامه ریزی هایی برای حضور آنها در ایران، مذاکره و تبادل نظر با مقامات ایرانی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: سفر نمایندگان شرکت "لوک اویل" را داشتیم و فکر می‌کنم که در آینده، باز هم شاهد سفر مقامات "لوک اویل" و "گازپروم" خواهیم بود. در ایران پروژه‌های مختلفی در حوزه سرمایه‌گذاری نفت و گاز وجود دارد. من فکر می‌کنم که هم برخی از حوزه‌های نفتی و هم برخی از حوزه‌های گاز مثل عسلویه و هم برنامه‌هایی که ایران در همکاری با عراق دارد، می‌تواند زمینه های مناسبی برای همکاری بین دو کشور ایران و روسیه باشد. شرکت "گازپروم" احتمالا به عسلویه علاقه دارد. عسلویه فازهای مختلفی دارد و یک فاز آن هم با همکاری طرف روس، در پارس جنوبی بهره‌برداری شده است و در فازهای جدید آن نیز امکان مشارکت طرف‌های روس وجود دارد.

سنایی در پاسخ به اینکه "آیا ایران هنوز برای شرکت در اجلاس ژنو 2 که توسط روسیه و آمریکا برای حل مساله سوریه پیشنهاد شد، علاقمندی و آمادگی دارد؟" گفت: موضوع سوریه و همینطور موضوع ژنو، موضع روشنی است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا خواستار حل و فصل سیاسی سوریه بوده و تاکید هم کرده که موضوع سوریه یک موضوع داخلی است و در واقع موضوعی است که توسط ملت سوریه و مردم خود سوریه باید تصمیم‌گیری شود و حل و فصل شود. این موضع جمهوری اسلامی ایران، موضع ثابتی هست. علاوه بر این، در بحث توافق ژنو، اینکه طرف‌ها جمع می‌شوند و تلاش می‌کنند که موضوع سوریه از طریق گفت‌وگو حل بشود، خودش یک قدم مثبت تلقی می شود و جای خوشحالی دارد. اما در مورد دعوت کردن یا نکردن از جمهوری اسلامی ایران، من فکر می کنم جای تاسف دارد که کشورهای حامی تروریسم به اجلاس دعوت می شوند. البته ما خوشحال می‌شویم از اینکه کشورهای مختلف همه نقش مثبتی در روند ایجاد ثبات ایفا کنند.

اما در این مورد سوال مطرح می‌شود که آیا ایران را دعوت کنیم یا دعوت نکنیم، یا اینکه دبیرکل دعوت را پس می‌گیرد، این جای تاسف است. من فکر می‌کنم که طرف‌های بین‌المللی باید از ایران بخواهند که با توجه به نفوذی که در سوریه دارد، در مسیر حل و فصل سیاسی موضوع سوریه نقش خود را ایفا کند. ایران از مسیری که باعث شود گفت‌وگو بین طرف‌های سوری برقرار شود و آینده سیاسی سوریه توسط مردم این کشور و از داخل تعیین شود، حمایت می‌کند.

وی افزود: ما با دوستان روس در بحث سوریه تعامل پیوسته و منسجمی داریم. فکر می‌کنم آنچه در سوریه شاهد هستیم از یک سو یک برگه موفق در سیاست خارجی روسیه تلقی می‌شود که در سال 2012 جلوگیری جنگ و گسترش بی‌ثباتی و از میزان نفوذ جمهوری اسلامی ایران در مسائل خاورمیانه حکایت دارد و نمونه خوبی است از همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه. دعوتی که از ایران صورت گرفت در نهایت پس گرفته شد برای افتتاحیه کنفرانس. طبیعتا انتظار ایران این است که نه تنها به عنوان عضو موثر مورد توجه قرار گیرد، بلکه باید از او خواهش شود. چون ایران نیست که باید چیزی را بپذیرد یا نپذیرد؛ ایران خط مشی روشنی داشته. بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده هستند که باید از مواضع قبلی خود و از روشی که قبلا داشتند و از حمایتی که در طول سه سال گذشته از تروریسم کردند و شرایطی را در سوریه ایجاد کردند که بعد از این برای کل منطقه خطرناک است، عذرخواهی کنند. بنابراین موضع کلی جمهوری اسلامی ایران این است که از روند گفت‌وگوها و برقراری ثبات و حل و فصل از طریق گفت‌وگو حمایت می‌کند اما اینکه مشارکت کند طبیعتا منوط به این است که عزت و حرمت ایران به عنوان یک عضو موثر حفظ شود.

سفیر ایران در روسیه در پاسخ به اینکه "آیا به نظر شما در آینده نزدیک ما می توانیم شاهد حل مسائل سوریه باشیم؟" گفت: این موضوع پیچیده‌ای است. من فکر می‌کنم که هر چه زمان بگذرد، طرف‌های ذیربط و کشورهای منطقه و دنیا بیشتر به این واقعیت پی خواهند برد که حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه مشکلات درازمدتی را برای منطقه ایجاد خواهد کرد و نهایتا باید با دولت قانونی سوریه به گفت‌وگو بنشینند. گذر زمان هم، بیش از پیش، توجه‌ها را به نقش جمهوری اسلامی ایران در این موضوع و ضرورت توجه به دیدگاه‌ها و مواضع ایران در این زمینه معطوف خواهد کرد.

سنایی در پاسخ به اینکه "آیا جمهوری اسلامی ایران قصد اعزام نظامیان خود را به سوریه دارد؟" گفت: ایران هیچ‌وقت مداخله نظامی در سوریه نداشته و همیشه هم اعلام کرده که هیچ‌گونه نیروی ایرانی در سوریه وجود ندارد. روابط ایران و سوریه در این زمینه در حد مشورت و گفت‌وگو است.

انتهای پیام

کد N123339

وبگردی