آفتاب
مهر بررسی می کند؛

هنر عکاسی مازندران در قاب مشکلات

هنر عکاسی مازندران در قاب مشکلات

ساری - خبرگزاری مهر: عکاسی هنر پرجاذبه و تخصصی است که هنرمندان آن در مازندران به دلیل حمایت نشدن، ضعف آموزش و امکانات و نبود بانک اطلاعاتی مشخص درگیر مشکلاتی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهاء ندادن به هنر عکاسی سبب سرخوردگی هنرمندان این رشته شده و سبب شده تا هنر عکاسی مازندران با جایگاه واقعی اش فاصله زیادی داشته باشد.

نبود آموزشهای مناسب، شناسنامه دار نبودن هنرمندان از یکسو و گرانی تجهیزات و امکانات و نبود حامی خاص از سوی دیگر، هنر عکاسی در مازندران را دستخوش مشکلاتی کرده است.

ناآشنایی عکاسان با مسائل پایه ای

رضا امامی استاد دانشگاه علمی کاربردی و مولف چند کتاب با 20 سال تجربه عکاسی مستند در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: برخی از دانشجویان مباحث پایه ای را نمی دانند و سعی می کنند مسائل پیچیده تری را یاد بگیرند که این امر یک شمکل اساسی است.

مولف کتاب 500 نکته در تصویربرداری دیجیتال اظهار داشت: این درحالیست که از وجود پایه هاست که ما یک بنا را می سازیم و نباید نسبت به مباحث پایه ای بی تفاوت بود و این موضوع در سیستم آموزشی و هم توسط دانشجویان و هنرجویان مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: البته حوزه هنری کارهای جدی و خوبی را انجام داده است که احساس می کنم که نیاز به یک اجماع وجود دارد و منظور اینست که نظر همه را بپرسند و یک نظم محکم تری را به سیستم آموزشی بدهند.

مولف کتاب 120 نکته ضروری درباره عکاسی عنوان کرد: باید آموزش برای عکاسی گذاشته شود تا برای دانشجو و هنرمند مفید باشد و این اطلاعات و آگاهی ها عمومی و حاشیه ای اکنون بسیار کم است.

امامی با بیان اینکه، یک عکاس مسئولیت، زیست محیطی، اخلاقی و حقوقی دارد، اظهار داشت: آیا عکاس می داند عکسی را که می گیرد مجاز است یا نه و از سوی سوژه این اجازه را دارد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: این موضوعات بسیار پایه ای و ساده است ولی خیلی ها نسبت به آن بی اطلاع هستند.

وی با اشاره به اینکه عکاسی یک هنر است، اظهار داشت: 50 درصد عکاسی تجربه است و اگر این آگاهی های پایه ای وجود داشته باشد، حتما در کسب تجربه هم کمک زیادی خواهد کرد.

ضعف آموزشی هنر عکاسی

محسن نیرومند عکاس مازندرانی که هشت سال سابقه عکاسی دارد نیز به خبرنگار مهر می گوید: عکاسان به دنبال فراگیری موضوعات تخصصی تر هستند ولی متاسفانه هنوز در کلاسهای آموزشی به آن نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه این مسئله معضل بزرگ آموزش است، یادآور شد: نبود استاد خوب در حوزه آموزشی عکاسی از جمله مشکلات است و اکنون بیشتر هنرمندان بصورت تجربی فعالیت می کنند.

وی بیان داشت: بسیاری از استادان هنر عکاسی آنقدر پراکنده صحبت می کنند که هنرجو چیزی را دریافت نمی کند و برخی اساتید نیز قدرت انتقال دانش خویش را به هنرجویان ندارند.

سید ولی شجاعی عکاس دیگر مازندرانی نیز با بیان اینکه مشکلات در زمینه هنر عکاسی زیاد است اظهار داشت: ابتدا باید بدانیم در چه شاخه ای عکاسی می کنیم تا بتوانیم به مشکلات آن آگاهی یابیم.

وی به خبرنگار مهر گفت: اگر بخواهیم به اهیمت عکاسی پی ببریم، عکاسی مستند اجتماعی، مشکل ترین ژانر عکاسی است زیرا مستقیم با مردم سرو کار دارد.

وی افزود: در این رشته عکاس باید به دنبال نمادها و ناهماهنگی ها باشیم و چیزی را که برجسته تر است، ببینیم و در عکس به نمایش بگذاریم.

مشکلات سخت افزاری هنرعکاسی

این عکاس یادآور شد: در بخش سخت افزاری نیز مشکلاتی وجود دارد که از نظر تهیه امکانات و لوازم با مشکلاتی روبرو هستیم.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری مازندران با بیان اینکه، عکاسی هنر گرانی است، بر لزوم حمایت از عکاسان تاکید کرد.

مهدی معصومی گرجی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هنرمندان این رشته از نظر تهیه امکانات و تجهیزات نیاز به حمایت دارند و مسئولان نیز باید برایشان جا افتد که چگونه با عکاس برخورد کنند.

وی اظهار داشت: ما در تلاش هستیم تا برای هنرمندان عکاس، کارت شناسایی تهیه کنیم تا از مشکلاتی که رنج می برند، فارغ شوند.

وی با اشاره به اینکه در بحش آموزش مشکلی نداریم، اظهار داشت: التبه عکاسان باید مطالعه داشته باشند و با تجربه عملی است که می توان یک عکاس خوب شد و ما هم سعی می کنیم که با برگزاری ورک شاپ و سمینارها، اطلاعات هنرجویان را به روز کنیم.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری مازندران یادور شد، در حال حاضر بیشترین مشکلات ما از نظر امکانات و تجهیزات است و به رغم آنکه عکاسان خوب زیادی داریم اما از کمبود امکانات رنج می بریم.

معصومی گرجی افزود: در استان شمار بانوان عکاس نسبت به قبل بیشر شده و مشارکت بانوان در عکاسی خوب بوده است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکاسی در اسفندماه بیان داشت: قرار است در این نمایشگاه آثار هنرجویان به نمایش گذاشته شود.

به گفته برخی عکاسان، نداشتن صنف خاص، حمایت نشدن از سوی مسئولان، بهاء ندادن به این قشر، گرانی تجهیزات و امکانات از جمله مشکلاتی است که هنر عکاسی با آن روبرو است.

کد N123083

وبگردی