آفتاب

زارعی: خروج کرزای از قدرت می‌تواند به منازعات داخلی این کشور منجر شود

زارعی: خروج کرزای از قدرت می‌تواند به منازعات داخلی این کشور منجر شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اجماع داخلی و خارجی بر روی کرزای باعث می‌شود تا خروج او از عرصه قدرت افغانستان درگیری‌ها و تنش‌های را در این کشور به دنبال داشته باشد.

سعدالله زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان خاطر نشان کرد: حامد کرزای دو دوره ریاست جمهوری را در این کشور پشت سر گذاشته و بنا بر قانون اساسی امکان تداوم ریاست جمهوری او حداقل تا چهار سال آینده وجود ندارد و بر همین اساس در فضای داخلی افغانستان رقابت تنگاتنگی برای جایگزینی فرد دیگری به و جود آمده است.

وی ادامه داد: هر چند برادر کرزای جزء کاندیداهای ریاست جمهوری است ولی شواهد نشان می‌دهد که او شانسی برای تصدی ریاست جمهوری در افغانستان ندارد و اشرف غنی و عبدالله عبدالله نسبت به سایر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از شانس بیشتری برخوردار هستند.

زارعی با بیان اینکه رفتن کرزای با توجه به اجماعی که در فضای داخلی کشور بر روی او به و جود آمده است گفت: حامد کرزای در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای نیز از حمایت زیادی برخوردار بود و تا امروز افغانستان تا این حد شاهد اجماع بر روی هیچ فردی نبوده است .

وی ادامه داد: کنار رفتن رییس جمهور فعلی افغانستان از عرصه قدرت دایره مناقشات داخلی این کشور را افزایش خواهد داد به ویژه اینکه پایان ریاست جمهوری کرزای با سررسیدن اجرایی کردن توافق لیسبون که براساس آن نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند همزمان شده است و طبیعتا خروج نیروهای غربی از افغانستان شرایط جدیدی را ایجاد می‌کند زیرا از نظر بسیاری از تحلیل‌ گران دستگاه‌های نظامی و امنیتی افغانستان هنوز به توانایی لازم به خصوص در حوزه اطلاعات و جنگ افزار نرسیدند که بتوانند بدون حمایت‌های خارجی بر اوضاع کشور مسلط بشوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: از سوی دیگر تغییر شرایط طالبان نیز با تغییر رییس جمهور افغانستان همزمان شده است زیرا طالبان طی هشت سال ریاست جمهوری کرزای شرایطی پرقدرت‌تر از گذشته را تجربه کرده است و این امر قطعا می‌تواند با تغییر رییس جمهور شکل‌ دیگری به خود گرفته و باعث مناقشات بیشتری در افغانستان بشود به همین دلیل می‌توان گفت خروج کرزای از عرصه قدرت می‌تواند به تنش‌ها و منازعات داخلی این کشور منجر بشود.

وی تاکید کرد: هر چند طالبان نماینده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان معرفی نکردند ولی همه می‌دانند سیاف با طالبان ارتباط داشته و اشرف غنی نیز از حمایت نسبی این گروه برخوردار هستند بنابراین طالبان در انتخابات آتی افغانستان عنصری حاضر و غایب است یعنی در عین حضور داشتن آن را مخفی کرده و به جریان‌های واسطه سپرده‌اند.

زارعی در رابطه با احتمال روی کار آمدن رییس جمهور پشتون دیگری در افغانستان گفت: قانون این کشور در مورد اینکه رییس جمهور از چه طایفه‌ای انتخاب شود سکوت کرده و آن را به اکثریت آرا سپرده است. بنابراین اگر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری پشتون‌ها تشدد آرا داشته باشند هیچ بعید نیست که آنها صحنه انتخابات به تاجیک‌ها واگذار کنند بنابراین در عین اینکه پشتون‌ها شانس بیشتری برای انتخابات دارند ولی این شانس می‌تواند به وسیله رقابت‌های داخلی تضعیف بشود و همین امر پیش‌بینی آینده انتخابات در افغانستان دشوار می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با نقش طالبان با توجه به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح در افغانستان افزود: طالبان اعلام کرده است که این انتخابات را به رسمیت نشناخته و دولتی که آن را برگزار می‌کند را نیز قابل اعتماد نمی‌داد همچنین آنها وانمود می‌کنند که میان انتخابات را تحت فشار قدرت‌های خارجی از یک سو و دولتی را که آن را مشروع نمی‌دانند از سوی دیگر برگزار می‌شود بنابراین طالبان موضعی منفی در قبال انتخابات‌ آتی در افغانستان دارد ولی به نظر می‌رسد در عین اینکه به طور رسمی مخالفت می‌کند از کاندیداهای رسمی حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: بعید به نظر می‌رسد که طالبان در جهت بر هم زدن کل انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اقدام کنند زیرا چنین اقدامی اجماع ملی علیه آنها را در کشور به دنبال خواهد داشت.

زارعی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با احتمال ائتلاف پشتون‌ها بر سر یک کاندیدا گفت: مسلما ائتلاف‌هایی در جامعه افغانستان بین تاجیک‌ها ،‌ پشتون‌ها و هزاره‌ای ها به طور جداگانه به وجود خواهد آمد ولی اینطور نیست که تمام پشتون‌ها بر سر یک یا دو کاندیدا توافق داشته باشند و تشددی در آرای طیف‌های مختلف پشتونها به چشم می‌خورد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر من تمام اقشار و طایفه‌های افغانستان در میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور نماینده ای دارند ولی کاندیداهای اصلی انتخابات اشرف غنی و عبدالله عبدالله خواهند بود.

انتهای پیام

کد N123012

وبگردی