آفتاب

ستار صید: زمستان اسکی می کنم، تابستان کشاورزی و دامپروری

ستار صید: زمستان اسکی می کنم، تابستان کشاورزی و دامپروری

ستار صید در بازی های المپیک سوچی هفتاد و نهم شد. این مقام برای هر ورزشکار دیگری شکست بزرگی است اما در اسکی ایران همه نگاه تحسین آمیزی به ستار داشتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از سایت وزارت ورزش؛ روستازاده است و سادگی و ساده دلی صفتی برازنده اش. رک حرف می زند و بدون پرده. بعضی دلخور می شوند و بعضی هم حق را به او می دهند. می گوید:« نمی خواهم کسی از دستم دلخور شود و حرف هایم به کسی بربخورد.» همه حرفش این است که چرا توجهی که باید به اسکی بشود، نمی شود. سید ستار صید در بازی های المپیک سوچی هفتاد و نهم شد. این مقام در هر ورزش دیگری و برای هر ورزشکار دیگری شکست بزرگی است اما در اسکی امروز همه نگاه تحسین آمیزی به ستار داشتند، به پسری که تابستان ها دامپروی و کشاورزی می کند و زمستان ها اسکی. در اسکی اگر بین سی نفر اول باشی یعنی جز بهترین هایی. ایران که سابقه طولانی تری در آلپاین دارد هنوز به این مرحله نرسیده. در صحرانوردی که کار سخت تر است، رسیدن به جمع 50 نفر اول برای ورزشکاران ایرانی آرزو است. عیسی ساوه شمشکی، سرپرست کاروان ایران می گوید:« با همین دو ماه تمرینی که بچه ها ما برای المپیک داشتند، همین مقامی که ستار آورد، خیلی خوب است.» ستار هم از خودش راضی است:« از مهر در اردو بودیم. دو ماه که بیشتر تمرین نکردیم. برای المپیک حداقل باید یک سال تمرین داشته باشی. من عالی بودم. انتظار زیادی است اگر می خواستم بهتر از این باشم. البته سرماخوردگی داشتم و یک کم بدنم گرفته بود. بهتر از این هم می توانستم بروم. » صید اسکی صحرانوردی را سرآمد هم ورزش ها می داند:« صحرانوردی سخت است و سرآمد همه ورزش ها. اگر می خواهیم نتیجه بگیریم، باید بیشتر سرمایه گذاری کنیم. من از مسئولین که کمک کردند تا ما به اینجا برسیم، تشکر می کنم اما باور کنند که اسکی سرمایه گذاری بیشتری می خواهد.»

ستار تجربه المپیک ونکوور را هم دارد. او که آنجا نفر هشتاد ونهم بود، حالا می گوید:« در سوچی با قدرت بیشتری اسکی کردم. روان تر کار می کردم و تجربه بیشتری داشتم. پیست اینجا سخت بود. من تجربه زیادی روی پیست های جهانی ندارم اما پیست سوچی با شیب های زیادی که داشت، سخت بود.»

سوچی برای صحرانوردی تمام شده اما آنها از فردا هم تمریناتش را در این پیست ادامه می دهند. ستار که 26 سال سن دارد، امیدوار است که بتواند در المپیک بعدی در جمع 50 نفر اول باشد:« به امید خدا در المپیک بعدی در 50 نفر اول قرار می گیریم. اگر ما دو ماه روی پیست های اروپایی تمرین کرده بودیم، من می نوشتم و امضا می کردم که در همین سوچی در بین 50 نفر اول بودم ولی متاسفانه نشد.»

صید در ایران نفر اول اسکی صحرانوردی است و با نفرات بعدی اش فاصله زیادی دارد. او این مساله را معضل اصلی اسکی صحرانوردی می داند:« من بدون رقیبم. اگر چند نفر بودند که می توانستیم با هم تمرین کنیم، من انگیزه می گرفتم. ما داخل یک دایره مانده ایم و دور خودمان می چرخیم.» ستار  برای حل این مشکل یک پیشنهاد می دهد:« ترکیه و ارمنستان از ما عقب بودند اما الان از ما جلو زده اند. کاری که آنها کردند این بود که در لیگ کشورهای دیگر شرکت کردند. ما می توانیم لیگ را بین المللی برگزار کنیم و در لیگ کشورهای دیگر شرکت کنیم.»

ستار اهل روستای ولایت رود است، روستایی نزدیک دیزین.نظر او این است که پول مثل همه جا در اسکی هم حرف اول را می زند:« تا پول نداشته باشی نمی توانی کاری کنی. من که تابستان دامپروری و کشاورزی می کنم پول زیادی ندارم که برای خودم هزینه کنم. وقتی هم می گوییم اردوی خارجی بگذارید، همه فکر می کنند من دوست دارم بروم از سفر لذت ببرم. اما ما هر جا که می رویم مدام تمرین می کنیم . حتی فرصت نمی کنیم به یک مغازه برویم. الان من از مقامی که گرفته ام راضی ام اما در حد هزینه ای که برایم شده. اگر بیشتر کار کرده بودیم، من هم انتظارم از خودم بیشتر بود.» صید از اینکه بعد از سال ها هنوز حتی بیمه هم ندارد، ناراحت است:« من 10 سال در ورزش بوده ام. 10 سال دیگر هم هستم اما هنوز هیچ بیمه و شغلی ندارم. بهترین سال های جوانی ام در ورزش گذشته و نگران آینده ام هستم.»

252 43

 

کد N122705

وبگردی