آفتاب
تحولات آسیا/

تعطیلی سه فرودگاه بین المللی بر اثر فوران آتشفشان در اندونزی/ هشدار سازمان ملل درباره نقض حقوق مسلمانان در میانمار

تعطیلی سه فرودگاه بین المللی بر اثر فوران آتشفشان در اندونزی/ هشدار سازمان ملل درباره نقض حقوق مسلمانان در میانمار

آغاز رزمایش یک ماهه نیروی دریایی هند، تعطیلی سه فرودگاه بین المللی بر اثر فوران آتشفشان در اندونزی و هشدار سازمان ملل درباره نقض حقوق مسلمانان در میانمار از جمله خبرهای قاره آسیا به شمار می رود.

هند

خبرگزاری هند از برگزاری رزمایش یک ماهه نیروی دریایی این کشور در سواحل شرقی هند از امروز جمعه خبر داد و نوشت در این رزمایش یک فروند زیردریایی اتمی، کشتی های جنگی ضد زیردریایی، ناو هواپیما، موشک، پهپادها، بالگردهای شناسایی، هواپیمای اس یو 30 و اسلحه های سنگین به نمایش گذاشته شده و هواپیماهای پی 81 نیروی دریایی هند نیز مورد آزمایش قرار می گیرند.

فیلیپین

دولت آمریکا همچنین ضمن اعلام حمایت از فیلیپین در مقابل چین اقدامات پکن را در آبهای دریای فیلیپین غربی و جزایر آن در تعارض با قوانین بین الملل توصیف کرد و بر انجام گفتگوهای جدی برای پایان دادن به تنش ها تاکید کرد.

در همین حال جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از کمک نظامی 40 میلیون دلاری واشنگتن به فیلیپین با هدف تقویت مانیل در مقابله با چین در آبهای ساحلی خبر داده است.

تنشهای ارضی در شرق آسیا از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توکیو برای خریداری جزایر مورد مناقشه از مالکان خصوصی به اوج خود رسیده است.

اندونزی

خبرگزاری فرانسه نیز از فرار 200 هزار نفر از مردم اندونزی در پی فوران خطرناک ترین آتشفشان کوه کلود در جزیره جاوه و از پرتاب سنگ، شن و خاکستر از این کوه آتشفشانی تا شعاع 15 کیلومتری خبر داد.

سخنگوی اداره بلایای ملی اندونزی همچنین از کشته شدن دو نفر، تعطیلی سه فرودگاه بین المللی بر اثر فوران آتشفشان در جزیره جاوه اندونزی خبر داد که یکی از شدیدترین و خطرناک ترین فوران ها در جاوه شمرده می شود.

اخیرا نیز بر اثر فوران مجدد آتشفشان سینابونگ در شمال جزیره سوماترا اندونزی حدود شش هزار نفر منازل خود را تخلیه کردند.

در همین راستا مقامات اندونزی از مردم این منطقه که پیشتر در سپتامبر گذشته به دلیل ازسرگیری فعالیت این آتشفشان منازل خود را تخلیه کرده بودند، خواستند تا منازل خود را ترک کنند و ارتش نیز برای تخلیه ساکنان 4 روستای واقع در اطراف این آتشفشان کمک کرد.

همچنین اواخر سال 2010 در پی از سرگیری فعالیت کوه آتشفشانی مراپی در نزدیکی شهر یوگیاکارتا بیش از 350 نفر کشته شدند که این مرگبارترین فعالیت آتشفشانی در اندونزی بود.

میانمار

توماس اوجی کوئینتانا نماینده حقوق بشر سازمان ملل در میانمار در سفر به این کشور ضمن هشدار درباره نقض حقوق مسلمانان در میانمار خواستار رسیدگی دولتمردان میانماری به وضعیت حقوق بشر در استان راخین شد.

استان راخین در میانمار که دارای اکثریت بودایی است محل زندگی تعداد زیادی از مسلمانان است که از طرف سازمان ملل به عنوان اقلیتی که مورد بیشترین آزار و اذیت قرار می گیرند ، مطرح هستند.

شینهوا نیز در گزارشی با اشاره به وضعیت اسفبار مسلمانان در این کشور گزارش داده است : دولت میانمار هنوز از پذیرش شهروندی مسلمانان در این کشور طفره می رود و مانع ازدواج و زندگی اجتماعی آنان است.

کد N122587

وبگردی