آفتاب

یونسی: ترس از تنوع قومی نشانه بی‌دانشی است

یونسی: ترس از تنوع قومی نشانه بی‌دانشی است

همشهری آنلاین: دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام با انتقاد از برخی افراد که تنوع قومی را تهدیدی برای ملیت عنوان می‌کنند، گفت: هراس این‌گونه افراد ناشی از بی اطلاعی و و بی دانشی است.

ایران > سیاست - همشهری آنلاین:
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام با انتقاد از برخی افراد که تنوع قومی را تهدیدی برای ملیت عنوان می‌کنند، گفت: هراس این‌گونه افراد ناشی از بی اطلاعی و و بی دانشی است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام علی یونسی در سلسله همایش‌های «دولت‌ها و سلسله‌های محلی ایران» در مرکز دایره‌المعارف اسلامی به تبیین سلسله کارکیاییان که در شمال ایران زیست می‌کردند پرداخت و نقش اقوام و قومیت‌ها در ایران را تحلیل و بررسی کرد.

وی درباره شمال ایران و نحوه مبارزه در این منطقه از کشور گفت: این منطقه جغرافیایی به دلیل استحکامات طبیعی نوعی دژ تسخیرناپذیر و کوتاه‌کننده دست مستکبران محسوب می‌شد.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام خاطرنشان کرد: منطقه شمال ایران از ابتدا به عنوان پناهگاهی برای جنبش‌های علوی، فاطمی و نهضت‌های استقلال‌طلبانه بود که سرانجام تمامی این جنبش‌ها به نتیجه نشست و ایران را مستقل کرد.

یونسی به سیاست آل‌بویه اشاره کرد و گفت: سیاست این سلسله در خصوص بردباری مذهبی و اجتماعی مهم بود؛ سیاستی که برای هر دولتی که خواهان رشد و تعالی و توسعه و بقا باشد، مهم است و می‌تواند با این سیاست همه تنوعات قومی را در استخدام بگیرد.

وی اضافه کرد: مهمترین سیاست آل‌بویه بر این محور بود که سعی داشت با وجود شیعه بودن بین اهل سنت و شیعه زندگی مسالمت‌جویانه اجتماعی برقرار کند و با تدبیر لازم وحدت در میان شیعه و سنی را حفظ کرد.

دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقوام یادآور شد: در دوران آل‌بویه تفکر شیعی وجود داشت و آن‌گونه عمل می‌شد، اما در حکومت اسلامی عمل می‌کردند و این فراتر از مذهب بود.

یونسی تصریح کرد: در آن دوران بر حفظ امنیت مردم توجه می‌کردند و با نزاع‌ها و آشوب‌ها برخورد می‌شد و حتی افراد تحریک‌کننده و خطاکار تبعید و مجازات می‌شدند.

به گفته وی در آن دوران برای جذب نیرو ملاک‌های ملیت ایرانی و داشتن دانش در اولویت بود و در پست‌های مهم از این افرد بهره می‌بردند.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام اظهار داشت: آل‌بویه در شکل دادن تمدن اسلامی- ایرانی بیشترین سهم را داشت و این سلسله به این فرهنگ قوام بخشید.

یونسی با یادآوری اینکه «در آن دوران برای حفظ انسجام، لعن خلفا را منع کرده بودند»، گفت: امروز هم از سوی رهبر معظم انقلاب، مراجع و علما و فقها به این موضوع تاکید شده و شاهد هستیم که توهین به ارزش‌های اهل سنت از سوی بزرگان تحریم شده است.

وی اضافه کرد: ما کشوری بزرگ با فرقه‌ها و تنوع قومی و مذهبی هستیم و باید از حکومت یک گروه و فرقه بر همه پرهیز کنیم.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام خاطرنشان کرد: باید ثابت کنیم مشترکات ما همچون قانون اساسی، ارزش‌های مشترک دینی و ملی و اسلامی، حکومت می‌کند این ظرفیت‌های تاریخی حکومت‌های ایرانی و شیعی است که تا کنون داشته‌ایم و به آن عمل شده است.

یونسی با انتقاد از برخی رفتارها که در دوران صفویه نسبت به قومیت‌ها انجام گرفت، گفت: سال‌هایی این رفتارها مغایر آن رویکرد اصلی بوده است اما در دورانی دیگر شاه عباس اقلیت‌ها را در ایران اسکان داد و اقلیت‌ها را تهدید نمی‌دانست بلکه آنها را برای کشور لازم می‌دید.

وی اضافه کرد: ما امروز بیش از 100 هزار نفر گرجی (اهل گرجستان) و به غیر از آن ارامنه داریم که این از سوی توجه‌کنندگان به اقلیت‌ها فرصت و ظرفیت برای کشور تلقی شده است.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام با انتقاد از نگاه‌های بدبینانه و انحصارگرایانه نسبت به اقوام گفت: متاسفانه نگاه‌های بدبینانه و انحصارگرایانه که هر قیدی را برنمی‌تابند و هر تنوعی را نگران‌کننده عنوان می‌کنند و به هر ابتکار با تردید و تهدید می‌نگرند وجود دارد.

یونسی در ادامه به تاریخ توجه به قومیت‌ها در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: ملت ما فرهیخته و با سابقه درخشان است که در قرن‌های متمادی حکومت با تنوع قومی را تجربه داشته و نباید نگاه‌های حاکی از ترس رشد یابد.

وی همچنین از برخی نگاه‌های ترس‌آلود نسبت به قومیت‌ها انتقاد کرد و گفت: برخی از افراد اگر نامی از قوم کرد، بلوچ، لر، گیلک و ... برده شود فوراً نگران می‌شوند و در صحبت‌ها از تهدید شدن ملیت، تجزیه شدن کشور، و نابودی ادبیات فارسی سخن می‌گویند که رفتارشان ناشی از بی‌اطلاعی است.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام ادامه داد: ترس درونی این افرد نسبت به قومیت‌ها ناشی از بی‌دانشی آن‌هاست و هر کجا که ترسی پدید می‌آید نشات گرفته از توهم می‌شود و این توهمات نشانه نداشتن علم است.

یونسی به گذشته پر افتخار فرهنگی ایران اشاره کرد و گفت: ما ایرانی سربلند با هویت مستقل و مبانی پایدار را داریم و دلیلی برای ترس از تنوع قومی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تنوع قومی از جلوه‌های وحدت ملی است که علتی برای ترس از آن وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول در امور اقوام، این سلسله نشست‌های علمی برای تبیین اقوام در سرزمین ایران با حضور پژوهشگران و تاریخ‌شناسان ادامه می‌یابد.

این همایش علمی به همت مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی کشور با همکاری نهاد ریاست جمهوری و دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام، مذاهب و اقلیت‌های دینی برگزار شد که در آن اساتید به ارائه مقاله و بحث و بررسی دوره کارکیاییان پرداختند.

کد N122567

وبگردی