آفتاب
تحولات سیاسی لبنان/

مانع اصلی تشکیل دولت لبنان مشخص شد/ پافشاری جریان 14 مارس بر سرلشکر الریفی

مانع اصلی تشکیل دولت لبنان مشخص شد/ پافشاری جریان 14 مارس بر سرلشکر الریفی

منابع سیاسی در لبنان با اشاره به نهایی نشدن موضوع تشکیل کابینه جدید در این کشور، پافشاری جریان 14 مارس بر قرار گرفتن سرلشکر اشرف الریفی در راس وزارت کشور را به عنوان مانع تشکیل دولت جدید عنوان می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه لبنانی النشره، بر خلاف برخی اخبار منتشر شده که از ورود "تمام سلام" مامور به تشکیل کابینه جدید به کاخ ریاست جمهوری لبنان در راستای اعلام ترکیب کابینه جدید خبر داده بودند، وی به علت رفع نشدن اختلافات درباره پست وزارت کشور به کاخ بعبدا (کاخ ریاست جمهوری) برای دیدار با "میشل سلیمان" نرفته است.

بنابراین گزارش، پافشاری جریان 14 مارس (ائتلاف سعد الحریری) بر لزوم حضور سرلشکر "اشرف الریفی" در پست وزیر کشور اصلی ترین مانع تشکیل کابینه جدید است و جریان 8 مارس (ائتلاف نزدیک به حزب الله) اعلام کرده که با حضور این شخصیت در مقام وزارت کشور مخالف است.

از سوی دیگر، شبکه المنار ساعاتی پیش نیز اعلام کرده بود: "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان در تماس با "تمام سلام" به وی تاکید کرده که امکان قرار گرفتن این شخصیت مورد نظر جریان 14 مارس در مقام وزارت کشور وجود ندارد.

منابع نزدک به جریان 14 مارس نیز اعلام کردند: سعد الحریری در پی عدم موافقت با تشکیل کابینه جدید با حضور "اشرف الریفی" در پست وزارت کشور، مواضع قبلی خود را تغییر می دهد و دست دوستی که برای جریان 8 مارس دراز کرده بود، پس می کشد.

محافل سیاسی در لبنان پیش بینی می کردند پس از توافق میان سعد الحریری و "میشل عون" رئیس جریان ملی آزاد درباره تشکیل دولت که با قرار گرفتن دو شخصیت موردنظر میشل عون در پستهای وزارت خارجه و وزارت انرژی برطرف شده بود، کابینه جدید تشکیل شود.

اما مطرح شدن نام سرلشکر الریفی برای پست وزارت کشور موضوعی است که جریان 8 مارس هرگز آن را نمی پذیرد. این منابع حتی اعلام کردند: قرار گرفتن سرلشکر الریفی در پست فرمانده نیروهای امنیت داخلی در دولت "نجیب میقاتی" نخست وزیر سابق، یکی از اصلی ترین دلایل سرنگونی دولت وی بود.

کد N122546

وبگردی