آفتاب

رونامه نگار ترکیه ای، اردوغان را به اقدامات غیر دمکراتیک متهم کرد

رونامه نگار ترکیه ای، اردوغان را به اقدامات غیر دمکراتیک متهم کرد

آنکارا- ایرنا- ˈحسن جمالˈ روزنامه نگار با تجربه ترکیه ای، ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر کشورش را به اقدامات غیر دمکراتیک در ترکیه متهم کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، جمال که در سال های گذشته از روزنامه پرشمارگان ˈ ملیت ˈ اخراج شد، گفت: اردوغان مسبب اخراج من از روزنامه ملیت بود.

وی امروز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ˈخبرترکˈ با بیان این مطلب افزود: پس از مکالمه تلفنی اردوغان با صاحب روزنامه ملیت، مرا از این روزنامه اخراج کردند.

ˈجمالˈ که پس از به قدرت رسیدن حزب حاکم عدالت و توسعه تحت رهبری اردوغان از این حزب حمایت می کرد، گفت: از تمامی اقدام های دمکراتیک نخست وزیر ترکیه حمایت کردم، ولی با تمامی گام های اردوغان که از نگاه من غیر دمکراتیک بود، مخالفت کرده و خواهم کردم.

وی گفت: اردوغان در هراسی عمیق از دمکراسی بسر می برد و این ترس هر روز در وی تشدید می شود، چرا که در یک رژیم دمکراتیک نتیجه اقدام های نخست وزیر ترکیه محاکمه در دادگاه قانون اساسی خواهد بود.

این روزنامه نگار افزود: اقدامات اردوغان به معنای نابودی حقوق افراد و دمکراسی در ترکیه است و اردوغان با اقدام های اخیر خود قادر به حل مساله ˈکردیˈ نخواهد بود.

دولت ترکیه به تازگی گفت وگوهایی را با ˈ عبدالله اوج آلان ˈ رهبر زندانی ˈ پ.ک.کˈ برای پایان دادن به مساله کردی در این کشور آغاز کرده که تاکنون بی نتیجه بوده است . دو طرف یکدیگر را به اختلال در این روند متهم کرده اند.

نهادهای بین المللی روزنامه نگاری نیز در گزارش های خود به طور متمادی به دشوارهای کار خبری در ترکیه اشاره کرده اند و از وخامت وضعیت روزنامه نگاران در این کشور سخن به میان می آورند.

موضع گیری های اردوغان در قبال روزنامه نگارانی که از وی انتقاد می کنند و یا موضعی همسو با وی ندارند از سالها قبل مورد انتقاد جامعه مطبوعاتی ترکیه قرار دارد.

اردوغان سه روز قبل به هنگام مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر اسپانیا در آنکارا در پاسخ به سووال خبرنگار روزنامه ˈزمانˈ با تحقیر وی گفت: شما اراده اینکه بتوانید به جز سووالهای صاحبان خود را مطرح کنید، ندارید.

خاورم**2012** 230**1144
کد N122520

وبگردی