آفتاب

یانوکوویچ بالاخره تسلیم می‌شود؟

یانوکوویچ بالاخره تسلیم می‌شود؟

دولت اوکراین تحت فشار مخالفان و مردم معترض و امریکا و اتحادیه اروپاست و احتمال استعفای رئیس جمهور وجود دارد.

بدنبال حوادثی که از نوامبر 2013 در کیف پایخت اوکراین رخداد و به سایر شهرهای مهم این کشور سرایت کرد و موجب عقب نشینی دولت در مقابل معترضان گردید راقم این سطور در دو نوشته قبلی به بررسی و تحلیل این تحولات تا 19 بهمن پرداخت.

اینک بمنظور طولانی نشدن مطالب به بررسی کوتاه هفته اخیر روند بحران اوکراین و چشم انداز پیش رو پرداخته و قرار بر این نهاده که هرچند روز یکبار این تحولات را آغاز پیگیری و به اختصار به مخاطبان علاقمند تقدیم دارد.

20 بهمن: اتحادیه اروپا در مواضعی سختگیرانه علیه ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین، خواستار تشکیل یک دولت جدید فراگیر و اصلاح قانون اساسی و فراهم کردن شرایط برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه شد. 28 وزیر خارجه اتحادیه اروپا در یک بیانیه مشترک نسبت به شرایط حقوق بشر از جمله خشونت، مفقود شدن افراد، شکنجه و ارعاب به عنوان بخشی از رفتار دولت علیه معترضان هشدار دادند. وزرای خارجه این اتحادیه در نشست خود در بروکسل آمادگی خود را برای کمک مالی به اوکراین و فراهم کردن شرایط برگزاری یک دولت فراگیر اعلام کردند.

20 بهمن: حدود 70 هزار تن از مخالفان در راهپیمایی میدان استقلال کی‌یف گردهم آمدند و متعهد شدند که از خواسته خود برای سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین به خاطر ائتلافش با روسیه دست برندارند. رهبران مخالفان خواستار اصلاح قانون اساسی هستند تا باعث کاهش قدرت ریاست جمهوری و برگزاری انتخابات زودهنگام شوند. این اقدامات در حال حاضر در پارلمان مورد بحث و بررسی قرار دارد که وفاداران به یانوکوویچ تاکنون این اقدامات را رد کرده‌اند. معترضان با نوارهای آبی و زرد، رنگ‌های اوکراین و اتحادیه اروپا، در اعتراضات شرکت داشتند. اوله تیاهنیابوک، رهبر مخالفان به جمعیت 70 هزار نفری گفت: مقامات تاکنون نیز ما را ترسانده‌اند. ما باید آنها را بیش از پیش تحت فشار بگذاریم. پس از کشته شدن سه فعال در درگیری‌های ماه گذشته، معترضان و پلیس بهتخ درگیری‌های چند هفته خود ادامه دادند. یکی دیگر از معترضان نیز پس از ربوده شدن از بیمارستان، در خارج از کی‌یف مرده پیدا شد. بسیاری از مخالفان می‌گویند، اگر یانوکوویچ به خواسته‌های آنها جامه عمل نپوشاند، آنها مقابله خود با پلیس را از سر می‌گیرند. یکی از معترضان گفت: ما در میدان استقلال می‌مانیم. هیچ چیز بدون مبارزه به دست نمی‌آید. اگر مذاکرات ناکام بماند، به اعمال زور متوسل خواهیم شد.

21 بهمن: آژانس امنیتی اوکراین در بحبوحه اعتراضات ضد دولتی، نسبت به افزایش خطر "تروریسم" هشدار داد. در همین حال همزمان با تلاش پارلمان برای رهایی از این بحران، این هشدار فشار به مخالفان را افزایش داده است، سرویس امنیتی اوکراین اعلام کرد، پس از دریافت تهدیدهای بسیار زیاد درباره بمب‌گذاری در سراسر کشور از جمله فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، خطوط نفتی و دیگر مکان‌ها، یگان‌های مقابله با تروریسم خود را به حالت آماده‌باش درآورده است. این آژانس در بیانیه‌ای ضمن هشدار به مخالفان گفت، تصرف ساختمان‌های دولتی نیز به عنوان اقدام تروریستی محسوب می‌شود.

22 بهمن: معترضان از گروه های افراط گرا به چند خودروی دولتی در پایتخت حمله کرده و به انها آسیب رساندند. در همین حال به گزارش رسانه های خبری اوکراین، مهلت قانونی تعیین شده از طرف دولت اوکراین برای عفو معترضان 17 فوریه جاری به پایان می رسد و درصورتی که معترضان تمام ساختمان های حکومتی تحت کنترل خود را تخلیه کرده و امکان بازگشت کارمندان دولت به سر کار خود را فراهم کنند، معترضان زندانی که جنایات سنگین مرتکب نشده باشند، آزاد خواهندشد.

23 بهمن: محاکمه چهار نفر از معترضان در یک دادگاه محلی کی یف انجام گرفت. در این تاریخ همچنین، یکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین با تشکیل دولت ائتلافی این کشور با مشارکت نمایندگان احزاب مخالف دولت موافقت کرد. ولادیمیر ریباک رییس مجلس اوکراین (رادا) روز چهارشنبه 23بهمن در دیدار با هیات مجمع پارلمانی ناتو به سرپرستی هیو بیلی رییس این مجمع گفت: رییس جمهوری اوکراین با تشکیل دولت ائتلافی موافقت کرده است. وی افزود: چنین فرصتی برای تشکیل دولت ائتلافی در حال حاضر وجود دارد. رییس مجلس اوکراین با بیان این که کشور نمی تواند بدون دولت باشد، افزود: دولت باید ائتلافی باشد و حل مسایل اقتصادی کشور را در اولویت دستور کار خود قرار دهد. رییس جمهوری اوکراین هفته گذشته سرگئی آربوزوف را به عنوان نخست وزیر موقت منصوب کرد و طبق قوانین اوکراین، اکثریت پارلمان باید نخست وزیر را تایید کند. با توجه به وضعیت پارلمان اوکراین و حضور قوی جناح های مخالف دولت در آن، احتمال زیاد می رود که فرد پیشنهادی رییس جمهور برای مقام نخست وزیری رای نیاورد. رییس مجلس اوکراین، تقاضای مخالفان برای تشکیل کابینه دولت بدون مشارکت با طرف مقابل را غیرقابل قبول خواند. رییس جمهوری اوکراین دو هفته پیش در راستای تلاش ها برای حل و فصل بحران سیاسی به آرسنی یاتسنیوک رییس جناح پارلمانی حزب باتکیفشینا(مخالف دولت) مقام نخست وزیری در کابینه جدید را پیشنهاد کرد که این پیشنهاد از طرف یاتسنیوک رد شد.

24بهمن: معترضان مخالف دولت در کی یف به یک مرکز پلیس حمله کردند. سازمان پلیس کی یف در گزارشی اعلام کرد: معترضان چند بطری آتش زا به ساختمان و درب ورودی مرکز پلیس منطقه ˈاوبولونˈ پایتخت پرتاب کردند. در این حمله بخشی از ساختمان مرکز پلیس دچار آتش سوزی شد و مهاجمان پس از حمله متواری شدند.حدود 200 نفر از معترضان مسلح به چماق و باتوم در مقابل ساختمان دادگاه اجتماع کرده و خواستار آزادی متهمان شدند.آنها همچنین یک خودروی پلیس ویژه انتقال محکومین را مورد حمله قرار داده و خساراتی به آن وارد کردند.

در این تاریخ همچنین علیه دولت اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای صادر شد. در این قطعنامه که 381 رای موافق در مقابل دو رای مخالف به تصویب رسید ادعا شده که مجلس نمایندگان آمریکا از تلاش نارنجی‌های معترض برای ساخت "اوکراینی مستقل، دموکراتیک و قوی "که از گزند مداخلات خارجی در امان است حمایت می‌کند! در این قطعنامه از دولت اوکراین خواسته شده که خویشتن‌داری نشان داده و به درخواست‌های نارنجی‌های تحت حمایت غرب گوش فرا دهد.

همچنین در این روز  یک مقام‌ اتحادیه اروپا به اوکراین کرد. استفان فوله، کمیسر توسعه و سیاست منطقه ای اتحادیه اروپا که در اوکراین به سر می برد، با مقامات دولتی و اپوزیسیون اوکراین دیدار و در خصوص راههای پایان دادن به بحران سیاسی این کشور گفت وگو کرد. وزارت امور خارجه اوکراین نیز در آستانه سفر این مقام به این کشور در بیانیه ای موضوع اتحادیه اروپا در قبال حوادث اوکراین را سازنده و متوازن خوانده و اعلام کرد: ما یک بار دیگر بر تلاش اوکراین برای ادغام در اتحادیه اروپا از طریق اجرای اصلاحات اجتماعی اقتصادی و اجتماعی سیاسی تاکید می کنیم و موضوع بسیار مهم در این خصوص این است که این اتحادیه، جامعه جهانی و موسسات مالی از این اقدام اوکراین، حمایت های مناسب را به عمل آورند.این سومین سفر فوله به اوکراین از نوامبر 2013 تاکنون است . نمایندگان دولتی و اپوزیسیون اوکراین در روزهای اخیر در حال بررسی پیشنهادات برای اصلاح قانون اساسی هستند. اپوزیسیون اوکراین به دنبال محدود کردن اختیارات ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری این کشور است. اگر این گروههای کاری به مصالحه با یکدیگر برسند، پارلمان اوکراین یک جلسه عمومی فوق العاده برای بررسی این سند مصالحه تشکیل خواهد داد.

چشم انداز

به نظرمیرسد دولت اوکراین با اصلاح قانون اساسی و کاهش اختیارات رییس جمهور در تلاش است تا مخالفان پیشنهاد تشکیل دولت ائتلافی از سوی یانکوویچ را بپذیرند.در صورت عدم پذیرش این پیشنهاد احتمال استعفای رییس جمهور تقویت خواهد شد موضوعی که اتحادبه اروپا نیز برآن تاکید نموده و روسیه با آن مخالف است.

برای مشاهدۀ وبلاگ افشار سلیمانی در صفحۀ وبلاگ نخبگان خبرآنلاین اینجا کلیک کنید 

کد N122495

وبگردی