آفتاب

ژاپن بستن پایگاه آمریکایی در اوکیناوا را بررسی می‌کند

ژاپن بستن پایگاه آمریکایی در اوکیناوا را بررسی می‌کند

یک سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد، قرار است توکیو با هدف بررسی بستن پایگاه هوایی جنجالی آمریکا موسوم به مرینز فوتنما در شهر گینووان کمیته‌ای را با حضور مقامات محلی استان اوکیناوا تشکیل دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد که این کابینه متشکل از وی، کیشیدا فومیو، وزیر خارجه، ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع و ایچیتا یاماموتو، وزیر مسئول استان اوکیناوا است.

قرار است این تیم دولتی روز دوشنبه با هیروکازو ناکایما، فرماندار اوکیناوا و آتسوشی ساکیما، شهردار گینووان در خصوص راه‌های رهایی از مسئولیت پایگاه هوایی آمریکا و تعطیلی پایگاه هوایی فوتنما طی یک برنامه 5 ساله به گفت‌وگو بنشیند.

از سوی دیگر،‌ سوسومو اینامین، شهردار جدید ناگو نیز اعلام کرده که از قدرتش برای ممانعت از هرگونه طرح دو جانبه برای جابه جایی این پایگاه استفاده خواهد کرد اما در عین حال، سخنگوی ارشد دولت ژاپن امروز (جمعه) اعلام کرد که تمامی اقدامات پیش رو نظر مردم را نیز در بر خواهد داشت.

این کمیته جدید همچنین مسائلی مانند انتقال هواپیماهای MV-22 اوسپری به خارج از ژاپن و تقویت اوضاع اقتصادی این منطقه پس از پس دادن زمین پایگاه هوایی آمریکا به ژاپن را بررسی می‌کند.

75 درصد از پایگاه‌های آمریکا در ژاپن، در اوکیناوا قرار دارد و حدود نیمی از 50 هزار نیروی نظامی آمریکا نیز در این استان مستقر شده‌اند؛ اگرچه این جزیره کوچک تنها یک درصد از کل خاک ژاپن را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

کد N122384

وبگردی