آفتاب
جلالی خبر داد

پیشنهاد ایران برای تهیه پیش‌نویس اساسنامه برادری اسلامی

پیشنهاد ایران برای تهیه پیش‌نویس اساسنامه برادری اسلامی

سخنگوی نهمین اجلاس بین‌المجالس اسلامی گفت که جمهوری اسلامی پیشنهاد داده پیش‌نویس اساسنامه برادری اسلامی در دستور کار کمیته سیاسی اجلاس قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم جلالی در حاشیه سی و یکمین نشست کمیته اجرایی اجلاس بین‌المجالس اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: کمیته اجرایی بین‌المجالس کشورهای اسلامی که متشکل از 15 کشور از سه منطقه جغرافیایی آسیا، عرب و آفریقا است، صبح امروز با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کرد و بعد از جلسه افتتاحیه وارد دستور کار شد و توانست طی جلسه چند ساعته همه دستور کار را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: دبیرکل اتحادیه در این جلسه آخرین گزارش پیگیری مصوبات اتحادیه را دادند و در کنار آن برخی اعضا نقطه نظرات خود را در مورد گزارش دبیرکل مطرح کردند. از جمله این‌که قرار بود یک هیات پارلمانی از غزه بازدید داشته باشد و سخن از این بود که چرا این امر تاکنون انجام نشده است. دبیرخانه هم مکلف شد این موضوع را پیگیری کند اگرچه تاکنون هم پیگیری‌هایی داشته ولی به دلیل مشکلاتی که در بحث ویزا از کشورهای همسایه غزه وجود داشت این امر تاکنون میسر نشده است.

وی یادآور شد: بحث دیگر اجرای قطعنامه‌های صادره از سوی اتحادیه بود که نقدهایی وجود داشت و قرار شد پیگیری‌های جدی‌تری در این باره انجام شود تا قطعنامه‌ها بتواند شکل اجرایی پیدا کند.

وی تصریح کرد: کمیته اجرایی همچنین دستور کار کمیته‌های تخصصی را مورد بررسی قرار داد در کمیته امور سیاسی و روابط خارجی چند موضوع پیشنهاد شد. یکی از این پیشنهادات از سوی جمهوری اسلامی برای تهیه پیش‌نویس اساسنامه برادری اسلامی بود که قرار شد در دستور کار کمیته سیاسی قرار گیرد. همچنین نمایندگان برخی کشورهای آفریقای مرکزی از وضعیت بد این منطقه گفتند و این‌که مسلمانان در آن‌جا شدیدا تحت اذیت و آزار هستند و بسیاری از آن‌ها کشته شدند. این موضوع هم قرار شد در دستور کار کمیته سیاسی قرار گیرد.

سخنگوی نهمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی گفت که وضعیت مردم سوریه و کمبودهای دارو، غذا و امکانات نیز از دیگر دستور کارهای کمیته سیاسی اجلاس خواهد بود.

وی تصریح کرد: در مورد کمیته امور اقتصادی و محیط زیست نیز بحث‌هایی مطرح شد و چاد پیشنهاد کرد که وضعیت دریاچه این کشور به دستور کار اضافه شود. نمایندگان سودان هم خواستار بررسی وضعیت پناهندگان سودان جنوبی در این کمیته شدند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که دستور کار کمیته‌های حقوق بشر و خانواده و کمیته امور فرهنگی، حقوقی، گفت‌وگوی تمدن‌ها و ادیان نیز مشخص شده است.

جلالی اضافه کرد: دستور کار کنفرانس سوم نمایندگان زن کشورهای اسلامی که روز یکشنبه تشکیل می‌شود، از سوی کمیته اجرایی نهایی و تصویب شد و دستور کار کمیته سوم فلسطین و همچنین کمیته شانزدهم عمومی که دوشنبه برگزار می‌شود نیز نهایی شد.

وی یادآور شد: کمیته اجرایی نهایتا دستور کار کنفرانس نهم اتحادیه که سه‌شنبه کارش را آغاز و چهارشنبه آن را ختم می‌کند را مورد تایید و تصویب قرار داد.

وی گفت: اکنون فرصتی است که دبیرخانه مصوبات را تنظیم کند. ان‌شاءالله ما ساعت 7 برای نهایی شدن مصوبات صبح جلسه خواهیم داشت و سندهای دبیرخانه در اختیار اعضا قرار می‌گیرد تا نهایتا امشب کل دستور کاری مربوط به کمیته اجرایی را نهایی کنیم.

سخنگوی نهمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی یادآور شد که کمیته فلسطین عصر امروز و سایر کمیته‌ها از فردا آغاز به کار خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بررسی بحران سوریه در دستور کاری کمیته‌ها قرار دارد یا خیر گفت: بحث ما مربوط به کمک به مردم سوریه از لحاظ مالی، غذا و دارو است که قرار شد در کمیته سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N122158

وبگردی