آفتاب

دیدار کری با رئیس‌جمهوری چین/ درخواست واشنگتن از پکن برای اعمال فشار به کره‌شمالی

دیدار کری با رئیس‌جمهوری چین/ درخواست واشنگتن از پکن برای اعمال فشار به کره‌شمالی

وزیر خارجه آمریکا خواستار کمک چین برای بازگرداندن کره‌شمالی به میز مذاکرات بر سر خلع سلاح هسته‌ای این کشور شده است اما پاسخی قطعی از چین دریافت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این در حالی است که آمریکا هم‌چنین از چین خواسته تا به پاره‌ای از اقدامات خصمانه‌اش که برای حمایت از خود در مقابل کشورهای همسایه در خصوص مناقشات ارضی اتخاذ کرده، خاتمه دهد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا طی سفر خود به چین با شی جینپینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. هدف از سفر وی به چین تاکید بر تعهد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای متمرکز مجدد سیاست‌ خارجه این کشور بر منطقه آسیا-اقیانوسیه در میان اولویت‌های جهانی بی‌شمار دیگر است.

کری قرار است در مورد مهمترین مسائل مهم جهانی از جمله بحران سوریه با مقامات چینی بحث و گفت‌وگو کند اما به نظر می‌رسد که در خصوص دو مساله راه دشواری پیش رو دارد؛ یکی کره شمالی و درگیری‌های منطقه‌ای جدید و دیگری در خصوص مناقشات دریایی در ژاپن.

خبرگزاری شینهوا نیز عنوان کرد که واشنگتن باید توکیو را برای توقف "اقدامات تحریک آمیز" تحت فشار بگذارد و یا ریسک درگیری‌های منطقه‌ای در آینده را بپذیرد.

جان کری در پکن اعلام کرد که دولت اوباما بر بازگرداندن کره شمالی به مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح هسته‌ای تاکید دارد.

وی افزود: آمریکا، کره شمالی را به عنوان یک کشوری با قدرت هسته‌ای نخواهد پذیرفت. ما مذاکرات را با هدف مذاکرات نمی پذیریم و کره شمالی باید نشان دهد که مذاکره خواهد کرد و به تعهداتش در خصوص خلع سلاح‌ هسته‌ای پایبند است.

وی افزود: چین می‌تواند نقش منحصر به فرد و برجسته‌ای را در این زمینه ایفا کند. هیچ کشوری به اندازه چین دارای پتانسیل لازم برای تاثیر بر اقدامات کره شمالی نیست زیرا چین روابط تجاری گسترده‌ای با کره شمالی دارد.

انتهای پیام

کد N121963

وبگردی