آفتاب

کاهش حضور ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس

کاهش حضور ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس

روزنامه واشنگتن تایمز گزارش داد که ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج‌فارس بیش‌تر اوقات خود را در خارج از این منطقه صرف می‌کند،‌ نه در داخل آن و به نظر می‌رسد دلیل این امر تمایل دولت باراک اوباما به سر فرو بردن در برابر اراده ایران است تا بتواند یک توافق هسته‌ای موفقیت‌آمیز را تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه واشنگتن تایمز گزارش داد: طبق داده‌های جمع‌آوری شده توسط روزنامه هیل، نیروی دریایی آمریکا در سال 2010 دو ناو هواپیمابر در منطقه داشت که دلیل آن تا حدودی تهدیدهای ایران برای بستن تنگه هرمز بود. اما کاهش‌های بودجه پنتاگون در سال میلادی گذشته یکی از این ناوها را مجبور کرد که منطقه را ترک کند.

روزنامه هیل با تحلیل و بررسی قدرت نیروی دریایی آمریکا در منطقه دریافت که یو‌اس‌اس هری ترومن، تنها ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه در یک سال گذشته بوده و در شش ماه گذشته بیش‌تر وقتش را صرف دور زدن در آب‌های خارج از خلیج‌فارس کرده است تا داخل آن.

این روزنامه نوشت که این اتفاق همزمان با تلاش‌های آمریکا برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفت.

مقامات نیروی دریایی آمریکا هرگونه کاهش قدرت نظامی در منطقه را انکار می‌کنند و می‌گویند که در واقع با استفاده از کشتی‌های کوچک‌تر و سریع‌تر که توانایی‌های گشت‌زنی بهتری دارند، توان خود را افزایش داده‌اند. اما یک تحلیلگر نیروی دریایی برجسته معتقد است که کاهش حضور ناو هواپیمابر آمریکا تصادفی نیست، بلکه اقدامی تاملی است که هدف آن رساند پیام همکاری به دولت ایران است.

پیتر دالی، مدیرکل موسسه نیروی دریایی آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه هیل گفت: ناو هواپیمابر یک سمبل موثر و ابزار قدرت ملی است. صرف حضور آن حکم یک بازدارنده را برای بازیکنان خطرناک و رفتارهای بد دارد و اگر لازم شد می‌تواند ابزاری برای اعمال زور باشد؛ این درباره خلیج‌فارس و هرکجای دیگری در جهان صدق می‌کند.

واشنگتن تایمز گزارش داد که روزنامه هیل داده‌هایی خود را درباره کاهش قدرت این ناو هواپیمابر از اطلاعات عمومی‌ای که مقامات از صفحه فیسبوک‌شان منتشر کرده‌اند، جمع‌آوری کرده‌ است. این روزنامه دریافت که ناو ترومن بین اوت 2013 و ژانویه 2014، صد و یک روز از وقت خود را در خلیج عمان و شمال دریای عرب گذراند.

در همان مدت، ترومن تنها 45 روز را در خلیج فارس گذراند و 11 روز دیگر را در مکان‌های ناشناخته دیگری بود. این با یک سال قبل از آن،‌ زمانی که هر دو ناو هواپیمابر آمریکا تمام مدت در منطقه بودند، تضاد فاحشی دارد.

ایران بارها از حضور نظامی آمریکا در منطقه انتقاد کرده است و هفته گذشته اعلام کرد که در واکنش مستقیم به حضور آمریکا در خلیج فارس دو کشتی جنگی‌اش را به نزدیکی سواحل شرقی آمریکا در اوقیانوس آتلانتیک می‌فرستد.

انتهای پیام

کد N121931

وبگردی