آفتاب

سازمان ملل نسبت به نقض حقوق مسلمانان در میانمار هشدار داد

سازمان ملل نسبت به نقض حقوق مسلمانان در میانمار هشدار داد

کوالالامپور – ایرنا – نماینده حقوق بشر سازمان ملل در میانمار پس از سفر به این کشور برای بررسی نقض حقوق اقلیت مسلمان ، تاکید کرد ˈمسائل حقوق بشر بسیار چالش برانگیزی در میانمار وجود دارد که این کشور باید به آن رسیدگی کندˈ.

به گزارش ایرنا ، ˈتوماس اوجی کوئینتاناˈ روز جمعه گفت: آشتی ملی، اصلاح قانون اساسی و شرایط اقلیت های قومی از جمله مسائلی است که میانمار باید به طور جدی برای انجام آنها اقدام کند.

حقوق اقلیت مسلمان میانمار توسط بوداییان تندرو این کشور نقض می شود و دولت این کشور نیز در قبال تهاجم این بوداییان به مسلمانان سکوت می کنند.

کشتار گروهی از مسلمانان میانمار در بهمن ماه جاری نیز با ممانعت دولت این کشور از سفر روزنامه نگاران به این منطقه در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

گروه ها حقوق بشر اخیرا اعلام کردند ده ها مرد و زن مسلمان روهینگیایی در روستایی در استان راخین میانمار و نزدیک مرز بنگلادش کشته شده اند.

رسانه های میانمار روز جمعه اعلام کردند نماینده حقوق بشر سازمان ملل در میانمار در آخرین سفر از دوره شش ساله خود در این سمت خواستار انجام اقدامات بیشتر در مورد منازعات مذهبی در استان راخین این کشور شد.

استان راخین میانمار از سال 2012 شاهد کشتار مسلمانان توسط بوداییان این کشور است که دولت میانمار تاکنون اقدام جدی برای آرام کردن شرایط این استان اتخاذ نکرده است.

از سال 2012 تاکنون بیش از 650 مسلمان روهینگیایی بر اثر حملات بوداییان کشته و بیش از 100 هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.

دولت میانمار برغم زندگی کردن چندین نسل از مسلمانان روهنیگیا در این کشور، حقوق شهروندی آنها را به رسمیت نمی شناسد و آنها را مهاجرانی می داند که از کشورهای اطراف به این سرزمین وارد شده اند.

دولت میانمار گزارش های اخیر در مورد حلمه به مسلمانان در منطقه ای در استان راخین را نیز انکار کرده و خواستار انجام تحقیق مستقل در مورد آن شده است.

فرستاده ویژه حقوق بشر سازمان ملل گفت: من از استان راخین چهار بار دیدن کرده ام، بنابر این شرایط آن را کامل می شناسم. بارها اعلام کرده ام که تبعیضات زیادی علیه مسلمانان در این منطقه وجود دارد.

آساق**د.م**1611
کد N121738

وبگردی