آفتاب

همایش حقوق بشری بحرین خواستار حمایت بین المللی از مردم این کشور شد

همایش حقوق بشری بحرین خواستار حمایت بین المللی از مردم این کشور شد

بیروت – ایرنا – شرکت کنندگان سومین همایش بین المللی بررسی وضعیت حقوق بشر بحرین که تحت عنوان « نقض مستمر حقوق بشر و فرار از مجازات» در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد، خواستار ایجاد شبکه ای بین المللی برای حمایت از حقوق مردم این کشور شد.

به گزارش ایرنا ، این همایش دو روزه به ابتکار موسسه حقوق بشر بحرین ، روز چهارشنبه آغاز بکار کرد و شامگاه پنجشنبه با صدور یک بیانیه به کار خود پایان داد.

در این همایش کارشناسان و صاحب نظرانی از سازمان های حقوق بشر عربی و بین المللی و حقوقدانان از کشورهای مختلف جهان شرکت کردند.

در روز دوم این همایش 3 نشست تخصصی برای بررسی سه موضوع نقض مستمر حقوق بشر و فرار از مجازات، نقض حقوق بشر در بحرین ، نقض حقوق بشر و جامعه جهانی برگزار شد.

در نشست اختتامیه این همایش سازوکارهای بین المللی برای بازخواست مسوولان بحرینی که در نقض حقوق مردم این کشور دست دارند و همچنین نحوه تصویب مجازات هایی علیه آنها بررسی و بیانیه پایانی قرائت شد.

در این همایش ، اقدامات دولت بحرین علیه مردم این کشور از جمله قتل و شکنجه، بازداشت های قهرآمیز بدون پشتوانه قانونی، خلع هویت مخالفان، نبود عدالت و فرار مرتکبان جنایات از مجازات ، تبرئه نیروهای امنیتی که مرتکب جنایاتی علیه مردم شده اند، تشدید مجازات فعالانی که برای دفاع از حقوق خود مسالمت آمیز اقدام کرده اند، بررسی شد.

در این همایش همچنین عدم پایبندی دولت بحرین به التزام های بین المللی بویژه توافقنامه ضد شکنجه ، توافقنامه حمایت از حقوق کودکان و زنان ، عدم توجه به الزام های توصیه شده از سوی شورای حقوق بشر ، کمیته بسیونی و ضرورت تصویب واجرای توافقنامه های بین المللی مورد انتظار و مشخص کردن ساز وکارهای بین المللی ممکن برای بازخواست مقامات بحرینی مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

شرکت کنندگان در این همایش خواستار تشکیل شبکه ای بین المللی از کمیسیون ها ، شخصیت های حقوقی ، سیاسی و رسانه ای و فعالان حقوق بشری برای حمایت از مردم بحرین در مبارزه مسالمت آمیز آنان برای بدست آوردن حقوق مشروع خود شدند.

آنان همچنین خواستار شدند 23 نوامبر روز جهانی پایان فرار از مجازات به عنوان روز پایان فرار از مجازات در بحرین تعیین و اقدامات لازم در این روز برای محاکمه و مجازات مقامات بحرینی که در نقض حقوق مردم این کشور دست دارند، صورت گیرد.

در همایش از جامعه جهانی خواسته شده است:

ا - بر دولت بحرین برای پیوستن به قانون دادگاه جنایی بین المللی و امضای پروتوکل های اضافی آن بویژه در خصوص زنان و کودکان فشار وارد کند.

2- از دولت بحرین بخواهد که بی طرفی و استقلال دستگاه قضایی این کشور را رعایت و حق محاکمه عادلانه را برای مردم خود محترم بشمارد.

3- بازخواست مقاماتی که در ارتکاب جنایات علیه ملت بحرین دست داشته اند.

4- به دولت بحرین فشار وارد کند تا به همه گزارشگران بویژه وابسته به سازمان ملل متحد در زمینه های آزادی بیان ، اجتماعات مسالمت آمیز، آزادی دین و عقیده و آزادی تشکیل جمعیت ها اجازه دهد که به منامه سفر و بویژه زمانی مشخص و فوری را برای دیدار « خوان ماندیز» گزارشکر ویژه سازمان ملل در خصوص شکنجه تعیین کند.

5 – دعوت ازهمه کشورها برای خودداری از صادرات سلاح های ویژه سرکوب تظاهرکنندگان به بحرین و همچنین درخواست از کشورها برای توقف برنامه اعزام شهروندان خود به بحرین که با دستگاه های امنیتی این کشور در سرکوب مردم همکاری می کنند.

6 – درخواست از سازمان ملل متحد و مجمع عمومی برای تصویب مجازات هایی علیه دولت بحرین به دلیل سرکوب مردم و درخواست از حقوقدانان و وکلای مدافع برای هماهنگی و فعال کردن نقش قضات بین المللی برای بازخواست کسانی که علیه مردم مرتکب جنایت شده اند.

7 – برداشتن موانع پیش روی رسانه های بین المللی برای ایفای نقش خود در پوشش و انعکاس آزادانه و بدون سانسور آنچه در بحرین اتفاق می افتد.

خاورم ** 1324 ** 1917
کد N121592

وبگردی