آفتاب

سرکنسول ایران در هرات: ایران با اندیشه اعتدال و تعامل سازنده به روابطه دوستانه می اندیشد

سرکنسول ایران در هرات: ایران با اندیشه اعتدال و تعامل سازنده به روابطه دوستانه می اندیشد

هرات – ایرنا - سرکنسول ایران در هرات در گفت وگو با ایرنا ضمن ابراز خشنودی از برگزاری هفتمین نمایشگاه مشترک اقتصادی ایران و افغانستان در هرات، گفت: ایران بر مبنای اندیشه اعتدال و استوار بر دین باوری و تمسک به تعامل سازنده، به روابط دوستانه و پایدار با همه کشورها می اندیشد.

ˈمحمود افخمی رشیدیˈ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات روز پنجشنبه در حاشیه هفتمین نمایشگاه مشترک اقتصادی ایران و افغانستان در هرات به خبرنگار ایرنا گفت: در ایران شاهد بهبود فضای کسب و کار ناشی از دیپلماسی اقتصادی دولت تدبیر و امید هستیم زیرا اقتصاد ایران ظرفیت آن را دارد که طی 3 دهه آینده در زمره 10 اقتصاد اول دنیا قرار گیرد.

افخمی گفت: این هدفی است که جمهوری اسلامی ایران در برنامه ریزی کلان اقتصادی، اجتماعی ، سیاست داخلی و سیاست خارجی به دنبال آن بوده و برای تحقق آن همه موانع سیاسی و اقتصادی عمده باید مهار و مرتفع شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افزود: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اندیشه اعتدال و استوار بر دین باوری و تمسک به تعامل سازنده، به روابط دوستانه و پایدار با کشورها می اندیشد و در چارچوب نظام تجاری چند جانبه همواره معتقد به تعاملی برابر و منصفانه در حوزه اقتصادی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تکیه بر ذخایر بی نظیر انرژی خود در یک همکاری مستحکم بر اساس اصل منافع متقابل در تامین امنیت انرژی مشارکت سازنده داشته و نهاد سازی قابل اعتماد را برای مشارکت بلند مدت، آغاز نماید.

افخمی با تاکید به اینکه جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای همسایه خود مبنا را بر بازگشایی روابط تجاری، صنعتی و اقتصادی گذاشته و همکاری های سیاسی و چند جانبه ای را آغاز کرده و خواهد کرد، گفت: ایران و افغانستان با حدود هزار کیلومتر مرز مشترک به سبب پیوندها و پیوستگی های مذهبی، فرهنگی ، نژادی، زبانی، تاریخی و جغرافیایی دو کشور همواره مورد توجه یکدیگر بوده اند.

وی افزود: روییکرد سیاست خارجی تهران و کابل و سفرهای متعدد مقام های دو کشور به پایتخت های یکدیگر بیانگر تمایل تهران - کابل برای ارتقای بیش از پیش و گسترده روابط دو کشور در همه زمینه هاست.

افخمی مردم ایران و افغانستان را اعضای یک خانواده بزرگ تاریخی، فرهنگی توصیف کرد و گفت: در هیچ نقطه ای از جهان نمی توان دو ملت را با این همه پیوندهای فرهنگی و تاریخی و مشترکات زبانی و دینی یافت.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افزود: قرابت فرهنگی ایران و افغانستان ، روابط دو کشور را فراتر از ملاحظات سیاسی و اقتصادی قرار داده است و با استقبال گرم مردمی مواجه شده است.

وی افزود: این اشتراکات فرهنگی ماست که روابط سیاسی ، اقتصادی و تجاری دو کشور را هر روز در حال گسترش بیشتری قرار داده است.

افخمی با تاکید به اینکه دولت و ملت ایران در بخش های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی کمک های بسیاری را به عزیزان افغان کرده است گفت: جاده سازی، ایجاد مراکز بهداشتی، برق رسانی ، کمک به بخش کشاورزی و تقویت آموزش و پرورش و تحصیلات عالی نمونه های از ان است.

سرکنسول ایران در هرات افزود: موضوع نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان در هرات ، همکاری اقتصادی ، فناوری ، صنعتی ، حمل و نقل و ترانزیت و تجاری است و در دیگر حوزه ها نیز شاهد نمونه های همکاری بوده ایم.

افخمی در این حال گفت اما مقامهای دو کشور معتقدند که فرصت های فراوانی وجود دارد که باید شناسایی و مشکلات و موانع موجود آن از میان برداشته شده و تلاش شود تا فرصت های تجاری و اقتصادی دوجانبه بیش از پیش گسترش یابد.

سرکنسول ایران در هرات به عنوان نمونه به ظرفیت های مناطق آزاد تجاری – صنعتی چابهارو دریای خزر اشاره کرد و گفت: این ظرفیت ها امکان محور قرار گرفته شدن در عرصه های مختلف از جمله در بخش های ترانزیت کالا و انرژی را دارند.

افخمی افزود: ایران بارها اعلام کرده است که استراتژی جمهوری اسلامی مبتنی بر توسعه ثبات و امنیت در منطقه ، خصوصا با همسایگان با تاکید بر افغانستان بوده و منافع ایران در افغانستان در پرتو ثبات و امنیت این کشور است.

سرکنسول ایران همچنین با ابراز امیدواری به برگزاری انتخابات موفقیت آمیز ریاست جمهوری افغانستان، چشم انداز اقتصاد و بازار دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات به سهم خویش با اختصاص 60 درصد از خدمات کنسولی به تجار، ارائه خدمات ویزا به تجار، کارکنان و خانواده های آنان، بهبود امنیت جاده دوغارون به هرات در مذاکره و هماهنگی با مسوولین و مقامات استانی، زمینه همکاری و ارتباط میان استان هرات و استان های خراسان رضوی و همدان ایران را فراهم کرده است .

افخمی در همین حال خواستار تشکیل کارگروه پیگری توافقات دوجانبه ، تشکیل جلسات منظم و برنامه ریزی شده و اجرایی شدن توافقات گذشته به ویژه در زمینه های اقتصادی ، تجاری و حمل و نقلی شد.

سرکنسول ایران در هرات به لزوم برگزاری اینگونه نمایشگاههای تخصصی با توجه به توامندی های بالقوه و بالفعل افغانستان نیز تاکید کرد و گفت دستگاههای دولتی و خصوصی دو طرف به ویژه اتاق های تجارت و مشترک دو کشور برای حل مشکلات تجار باید اهتمام ویژه ای داشته باشند.

نمایشگاه 4 روزه تجاری مشترک ایران و افغانستان روز چهارشنبه با حضور ˈرضا جمشیدیˈ معاون استاندار خراسان رضوی و ˈمحمود افخمیˈ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، ˈمهدی جوانمرد قصابˈ رابزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، سیدفضل الله وحیدی استاندارهرات و شماری از مقامهای این استان آغاز به کار کرد.

60 شرکت تجاری و تولید کننده بزرگ اقتصادی ایران از 13 استان کشورمان که از جمله در زمینه ماشین سازی، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، موادغذایی، ماشین آلات صنعتی، خدمات ترانزیت و حمل و نقل و لوازم خودر فعالیت دارند محصولات و تولیدات خود را در نمایشگاه هرات عرضه کرده اند.

آساق/1501
کد N121445

وبگردی