آفتاب

جان کری: رزمایش آتی ما با کره جنوبی همانند رزمایش های سالهای قبل است

جان کری: رزمایش آتی ما با کره جنوبی همانند رزمایش های سالهای قبل است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه امریکا روز پنجشنبه خاطر نشان کرد رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود همانند رزمایش های سال های گذشته است وکره شمالی نباید این رزمایش را به دیدار مجدد خانواده های جدا افتاده کره ای به دلیل جنگ دو کره ربط دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ازسئول، این اظهارنظر جان کری وزیرخارجه آمریکا در سئول درحالی مطرح شده است که یکی ازمقامات کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد: سئول درخواست کره شمالی را برای به تعویق انداختن رزمایش نظامی ماه جاری با آمریکا به دلیل آن که با برنامه ریزی دیدار مجدد خانواده های جدا شده کره ای همزمان می شود، رد کرد.

مطرح شدن این تقاضا که درنشست روزگذشته عنوان شد، این احتمال را به وجود آورده بود که برنامه ریزی برای دیدار مجدد خانواده های جدا شده کره ای براثر جنگ کره لغو شود وبه تلاش های انجام شده برای اعتمادسازی میان سئول وپیونگ یانگ آسیب وارد شود.

ریو کل جائه، وزیر اتحاد دو کره درکره جنوبی گفت : کره شمالی خواهان تعویق رزمایش مشترک آمریکا وکره جنوبی به مدت دو روز به دلیل مصادف شدن آن با برنامه دیدار مجدد خانواده های کره ای بوده است. تا آنجا که می دانیم، اجرای چنین چیزی غیرممکن است.

پیش ازاین کره شمالی ازکره جنوبی و آمریکا خواسته بود تا این رزمایش را لغو کند و هشدار داده بود که این رزمایش می تواند تنش ها را در شبه جزیره کره تشدید کند.

درهمین حال جان کری درکنفرانس خبری با حضور همتای خود از کره جنوبی در پاسخ به سوالی در مورد درخواست کره شمالی برای لغو رزمایش مشترک آتی آمریکا - کره جنوبی گفت : ما معتقدیم که این درست نیست مسئله رزمایش آمریکا - کره جنوبی را به مسائل دیگر ربط دهیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین درادامه این کنفرانس خبری ازکره شمالی خواست تا از تعهداتی که پیشتر در مورد برنامه هسته ای خود داده تبعیت کند تا نشان دهد درمورد ازسرگیری مذاکرات شش جانبه جدی است.

وی خاطر نشان کرد که چین می تواند اقدامات بیشتری را برای اعمال فشار به کره شمالی انجام دهد.

جان کری افزود: اعتقاد داریم که چین می تواند اقدامات بیشتری انجام دهد تا کره شمالی را به انجام تعهداتش در قبال جامعه جهانی متقاعد کند. ما پکن را تشویق می کنیم تا تمامی ابرازهای در اختیارش برای متقاعد کردن پیونگ یانگ استفاده کند.

وزیر خارجه آمریکا قرار است فردا به چین نیز سفر کند و انتظار می رود با مقامات چین در مورد مسائل دو جانبه و تحولات منطقه ای گفت وگو کند.

مترجمام**9234**536
کد N121387

وبگردی