آفتاب

رئیس‌کل دادگستری‌ کرمان‌: رای قاضی در دادرسی اطفال باید تربیتی‌ واصلاحی باشد

رئیس‌کل دادگستری‌ کرمان‌: رای قاضی در دادرسی اطفال باید تربیتی‌ واصلاحی باشد

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: در دادرسی اطفال آنچه که مهم است، شم قضایی و شناخت و توجه قاضی به همه زمینه‌های ارتکاب جرم است و رای قاضی باید تصمیم تربیتی‌، ارفاقی و اصلاحی برای آن طفل باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، حجت‌الاسلام علی توکلی در کنفرانس ملی سیاست کیفری ایران در قبال بزهکاری و بزه‌دیدگی کودکان و نوجوانان گفت: خروجی این همایش‌ها باید به فضای قانونگذاری راه پیدا کند و ایده‌ها و اندیشه‌های ارائه شده به صورت کاربردی در محاکم قضایی اجرا شود.

وی افزود: اساتید نظرات خوبی مطرح می‌کنند و این نظرات و اندیشه‌ها باید از حالت علمی خارج و به فضای قانونگذاری انتقال پیدا کند و عملیاتی و کاربردی شوند.

توکلی وقوع جرم را ناشی از وجود حلقه‌های مفقوده دانست و عنوان کرد: وقتی فرد مرتکب جرم می‌شود، این عمل ناشی از وجود حلقه مفقوده در رفتار و شخصیت فردی و اجتماعی اوست.

وی تصریح کرد: عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و عدم احتیاط لازم در رانندگی از سوی شخص در واقع حلقه مفقوده در تصادف است.

توکلی بیان کرد: اگر نگاه ما این باشد که فقط مجازات نکنیم، بلکه حلقه‌ها و خلاءها را پر کنیم در سیاست‌ها موفق‌تر می‌شویم.

وی گفت: انسان‌ها زمانی متولد می‌شوند فطرتی پاک دارند و اگر گرفتار فراز و نشیب‌های منفی شوند در واقع هوا و هوس های درونی آنها جولان پیدا کند و بر آنها غالب شود، این انسان بزهکار می‌شود.

توکلی اظهار کرد: اگر این هوا و هوس‌ها رفع و حلقه‌های مفقوده ترمیم و خلاءها پر نشود و عمق پیدا کند، آن زمان مجرم حرفه‌ای می‌شود و به تعبیری عاصی غیر‌قابل علاج به وجود می‌آید.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآورشد: اطفال، نوجوانان و جوانان حسابشان با دیگران جداست، این سه گروه ‌عاقبت‌اندیش نیستند و جلوی پایشان را نمی‌بینند و آینده‌نگری در آنها ضعیف است.

وی با اشاره به ضمیر جست‌وجوگر و علاقمند به تجربه جوانان و نوجوانان افزود: جوانان و نوجوانان می‌خواهند مسائلی که با آن روبه‌رو می‌شوند را تجربه کنند و همین خواسته سبب می‌شود به بیراهه بروند و اگر مهار و کنترل نشوند، به صورت یک مجرم حرفه‌ای در می‌آیند.

توکلی گفت: در دادرسی اطفال آنچه که مهم است، شم قضایی و شناخت و توجه قاضی به همه زمینه‌های ارتکاب جرم است و رای قاضی باید تصمیم تربیتی‌، ارفاقی و اصلاحی برای آن طفل باشد.

وی با اشاره به پیش‌بینی قانونگذار در گذاشتن روانشناس و مشاور برای دادگاه اطفال خاطرنشان کرد: یک تصمیم حاد و یک مجازات بیش از توان برای کودک و یا نوجوان بزهکار می‌تواند آن را از هستی ساقط کند.

انتهای پیام

کد N121320

وبگردی