آفتاب

آمریکایی ها از اوباما شکایت کردند/ نامزد احتمالی جمهوریخواهان در رأس شاکیان

آمریکایی ها از اوباما شکایت کردند/ نامزد احتمالی جمهوریخواهان در رأس شاکیان

"راند پاول" سناتور جمهوریخواه پیگیر شکایت بیش از 380 هزار شهروند این کشور از رئیس جمهور به دلیل جاسوسی اطلاعاتی از شهروندان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اشپیگل، صدها هزار آمریکایی به دلیل جاسوسی اطلاعاتی دولت از آنها، شکایت نامه ای را علیه "باراک اوباما" تنظیم کرده اند. این شکایتنامه توسط "راند پاول" سناتور محافظه کار از حزب جمهوریخواه پیگیری می شود. پاول با انتقاد از اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در جاسوسی از شهروندان آمریکایی، آن را مغایر با اصول قانون اساسی این کشور دانست.

بر این اساس این سناتور جمهوریخواه و مقامات سازمان "FreedomWorks" اعلام کردند بیش از 380 هزار نفر از شهروندان آمریکایی به خاطر شنود مکالمات و ارتباطات اینترنتی خود از اوباما شاکی هستند. به گفته پاول مردم آمریکا خواهان حفاظت از اطلاعات شخصی خود هستند. وی از هر آمریکایی که دارای یک خط تلفن است خواست به این کمپین شاکیان بپیوندد.

این سناتور جمهوریخواه جمع آوری اطلاعات شهروندان آمریکایی از سال 2006 را برخلاف قانون اساسی دانسته و تاکید کرد این اقدام غیرقانونی باید متوقف شود. پاول پیش بینی کرد برگزاری دادگاه رسیدگی به این شکایت به یک روند قضایی تاریخی در آمریکا تبدیل شود.

"کن کوچینلی" از جمله حقوقدانانی است که وکالت این پرونده را به عهده گرفته است. وی که سابقا دادستان کل ایالت ویرجینیا بوده گفت موضوع این پرونده پیش از آنکه در مورد امنیت ملی باشد در خصوص نقض اصول قانون اساسی است.

گفتنی است "راند پاول" سناتور ایالت کنتاکی از سیاستمداران نزدیک به جریان موسوم به "جنبش حزب چای" از جناح جمهوریخواه بوده و از بخت های اصلی برای نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به شمار می رود.

کد N121080

وبگردی