آفتاب

روسیه: غرب برای تحمیل اراده خود بر مردم اوکراین تلاش می کند

روسیه: غرب برای تحمیل اراده خود بر مردم اوکراین تلاش می کند

مسکو-ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: کشورهای غربی برای تحمیل اراده خود بر مردم اوکراین تلاش می کنند و می خواهند به جای این ملت تصمیم گیری کنند.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز پنجشنبه درمصاحبه با روزنامه کامرسانت چاپ مسکو گفت: شرکای غربی به جای مردم اوکراین مسیر این کشور را انتخاب کرده اند و قصد ندارند صبر کنند اوکراینی ها از راه های دمکراتیک و قانونی مسایل خود را حل کنند.

لاوروف با انتقاد از سیاست های آمریکا و اتحادیه اروپا در مساله اوکراین گفت : انتظار داشتیم که به انتخاب مردم اوکراین احترام بگذارند اما آنها به جای مردم این کشور انتخاب کرده اند و تصمیم گرفته اند که این کشور باید سیاست های اروپایی داشته باشد.

وزیر خارخارجه روسیه افزود: این ادعا که اوکراین مسیری را که لهستان و سایر کشورهای اروپای شرقی پیموده اند تکرارمی کند، درست نیست زیرا هیچکس به کی یف وعده عضویت دراتحادیه اروپا را نمی دهد و فقط اوکراین شرایطی را که بروکسل تحمیل می کند باید بپذیرد.

لاوروف اضافه کرد: مطابق شرایط یکجانبه اتحادیه اروپا، اوکراین باید تمام موانع موجود در مسیر واردات کالاهای اروپایی به این کشور را از میان بردارد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه اضافه کرد: پذیرفتن یا رد این شرایط فقط به مردم اوکراین بستگی دارد.

لاوروف گفت: بدیهی است که بخشی از جامعه اوکراین مخالف مواضع دولت این کشور در مورد شرایط همگرایی با اروپا است اما اعتراضات باید به طور قانونی انجام گیرد.

وی با انتقاد از رویکرد غرب در مساله اوکراین افزود: دیدگاه چند هزار تظاهرکننده را که با خشونت سعی می کنند به دولت اوکراین فشار وارد آورند به عنوان رای ملت قلمداد می کنند.

وزیر خارجه روسیه با بیان این که بی ثباتی اوضاع اوکراین به نفع هیچ کس نخواهد بود، اظهار داشت: نیروهای ضددولتی در اوکراین غالبا روحیه نژادپرستانه و ملی گرایی افراطی از خود نشان می دهد و در تظاهرات ضددولتی موضوع همگرایی اروپایی به فراموشی سپرده شده است.

لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت : با نگاه به تاریخ معاصر اوکراین به این واقعیت پی می بریم که تمام تلاش ها برای تغییر سریع جهت گیری سیاسی این کشور به غرب یا شرق ناکام مانده است.

وی افزود:نمونه بارز این نظریه اقدامات تیم ویکتور یوشچنکو رییس جمهوری سابق اوکراین است که برای غربی کردن این کشور تلاش کرد و به نتیجه ای نرسید.

لاوروف گفت: ساختار جامعه اوکراین اجازه نمی دهد این کشور به طور کامل به یک طرف متمایل شود.

وی اضافه کرد: با توجه به این واقعیت مشهود، تلاش برای انتخاب مسیر اوکراین و حکومت آینده این کشور و رییس و اعضای کابینه دولت بجای مردم این کشور محکوم به شکست است و امیدی برای تحقق ندارد.

اروپام/2242**۵۱۸ ** 1064
کد N121017

وبگردی