آفتاب
بررسی روزنامه های ایران/ پنجشنبه 24 بهمن ماه

انتقاد به برخوردهای سلیقه ای صدا و سیما

انتقاد به برخوردهای سلیقه ای صدا و سیما

تهران-ایرنا-یک هفته پس از تاخیر در پخش گفت و گوی تلویزیونی رییس جمهوری، سانسور مراسم پایانی جشنواره ی فیلم فجر و نیز بازتاب ندادن تلاش های دولت برای آزادسازی سربازان گروگان گرفته شده به وسیله ی گروه تروریستی «جیش العدل»، صدا و سیما را در تیررس انتقاد روزنامه ها قرار داده است.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه 24 بهمن ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***انتقاد به برخوردهای سلیقه ای صدا و سیما

در حالی یک هفته از عملکرد غیر قابل دفاع صدا و سیما در ارتباط با تاخیر در پخش برنامه ی گفت و گوی رییس جمهوری با مردم می گذرد که این سازمان همچنان سیاست های همیشگی خود را در برخوردهای سلیقه ای و اعمال سانسور ادامه می دهد. بر این پایه عملکرد صدا و سیما در اعمال سانسور در پخش مراسم پایانی جشنواره ی فیلم فجر و همچنین بی توجهی به اقدام دولت برای آزادسازی پنج سرباز گرفتار آمده در بند گروه تروریستی جیش العدل مورد انتقاد روزنامه های امروز قرار گرفت.

روزنامه ی«شرق» در یادداشت ها و گزارش های متعدد از اِعمال ممیزی در پخش مراسم پایانی جشنواره ی فیلم فجر انتقاد کرد.

این روزنامه در یادداشتی با عنوان « پخش زنده» به قلم «حامد طبیبی» روزنامه نگار، پس از شرح تصویری روشن از قطع پیاپی پخش مراسم پایانی جشنواره نوشت: اهالی رسانه به خوبی از ظرفیت بالقوه اکثریت کارکنان صداوسیما در حوزه های مختلف و میدان داده نشدن به آنان آگاهند اما وضعیت این رسانه، مصداق «هر دم از این باغ بری می رسد» شده است. یک روز برنامه تلویزیونی رییس جمهور روحانی را با یک ساعت ونیم تاخیر روی آنتن می فرستند، روز دیگر در جهت تخریب دولت و دستاوردهای دیپلماسی و اقتصادی آن گام برمی دارند و فردای آن، یک طرفه به قاضی رفتن در فلان میزگرد سیاسی خود، به اوج می رسانند...

طبیبی نوشت: کارشناسان به دفعات، دلیل شرایط نامطلوب فعلی در این رسانه را نبود فضای رقابتی در کشور در حوزه رسانه های دیداری و شنیداری می دانند... تجربه انتخابات اخیر و رفتارهای جامعه ایران حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور نشان داد «مخاطب» در عصر ارتباطات آنچه را که از نظر خود، «واقعیت» می داند پیدا خواهد کرد.

روزنامه ی «مردم سالاری» نیز در یادداشتی با عنوان «توهین صدا و سیما به شعور مخاطبان، هنرمندان و سینماگران» نوشت: کسانی که از شبکه نمایش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شاهد پخش مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر بودند، یکی از به یاد ماندنی ترین رویکردهای رسانه ملی را دیدند... آیا وقتی ساداتیان از لزوم وجود همه سلیقه ها در سینمای ایران سخن می گوید، دارد با این حرف تیشه به ریشه انقلاب می زند که باید حرف های او را سانسور کرد؟

در یادداشت مردم سالاری آمده است: مدیران صدا و سیما در زمان پخش این برنامه گویا یادشان رفته بود که همه این آدم ها سینماگرانی هستند که در دل این نظام، دارند فعالیت می کنند و قطعا خودشان بهتر از جناب ضرغامی و مدیرانش می دانند که باید پشت یک تریبون رسمی چه چیزی را بگویند و چه چیزی را نگویند. آیا حذف حرف های این اشخاص توهین به آن ها، جشنواره فیلم فجر، سینمای ایران و مخاطبانی نیست که یکبار دیگر از فرط ناچاری به تنها رسانه دیداری شنیداری سرزمین خود اعتماد کرده اند؛ رسانه ای که دست برقضا مدیریت آن با افرادی است که به راحتی مخاطبانی چون ما را فاقد شعور می دانند.

روزنامه ی «قانون» اما از عملکرد صدا و سیما در بازتاب ندادن خبرهای مرتبط با تلاش دولت برای آزادی سربازان ایرانی گرفتار در دست تروریست های جیش العدل نوشت. قانون در گزارشی با عنوان «سکوت رسانه ملی و بی خبری رسانه های دولتی» نوشت: جنبش جیش العدل در حالی ادعا می کند، دولت جمهوری اسلامی ایران، اهمیتی برای این مرزبانان قائل نیست که در هفته گذشته، مقامات وزارت کشور از آخرین اقدامات دولت در این زمینه خبر دادند؛ اقداماتی که اگر چه در جریان است اما به لطف سانسور ها و بی توجهی های صدا و سیما، نسبت به این مقوله که جنبه ملی پیدا کرده، مغفول مانده و انتقادها گریبانگیر دولت نو پا شده است.

بنابراین، افکار عمومی که این روزها به شدت نگران سرنوشت سربازان وطن است، تصور می کنند اقدامی برای آزادی این افراد صورت نگرفته و این مسئله در شوق سالگرد پیروزی انقلاب، هیاهوی سبد کالا و حواشی جشنواره فیلم فجر به وادی فراموشی سپرده شده است.

قانون در ادامه با اشاره به وظیفه تیم رسانه ای دولت نوشت: با پذیرش محدودیت های دولت روحانی، نمی توان نادیده گرفت که تیم رسانه ای او با انتشار یک خبر کوتاه در شبکه اجتماعی، از کارشکنی های رئیس صدا و سیما خبر داد و موج خبری علیه ضرغامی به راه انداخت و او را وادار به واکنش کرد. پس با روشی مشابه می توانست با انتشار اخبار مربوط به پیگیری آزادی این سربازان تا حدود زیادی از این نگرانی ها بکاهد و ادعاهای گروهک تروریستی جیش العدل مبنی بر بی توجهی حکومت ایران به سربازان خود را خنثی کند.

*** «نردبام» و «ازدحام» متهم شدند

سازمان بازرسی شهرداری تهران نتایج بررسی و یافته های تیم های بازرسی حادثه ی آتش سوزی ساختمان 117 خیابان جمهوری اسلامی را که در جریان آن 2 زن خیاط کشته شدند، اعلام کرد. بر این اساس ، بازنشدن نردبام و شلوغی صحنه ی حادثه به عنوان 2 عامل اصلی در این حادثه معرفی شدند. این خبر در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.

گروهی از روزنامه ها چون «همشهری» (وابسته به شهرداری تهران) تنها به انتشار خبر و متن گزارش شهرداری اکتفا کردند. اما گروهی از روزنامه ها رویکرد انتقادی به گزارش شهرداری را در یادداشت ها و تحلیل های خود به تصویر کشیدند.

روزنامه ی «ابتکار» در گزارشی انتقادی با عنوان «مردم و نردبان مقصر حادثه جمهوری شدند!» نوشت: سه هفته پس از حادثه تلخ آتش سوزی خیابان جمهوری سرانجام شهرداری تهران بر اساس وعده قالیباف گزارش نتایج تحقیقات 20 روزه خود درباره این واقعه مرگبار را اعلام کرد. اگرچه در طول روزهای پس از حادثه، با وجود انکارهای مسئولان مدیریت و امداد شهری، همه شواهد از برخی کوتاهی ها در تلاش برای نجات قربانیان حادثه از سوی آتش نشانان پایتخت حکایت می کرد، اما گزارش تازه شهرداری همان حرف های قدیمی مسئولان آتش نشانی و زیرمجموعه خود را در قالبی تازه به عنوان گزارش نهایی بررسی حادثه منتشر کرده است. با این تفاوت که این بارازدحام مردم هم به عنوان یکی از مقصران تاخیر در عملیات نجات به خرابی ناگهانی و خلق الساعه نردبام اضافه شده است.

روزنامه ی «آرمان» نیز رویکرد خود نسبت به گزارش شهرداری را در تیتر گزارش خود منعکس کرد. آرمان عنوان «به جز نردبان، ازدحام جمعیت هم مقصر بود!» را برای گزارش خود در این ارتباط انتخاب کرد.

روزنامه ی شرق هم در گزارش نخست خود با عنوان « متهم نردبام و ازدحام» نوشت: سازمان بازرسی شهرداری گزارش حادثه خیابان جمهوری را ارایه داده است. گزارشی که هیچ نکته جدیدی ندارد... حال هم خانواده جان باختگان خیابان جمهوری و افکارعمومی همچنان باید منتظر بمانند تا نظر نمایندگان دستگاه قضا درباره نردبانی که کار نکرد اعلام شود، هرچند نماینده شرکت وارد کننده اش گفته بود شهرداری اجازه گارانتی تجهیزات را نداده بود.

*** حقوقدانان به میدان بیایند

«حسن روحانی» رییس جمهوری در نشست روز گذشته ی هیات دولت با بیان اینکه مرحله ی نخست توافق هسته یی، دستاوردهای بزرگی داشته است، حقوقدانان را به بررسی دقیق محتوای توافق هسته ای و اطلاع رسانی به جامعه دعوت کرد. روزنامه ها با چند رویکرد به این موضوع پرداختند؛ گروهی فقط این خبر را بازتاب دادند و تعدادی نیز در قالب یادداشت های تحلیلی به بررسی عمقی این موضوع پرداختند.

روزنامه ی «رسالت» در گزارش خود از زبان رییس جمهوری نوشت: دستاوردهای مرحله نخست مذاکرات هسته ای ایران دستاوردهای بزرگی است که در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید و با حفظ همه ارزش های مورد قبول جامعه و حفظ حقوق هسته ای به دست آمده است که خشم صهیونیست ها نشانه ای بر این موفقیت ها است.

روزنامه ی آرمان نیز در یادداشتی با عنوان «دولت حق دارد» نوشت: اگر دولت بخواهد قدرت خود را در مذاکرات به حداکثر ظرفیت برساند باید از حمایت و پشتیبانی نمایندگان مردم در مجلس هم بهره مند شود و با تصویب این قطعنامه در مجلس، قدرت خود را در مذاکرات پیش رو افزایش دهد. البته این گزاره به این مفهوم نیست که در این توافق مجلس موضعی متفاوت با دیپلمات های کشور دارد بلکه تاکید بر این اصل مسلم است که اگر مجلس در کنار دولت قرار گرفته و پشتیبانی بیشتری از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان صورت بگیرد، ایران می تواند در مراحل بعدی مذاکرات قدرتمندتر حضور داشته باشد

آرمان افزود: اما در مورد جزئیات این توافقنامه و اینکه دستاوردهای ایران در این توافق چه بود و در مقابل این دستاوردها چه چیزهایی از دست دادیم، بحثی است که از نظر حقوقی به قوه مجریه سپرده شده و به نظر می رسد با رای مردم در انتخابات به دولت آقای روحانی، این دولت حق دارد به نمایندگی از ملت ایران در مذاکرات هسته ای حضور پیدا کند و به خاطر اعتمادی که مردم ایران به دولت خود دارند، از توافق به دست آمده دفاع خواهند کرد.

روزنامه ی اعتماد هم در گزارشی نوشت: جدای از چالش دولت با مخالفان و منتقدان تندرو اش بر سر توافق ژنو، به نظر می رسد روحانی در تلاش است تا با احیای مجدد نقش صاحبنظران و کارشناسان و اساتید دانشگاه و دانشگاهیان فضای نقد و انتقاد را به جامعه بازگرداند. او می خواهد نشان دهد که آموزش را نه بر اساس اولویت ها و مصالح حزبی و جناحی که بر اساس منافع مردم و نظام پیش ببرد به همین دلیل هم هست که یک روز از اساتید دانشگاه دعوت به نقد می کند و روز دیگر حقوقدانان را ترغیب می کند درباره محتوای توافق ژنو اطلاع رسانی کنند. بازگشت فضای نقد و گفت وگو در جامعه برای روحانی و دولتش خالی از لطف نخواهد بود چرا که این امر سبب حفظ و ارتقای بدنه اجتماعی خواهد شد. حال نکته اینجاست که آیا تندروها در مقابل این رویه - یعنی بازگشت نقد و گفت وگو به جامعه - سکوت خواهند کرد یا در دفاع از منافع شان بیش از پیش فعال خواهند شد.

***تلاطم بورس

بورس تهران که تحت تاثیر مصوبه تازه ی مجلس در مورد افزایش بهره ی مالکانه معادن و نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی گرفتار سقوط شده بود، روز گذشته نیز با اعلام خبر انتشار اوراق مشارکت با سود 23 درصد به روند نزولی خود شدت داد و با افت بیش از1100 واحدی مواجه شد و به کانال 79هزار واحد بازگشت؛ خبری که باعث افزایش نگرانی درخصوص آینده این بازار شد و موضوع بسیاری از تحلیل ها و یادداشت های روزنامه های امروز قرار گرفت.

روزنامه ی «تهران امروز» در گزارشی تحلیلی با عنوان «سقوط بورس به رینگ 70 هزار واحدی» به طرح دیدگاه های کارشناسی در مورد علت سقوط شاخص بورس در هفته های گذشته پرداخت.

تهران امروز در گزارش خود نوشت: کارشناسان افزایش سقف تسهیلات و وام مسکن و درنتیجه ایجاد چشم انداز رونق در بازار املاک، ابهام در توافق ژنو، انتشار آمار افزایش عرضه سهام سرمایه گذاران عمده در بورس، تعیین قیمت خوراک پتروشیمی و گاز و بهره مالکانه معادن در بودجه 93 و انتشار شایعات در بازار سرمایه را از جمله دلایل افت بازار سرمایه می دانند.

تهران امروز در ادامه نظر چند کارشناس بازار بورس در مورد آینده بازار بورس را انعکاس داد. بر اساس این گزارش برخی کارشناسان معتقدندکه بازار در شرایط ترس به سر می برد، اما همچنان بازار سرمایه محل مناسبی برای سهامداران است و در هفته های آینده روندی متعادل خواهد داشت. برخی دیگر بر این باورند که افت شدید قیمت ها در آینده با سرعت جبران خواهد شد و اکنون قیمت سهام شرکت ها جذاب شده است. برخی دیگر نیز معتقدند که مسایل احساسی و روانی هم اکنون بر بازار حاکم است و به همین دلیل نمی توان آینده تالار شیشه ای را به درستی پیش بینی کرد، زیرا بررسی وضعیت احساسات و هیجانات از مسائل مالی و اقتصادی دشوارتر است.

روزنامه ی «دنیای اقتصاد» نیز در گزارشی با عنوان « عقب نشینی 3/7 درصدی بورس تهران» نوشت: رشد بی پروای قیمت سهام در سه ماه گذشته که با اتکا بر برخی خوش بینی های عمومی نسبت به چشم انداز سیاسی شکل گرفته بود، اینک جای خود را به سقوط سهمگین ناشی از برآورده نشدن انتظارات سرمایه گذاران در زمینه امکان رشد سودآوری شرکت ها داده است. در این میان، توقف نمادهای پتروشیمی (که 40 درصد ارزش بازار را تشکیل می دهند) و بلاتکلیفی بودجه سال آینده آنها ناشی از نهایی نشدن نرخ گاز، سایه سنگین خود را بر فراز بازار گسترده است و موجب واکنش های احساسی سهامداران حقیقی و به تبع آن صندوق های مشترک (که با فشار ابطال واحدهای سرمایه گذاری مواجهند) در معاملات سهام دیگر گروه ها شده است. انتظار می رود با تعیین تکلیف هرچه سریع تر نرخ خوراک در شورای نگهبان در هفته آینده زمینه رفع توقف غیر منتظره سهام این گروه فراهم شود و با ایجاد امکان معامله در سهام پتروشیمی، کلیت بازار نیز تعادل طبیعی خود را باز یابد.

روزنامه ی ابتکار در گزارشی با عنوان «دماسنج اقتصاد از ریتم خارج شد؛ بورس در وضعیت قرمز! »نیز پس از بیان علل سقوط شاخص بورس در هفته های گذشته نوشت: این در حالی است که مسئولان بورس نباید تنها در شرایط مثبت پاسخگو بوده و با خوشحالی فتح قله های بلند را جشن بگیرند بلکه فعالان بازار سرمایه به خصوص سهامداران انتظار دارند که مسئولان در زمان زیان نیز پاسخگو باشند.

*گروه پژوهش های خبری

پژوهش**9275**2054**
کد N121003

وبگردی