آفتاب
در پی انتشار گزارش خبرنگاران بدون مرز

وضعیت دشوار کار خبری در ترکیه نمایان شد

وضعیت دشوار کار خبری در ترکیه نمایان شد

آنکارا- ایرنا- انتشار گزارش خبرنگاران بدون مرز جهان در مورد دشواری کار خبری در ترکیه یکبار دیگر افکار عمومی این کشور را متوجه دشواری کار خبرنگاران و روزنامه نگاران در ترکیه کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، در گزارش سال 2014 خبرنگاران بدون مرز ترکیه در بین 180 کشور جهان در ردیف 154 از لحاظ دشواری کار خبری قرار دارد.

ترکیه در رده بندی آزادی رسانه ای پس از کشورهایی همانند افغانستان- لیبی و عراق قرار دارد.

این گزارش با تاکید بر اینکه از لحاظ آزادی رسانه ای در سال 2013 میلادی بهبودی در ترکیه مشاهده نشده است بر این نکته که ترکیه در بین کشورهای جهان از لحاظ خبرنگاران زندانی در صدر قرار دارد تاکید شده است.

ˈ چنگیز چاندارˈ کارشناس برجسته مسایل سیاسی ترکیه در زمینه فشار بر خبرنگاران در مورد کارخبری در این کشور می گوید: فشار جاری بر خبرنگاران در حال حاضر بیش از فشارها در دوران روند کودتای سفید در ترکیه موسوم به روند 28 فوریه که منجر به برکناری ˈ نجم الدین اربکانˈ نخستین نخست وزیر اسلامگرای ترکیه است.

وی با اشاره به درخواست تلفنی ˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه از مسوولین شبکه تلویزیونی خبرترک در زمینه قطع سخنان ˈ دولت باغچه لیˈ رهبر حزب ˈحرکت ملی ˈ ترکیه گفت: نه سانسور اینترنتی، نه تصفیه گسترده نیروهای پلیس و قوه قضاییه، نه تلاش دولت آنکارا برای تغییر ساختار شورای عالی قضات و دادستانها نمی تواند به اندازه تماس تلفنی اردوغان برای قطع سخنان باغچه لی تلخ و رنج آور باشد.

وی با اشاره به اینکه این تماس تلفنی توسط اردوغان پذیرفته شده است از یکسو نمایانگر فشار حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ بر رسانه های این کشور است افزود: این تماس به عنوان نماد شرم رسانه های ترکیه از فشار مقامات دولتی درآمده است.

فشار به روزنامه نگاران ترکیه که خصوصا در پی تشدید درگیری بین ˈجماعت گولنˈ و حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ و در پی افشای فساد مالی و ارتشاء ابعاد گسترده تری در طول بیش از یک ماه گذشته به خود گرفته است، موجب بیکاری ده ها روزنامه نگار سرشناس منتقد دولت شده است.

ˈفاتح آلتایلیˈ سردبیر کهنه کار شبکه خبر و روزنامه ˈخبر ترک ˈ ترکیه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ˈسی.ان.ان.ترکˈ گفت: فشار دولت ترکیه موجب شده سردبیران رسانه ها مرعوب شوند و آنان نمی توانند آزادانه فعالیت رسانه ای انجام دهند.

وی افزود: کرامت اصحاب رسانه لگدمال می شود، دستورها هر روز از طرف های مختلف به سمت آنان روانه می شود، در چنین فضایی نمی توانید آنچه را می خواهیم بنویسید و همه نگران هستند.

ˈمراد آکسویˈ نویسنده و روزنامه نگار ترکیه نیز در این باره می گوید: سخنان آلتایلی وضعیت جاری را بطور کامل شرح می دهد. بین دولت آنکارا و رسانه های وابسته در زمینه انتشار و بزرگ نمایی اخبار مورد نظر دولت آنکارا یک هماهنگی کامل وجود دارد و بیشترین مداخله در امر آزادی مطبوعات در برهه زمانی فعلی انجام می پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه روند جاری موجب سانسور توسط دست اندرکاران امور رسانه ای ترکیه شده است گفت: روزنامه نگاران با سانسور در برخی مسایل اصلا وارد نمی شوند و حاکمیت با قدرت یافتن بیشتر خواستار اطلاع یافتن مردم از آنچه که برعلیه حاکمیت مطرح می شود، نمی باشد.

وی گفت: حاکمیت حزب حاکم ˈعدالت وتوسعهˈ ترکیه در پی طراحی و ساختار مجدد رسانه های این کشور به موازات تجدید ساختار مجدد قوای مقننه و مجریه است.

خانم ˈعنبرین زمانˈ خبرنگار و روزنامه نگاران ترکیه ای نیز در این باره می گوید: مرا از کار اخراج کردند چرا که نوشته های من حاکمیت را ناراحت می کرد.

وی با اشاره به اینکه مخالفین روزنامه نگار از کار خود اخراج می شوند گفت: روزنامه نگاران منتقد در ترکیه همیشه تحت فشار قرار داشتند ولی برای اولین بار در دوران حاکمیت حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ رسانه هایی نیز خط میانه را پیش گرفته اند نیز تحت فشار قرار گرفته اند و نزدیک به تمامی مقاله نویسان منتقد دولت از کار اخراج شده اند.

ˈیاووز بایدارˈ دیگر مقاله نویس مطبوعات ترکیه نیز می گوید: برخی روزنامه نگاران گروه های رسانه ای بزرگ که در مقابل درخواست های خودسانسوری و خبرهای فرمایشی مقاومت کردند از کار برکنار شده اند.

بایدار گفت: رسانه های جمعی در ترکیه بدترین دوران فلاکت خود را سپری می کنند و نخست وزیر ترکیه که مداخله مستقیم در امور رسانه ای را به صورت امری عادی درآورده است و تجاری که تنها به منافع مالی خود می اندیشند و صاحب گروه های رسانه ای هستند، مسببین اصلی فلاکت رسانه ها در ترکیه می باشند.

خاورم**2012** 230 ** 1514
کد N120945

وبگردی