آفتاب

یک سال از حادثه 22 بهمن قم گذشت، آیا برخورد قضایی با متخلفان صورت گرفت؟

یک سال از حادثه 22 بهمن قم گذشت، آیا برخورد قضایی با متخلفان صورت گرفت؟

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره گزارش مجلس از حادثه 22 بهمن سال 92 قم می گوید اگر قانون به طور کامل اجرا شود قطعا شاهد این اقدامات نخواهیم بود.

رضا الیاسی:سال گذشته و در پایان راهپیمایی مردم قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) که قرار بود  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در مجلس، در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر، به سخنرانی بپردازد که این مراسم با وجود استقبال گسترده مردم قم، به دلیل برخی رفتارهای هنجارشکنانه و ضدارزشی عده قلیلی از افراطیون که بعدها به دلیل ارتباط این فتنه گران با نشریه پرتو، به "حلقه پرتو" مشهور شدند، سخنرانی لاریجانی ناتمام باقی ماند.

در حالی که نمایندگان مجلس بلافاصله پس از حادثه 22 بهمن قم کمیته حقیقت یابی را به ریاست منصور حقیقت پور برای بررسی علل بروز آن حادثه تشکیل داده بودند و گزارش این کمیته نیز 15 مرداد سال جاری در صحن علنی مجلس قرائت و در آن گزارش درباره چگونگی بروز حادثه آمده است که  با پایان راهپیمایی 22 بهمن، جناب آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به محل اقامتگاه موقت شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) منتقل و آماده ایراد سخنرانی می‌گردند، در این حال، گروه سرود که عمدتا از نوجوانان بوده‌اند پس از اجرای سرود خود، محل شبستان حرم مطهر را ترک و به بیرون هدایت می‌شوند. در حالی که در سنوات قبل، این گروه تا پایان مراسم در محل سخنرانی حضور داشته‌اند. آقای دکتر لاریجانی سخنرانی خود را بر اساس دست نوشته‌ای که قبلا تهیه کرده بود آغاز می‌کنند و پس از چند دقیقه، گروه‌های 10 - 5 نفره از چند نقطه شبستان بپا خاسته و علیه ایشان شعار داده و به مرور به سمت تریبون حرکت می‌کنند، از میان این افرادبالغ بر چند لنگه کفش و متعاقب آن تعدادی مهر نماز به سمت آقای دکتر لاریجانی پرتاب می‌شود در حالی که این گروه همچنان شعارهای بصیرت - بصیرت، خجالت - خجالت را سر می‌دادند.

همچنین در این گزارش آمده بود در چنین شرایطی که اکثر مردم متحیر و ساکت نشسته بودند، شعاردهندگان سعی داشتند نظم جلسه را بر هم بزنند، در این بین افرادی از میان جماعت به مردم اشاره می‌کردند بلند شوید و به سمت تریبون حرکت کنید!! در این وضعیت، شدت پرتاب مهر و خطر پیشروی آشوبگران به حدی بود که فرماندهی محترم سپاه علی ابن ابیطالب (ع) اصرار می‌کردند که جناب آقای دکتر لاریجانی از پشت تریبون پایین بیاید، که پس از اخذ نظر محافظین و در حالی که چند نفر بر اثر اصابت مهر مجروح شده بودند ایشان سخنرانی خود را قطع می‌کنند. لازم به توضیح است که همزمان با حرکت مذکور و هماهنگی یکی از محرکین با تلفن همراه، برخی خانم‌ها نیز در طبقه فوقانی با آقایان همراه شده و آنان را در دادن شعار بر علیه دکتر لاریجانی همراهی می‌کنند.

همچنین در پایان گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حادثه 22 بهمن سال 92 قم تاکید شده بود که با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه "من با اقدامی که در قم صورت گرفت مخالفم من با اقدامی که در حرم امام صورت گرفت مخالفم. بارها به مسئولین جهت جلوگیری از این وقایع تذکر داده ام ..." و تاکید مراجع عظام مبنی بر پیشگیری از تکرار اقدامات خودسرانه‌ و برخورد قانونی با عوامل و مسببین غائله 22 بهمن 1391، ضرورت دارد تا مسئولان امنیتی، انتظامی، نظامی و قضائی برنامه‌ریزی جامع و اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.

هم اکنون در حالی که یک سال از بروز حادثه 22 بهمن قم و بیش از 6 ماه از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این رابطه می گذرد منصور حقیقت پور رئیس کمیته حقیقت یاب حادثه 22 بهمن قم اعلام کرده است در مورد این که این پرونده در مرحله قضایی در چه شرایطی قرار دارد اطلاعی نداریم و مقامات قضایی باید پاسخ دهند، گزارشی تهیه و در کمیسیون امنیت ملی و  صحن علنی تصویب شد و به قوه قضاییه ارائه شد، از این رو اگر قانون به طور کامل اجرا شود قطعا شاهد این اقدامات نخواهیم بود.

وی همچنین به خانه ملت گفته است فتنه گران در حادثه 22 بهمن قم در سال گذشته بر پایه یک ادبیات خشونت که اسم آن را خشونت مقدس می گذارند، به خود جرأت دادند که هر قدامی خواستند انجام دهند؛ البته احساس می کنند که هرچیزی که تشخیص بدهند، تکلیف شرعی آنها است و باید آن کار را انجام دهند، درصورتی که این اقدامات از سوی مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و بسیاری از انسان های فرهیخته ناپسند شمرده شد، ازاین رو این موضوع به نظر می رسد که قابل تحمل برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

حقیقت پور درباره آثار و تبعات این حادثه گفته است به هرحال این اتفاق بدون تبعات نبود، زیرا در سفرخارج از کشور رئیس مجلس، رئیس مجلس پاکستان پرسید که چه اتفاقی در قم افتاد و چرا با رئیس مجلس ایران اینگونه برخورد شد، آیا این اتفاق وزن جمهوری اسلامی ایران در دنیا را سبک نکرد، آیا این حادثه ایران را آسیب پذیر نشان نداد.

همچنین مهدی دواتگری عضو کمیته حقیقت یاب حادثه 22 بهمن در قم گفته است این دست اقدامات افراطیون و طرفداران حلقه پرتو ممکن است برای مدت کوتاهی فروکش کند اما نباید فراموش کرد که این گروه به دنبال فرصتی برای تکرار این دست رفتارهایشان هستند.

وی با اشاره به تشکیل پرونده ای در دستگاه قضایی برای بررسی اتهامات مسببان، عاملان و آمران واقعه سخنرانی رئیس مجلس در حرم حضرت معصومه (س)، اعلام کرد که در پی ارائه گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس، دستگاه قضایی نیز برای عاملان و آمران این واقعه، پرونده ای تشکیل و به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع داده شده است.

29/295

کد N120944

وبگردی