آفتاب

شکایت قانون‌گذار آمریکایی از دولت اوباما به سبب جاسوسی

شکایت قانون‌گذار آمریکایی از دولت اوباما به سبب جاسوسی

یک قانونگذار آمریکایی رسما از دولت باراک اوباما به سبب برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا شکایت کرد.

یک قانونگذار آمریکایی رسما از دولت باراک اوباما به سبب برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، در جریان این شکایت، دو تن از رهبران برجسته حزب "تی پارتی" آمریکا نیز با وی شریک هستند.

رند پاول، سناتور جمهوریخواه آمریکایی اخیرا از برنامه‌های جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا شدیدا انتقاد کرد و وعده یک شکایت تاریخی در این زمینه را داد.

وی و همپیمانانش امیدوار هستند که بتوانند این پرونده را که تمرکز آن بر جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی است، به دادگاه عالی آمریکا بکشانند. این شکایت علیه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، جیمز کلاپر، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا و همچنین کیث آلکساندر، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا مطرح شده است.

رند پاول در بیانیه‌ای که در یک کنفرانس خبری قرائت شد، گفت: در آمریکا اعتراضات گسترده و عظیم از جانب مردمی که خشمگین هستند از اینکه اطلاعات آنها بدون طرح اتهام، حکم قاضی و جداسازی، جمع‌آوری می‌شوند در حال بالا گرفتن است.

کن کوچینلی، دادستان کل سابق ایالت ویرجینیا، وکیل اصلی این پرونده است. همچنین مت کیبه، رئیس یک گروه وابسته به حزب تی پارتی نیز در این پرونده به رند پاول کمک می‌کند.

این دو تاکید کردند که خواهان تضمین اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا از مرزهای قانون اساسی فراتر عمل نکند، هستند.

رند پاول همچنین عنوان کرد که هیچ شواهدی مبنی بر اینکه جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا از اطلاعات مکالمات تلفنی باعث جلوگیری از تروریسم شده، وجود ندارد.

وی خاطرنشان ساخت که مسئله این نیست که آژانس امنیت ملی آمریکا چه درصدی از اطلاعات مکالمات تلفنی آمریکایی‌ها را جمع‌آوری می‌کند، بلکه مسئله این است که شما اطلاعات میلیون‌ها تن از مردم آمریکا را تنها با یک حکم جمع‌آوری می‌کنید.

وزارت دادگستری آمریکا در پاسخ به این شکایت گفت که برنامه مربوط به جمع‌آوری اطلاعات مکالمات تلفنی قانونی است چرا که 15 قاضی پیش از این آن را تائید کرده‌اند.

رند پاول حدود چند هفته است که برای این شکایت به صورت علنی تبلیغ می‌کند.

انتهای پیام

کد N120865

وبگردی