آفتاب

لاریجانی :گزاره اصلی مناقشه هسته‌ای ایران بهانه‌جویی‌ مکرر قدرت‌هاست

لاریجانی :گزاره اصلی مناقشه هسته‌ای ایران بهانه‌جویی‌ مکرر قدرت‌هاست

رئیس مجلس گفت: گزاره اصلی مناقشه هسته‌ای ایران بهانه‌جویی‌های مکرر ناشی از زورگویی برخی قدرت‌ها و ممانعت از دستیابی یک کشور مسلمان به دانش صلح‌آمیز هسته‌ای است.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار هیئتی متشکل از 30 خبرنگار و مدیران شبکه‌های تلویزیونی، ماهواره‌ای و مطبوعاتی موثر بین‌المللی تونس ضمن خوشامدگویی به هیئت تونسی و اشاره به سفر هفته گذشته‌اش به این کشور، گفت: تصویب قانون‌اساسی تونس اقدامی مهم و بنیادین در مسیر انقلاب این کشور است.

وی ادامه داد: انقلاب مردمی در کشور دوست و برادر تونس که منجر به سقوط دیکتاتوری سابق این کشور شد، تحول مهمی در سطح منطقه و جهان اسلام به شمار می‌رود.

*غرب خود می‌داند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست
رئیس مجلس افزود: مجلس از هرگونه توسعه روابط و همکاری با جمهوری جدید تونس استقبال و حمایت می‌کند.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره لزوم وحدت کشورهای اسلامی در قبال توطئه‌های خارجی، گفت: دشمنان اسلام با ایجاد موانع تصنعی از قبیل به وجود آوردن گروه‌های افراطی و تکفیری که در ادامه سیاست‌های گذشته آنها مبنی بر اشغال سرزمین‌های اسلامی صورت می‌گیرد، قصد دارند توان و انرژی فراوان ناشی از ایجاد بیداری در کشورهای مسلمان را در جهت انحراف از موضوعات اصلی نظیر اصل بقای رژیم‌صهیونیستی هدر دهند.
وی افزود: نیاز مبرم دنیای اسلام، وحدت و همبستگی دینی است و نباید به توطئه‌گران فرصت داد از اختلافات عقیدتی مسلمانان در جهت از بین بردن منافع منطقه‌ای و بین‌المللی آنان بهره ببرند.
رئیس مجلس با اشاره به موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان، گفت: گزاره اصلی مناقشه هسته‌ای ایران بهانه جویی‌های مکرر ناشی از زورگویی برخی قدرت‌ها و ممانعت از دستیابی یک کشور مسلمان به دانش صلح‌آمیز هسته‌ای است.
لاریجانی ادامه داد: غرب خود می‌داند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، اما براساس تئوری خودساخته آنها در مورد جهانی‌سازی، قصد دارند مانع هرگونه پیشرفت مسلمانان در انواع فن آوری‌ها شوند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نقش کشورهای اسلامی در مقابله با تلاش رژیم‌صهیونیستی برای ناکام گذاشتن انقلاب‌های پدید آمده در منطقه چیست؟گفت: روشنگری پیرامون ابعاد توطئه‌های خارجی در دوران پس از وقوع انقلاب‌های منطقه‌ای کار بسیار مهمی است که باید توسط رسانه‌ها و طبقات روشنگر صورت گیرد تا با هرگونه انحراف مقابله شود.

*بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد
رئیس مجلس افزود: به نتیجه رسیدن انقلاب تاریخی اسلامی در ایران به رهبری امام‌خمینی‌(ره)، سال‌ها به طول انجامید و برای تکامل انقلاب‌های منطقه‌ای نیز نیاز به زمان است و کشورهای زورگو و طرفدار دیکتاتوری ممکن است به صورت یک انقلاب خاک بپاشند، اما قادر به محو کردن آن نخواهند بود.
لاریجانی از سوریه به عنوان کشوری که تاوان قرار گرفتن در خط مقدم مقاومت علیه سیاست‌های تجاوزگرانه صهیونیستی را می‌دهد یاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا در این باور منطقی بود که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و تنها از راه گفت‌وگو بین طرفین می‌توان به پایان بحران فکر کرد.
وی ادامه داد: اکنون پس از نزدیک به سه سال خشونت و افراطی‌گری و صدور سلاح و تروریست به این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که مسیری غیر از گفت‌و‌گو کارساز نیست.
در این دیدار "عبدالله الزواری" رئیس هیئت خبرنگاران تونسی، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و قدرتمند در جهان اسلام نام برد و ضمن تقدیر از مواضع اصولی مقامات جمهوری اسلامی ایران در قبال انقلاب تونس، خواستار حمایت هر چه بیشتر مجلس شورای اسلامی از فرآیند توسعه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین و نیز انتقال تجارب مفید کشورمان در زمینه مسائل تقنینی و پیشرفت‌های علمی و صنعتی به تونس شد.

/212 29

کد N120375

وبگردی