آفتاب

السیسی به روسیه می رود

السیسی به روسیه می رود

تهران – ایرنا – فرمانده کل ارتش مصر روز چهارشنبه همزمان با انتشار گزارش هایی در باره نهایی شدن معامله تسلیحاتی دو میلیارد دلاری با روسیه، عازم مسکو شد.

به گزارش آسوشیتدپرس از قاهره، این سفر سپهبد ˈعبدالفتاح السیسیˈ، دیدار نادر یک فرمانده ارتش کشور عربی مصر از روسیه و نخستین سفر خارجی وی از هنگام اوجگیری او پس از کودتای منجر به برکناری ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری این کشور در ماه ژوییه سال گذشته است.

این معامله تسلیحاتی به صورت قابل ملاحظه ای سبب گسترش نفوذ نظامی روسیه در مصر خواهد شد که هم پیمان اصلی آمریکا در خاورمیانه به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ˈالشرق الاوسطˈ، السیسی قرار است در مسکو با ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری ملاقات و با همتای روس خود در نشست مشترک خبری شرکت کند.

همچنین به نوشته روزنامه دولتی ˈالاهرامˈ مصر، هدف دیدار السیسی، نهایی کردن توافق تسلیحاتی دو میلیارد دلاری است که بودجه آن عمدتا از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی تامین می شود.

ˈحصام سویلامˈ ژنرال بازنشسته ارتش مصر که دارای روابط و تماس نزدیکی با ارتش این کشور است، همچنین تایید کرد که این توافق در مسکو نهایی خواهد شد.

این دیدار تقریبا سه ماه پس از دیدار ˈسرگئی لاوروفˈ و ˈسرگئی شوگیوˈ وزیران امور خارجه و دفاع روسیه از قاهره صورت می گیرد.

شمار زیادی از صاحب نظران انتظار دارند السیسی که مرسی را سرنگون کرد، شرکت خود را در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در اواخر آوریل برگزار شود، اعلام کند.

بر اساس این گزارش، ˈنبیل فهمیˈ وزیر امور خارجه مصر که السیسی را در سفر به مسکو همراهی می کند، در هنگام دیدار هیات روس در سه ماه پیش، تلاش کرد که حدس و گمان ها را در باره وقوع تغییر عمده در سیاست خارجی مصر، کم اهمیت جلوه دهد.

فهمی در آن زمان گفت: هدف از این دیدار تنها فعال سازی روابط کنونی و نشانه همکاری میان دو کشور است.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه در ماه نوامبر اعلام کردکه مصر به خرید سامانه های موشکی دفاع ضد هوایی، جت های جنگنده میگ 29، بالگردهای رزمی و دیگر تسلیحات ابراز تمایل کرده است.

،Abdel-Fattah el-Sissi ، Vladimir Putin ، Hossam Sweilam ، Sergey Lavrov ، Sergei Shogiu ، Mohammed Morsi ،

مترجمام**1486**1010
کد N120345

وبگردی