آفتاب
دبیر کل جمعیت مستقل ایران اسلامی:

وابسته بودن احزاب به دولت خطرناک است / احزاب برای بقا به یارانه دولت نیاز دارند

وابسته بودن احزاب به دولت خطرناک است / احزاب برای بقا به یارانه دولت نیاز دارند

تهران – ایرنا – دبیرکل جمعیت مستقل ایران اسلامی گفت: حمایت دولت از احزاب ضروری است ولی وابسته بودن آنها به دولت خطرناک است و موجب رکود فعالیت شان می شود.

قدرت علی حشمتیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در مورد راهکارهای فعال شدن احزاب افزود: در حال حاضر 240 حزب در کشور دارای مجوز هستند که تعدادی از آنها فعال یا نیمه فعال اند و یا اینکه در زمان انتخابات فعال می شود.

وی ادامه داد: جلسه و نشست هم اندیشی وزیر کشور با نمایندگان احزاب می تواند یکی از راه های موثر در فعال شدن احزاب باشد که البته این جلسات باید مستمر باشد.

این فعال سیاسی اضافه کرد: دعوت وزیر از 20 حزب اصولگرا، 20 حزب اصلاح طلب و 8 حزب مستقل نشان داد که دولت یازدهم استارت پررنگ شدن فعالیت احزاب در کشور زده است.

عضو هیات رییسه کانون نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 240 حزب در کشور وجود دارد ولی نهایتا 30 حزب فعال هستند که کنگره، همایش و مجمع تشکیل می دهند گفت: باید احزاب کوچک و خانگی یکی شده یا به احزاب بزرگ کشور که فعال هستند بپیوندند که این نیز یکی از راه های فعال شدن احزاب است تا بتوانند کارایی بهتری در سطح جامعه داشته باشند.

حشمتیان با اشاره به این که احزاب باید در کشور در سه شاخص بیشتر فعال باشند گفت: احزاب باید در سه شاخص توانمندی ایدئولوژیک، داشتن برنامه برای اداره کشور و توانمندی کادرسازی بیشتر فعال باشند تا بتوانند تاثیرگذار در سرنوشت سیاسی کشور باشند.

وی با بیان این که دولت باید از احزاب حمایت کند، اظهار کرد: فعالیت حزبی هزینه بر بوده و بعضی احزاب هم فعالیت اقتصادی ندارند. من معتقدم 60 درصد مشکلات احزاب به دولت بر می گردد چون احزاب در هشت سالی که احمدی نژاد رییس جمهور بود مورد بی مهری قرار گرفتند و هیچ گونه جایگاهی نداشتند؛ من از دولت آقای روحانی می خواهم که به احزاب بیشتر توجه شود چرا که احزاب ، مردم هستند.



** احزاب برای بقا به کمک و یارانه دولت نیاز دارند

دبیر کل جمعیت مستقل ایران اسلامی با بیان اینکه دولت باید مسایل اقتصادی احزاب را حل کند یادآور شد: در زمان دولت اصلاحات هرچند یارانه احزاب کم بود ولی تا حدودی مشکلات آنها را حل می کرد مخصوصا احزابی که در کشور کار اقتصادی نمی کردند. واقعا احزاب برای بقا نیاز به کمک دارند بنابراین باید به احزاب یارانه پرداخت شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: البته یارانه احزاب باید با برنامه ریزی و در چارچوب خاص و به احزابی که فعال بوده اند و به صورت منظم برنامه دارند، تعلق بگیرد.

این استاد دانشگاه یکی دیگر از راهکارهای فعال شدن احزاب را انسجام آنها عنوان کرد و گفت: این کار از طریق خانه احزاب محقق می شود. پیشنهاد می کنم شورای مرکزی احزاب با حضور 6 نفر که دونفر اصولگرا، دونفر اصلاح طلب و دونفر مستقل باشند بیایند انتخابات را برگزار کنند چرا که بازگشایی خانه احزاب و نامگذاری یک روز در تقویم کشور به نام روز احزاب می تواند زمینه مناسبی را برای گسترش فعالیت حزبی و انسجام آنها در کشور فراهم کند.

وی با بیان اینکه خانه احزاب باید باشگاهی شود یادآور شد: که این کار باعث می شود خانه احزاب نه اصولگرا شود، نه اصلاح طلب و نه مستقل شود.

حشمتیان با بیان این که ما در کشور پارلمان دانش آموزی داریم ولی پارلمان حزبی نداریم یادآور شد: پارلمان حزبی می تواند نقش موثری در فعال کردن احزاب داشته باشد. البته خانه احزاب هم می تواند همین نقش را داشته باشد. من پیشنهاد می کنم که وزارت کشور ساز و کارهای راه اندازی مجدد خانه احزاب را فراهم کند. سیام**1058 *1449
کد N120311

وبگردی