آفتاب

رییس مجلس: گزاره اصلی مناقشه هسته‌ای ایران، بهانه‌جویی‌های غرب است

رییس مجلس: گزاره اصلی مناقشه هسته‌ای ایران، بهانه‌جویی‌های غرب است

هیاتی متشکل از 30 نفر از خبرنگاران و مدیران شبکه‌های تلویزیونی، ماهواره‌ای و مطبوعاتی موثر بین‌المللی کشور تونس پیش از ظهر امروز چهارشنبه (23/11/93) با دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،در این دیدار ابتدا رییس مجلس ضمن خوشامدگویی به هیات تونسی، با اشاره به سفر هفته گذشته خود به این کشور، تصویب قانون اساسی تونس را اقدامی مهم و بنیادین در مسیر انقلاب این کشور دانست و گفت: انقلاب مردمی در کشور دوست و برادر تونس که منجر به سقوط دیکتاتوری سابق این کشور شد، تحول مهمی در سطح منطقه و جهان اسلام به شمار می‌رود.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی از هرگونه توسعه روابط و همکاری‌ها با جمهوری جدید تونس استقبال و حمایت می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به سوالات مختلف اعضای هیات در زمینه موضوعات مختلف پاسخ داد.

وی در زمینه لزوم وحدت کشورهای اسلامی در قبال توطئه‌های خارجی گفت: دشمنان اسلام با ایجاد موانع تصنعی از قبیل به وجود آوردن گروه‌های افراطی تکفیری که در ادامه سیاست‌های گذشته آنها مبنی بر اشغال سرزمین‌های اسلامی صورت می‌گیرد، قصد دارند توان و انرژی فراوان ناشی از ایجاد بیداری در کشورهای مسلمان را در جهت انحراف از موضوعات اصلی همچون اصل بقای رژیم صهیونیستی، هدر دهند.

وی در ادامه گفت: نیاز مبرم دنیای اسلام، وحدت و همبستگی دینی است و نباید به توطئه‌گران فرصت داد از اختلافات عقیدتی مسلمانان در جهت از بین بردن، منافع منطقه‌ای و بین‌المللی آنان بهره ببرند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: گزاره اصلی مناقشه هسته‌ای ایران، بهانه‌جویی‌های مکرر ناشی از زورگویی برخی قدرت‌ها و ممانعت از دستیابی یک کشور مسلمان به دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است.

وی در ادامه افزود: غرب خود می‌داند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست ولی براساس تئوری خود ساخته آنها در مورد جهانی‌سازی قصد دارند، مانع هرگونه پیشرفت مسلمانان در انواع فناوری‌ها شوند.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نقش کشورهای اسلامی در مقابله با تلاش رژیم صهیونیستی برای ناکام گذاشتن انقلاب‌های پدید آمده در منطقه گفت: روشنگری پیرامون ابعاد توطئه‌های خارجی در دوران پس از وقوع انقلاب‌های منطقه‌ای کار بسیار مهمی است که باید توسط رسانه‌ها و طبقات روشنفکر صورت گیرد تا با هرگونه انحراف در مسیر این انقلاب‌ها به ویژه تلاش رژیم صهیونیستی برای خروج از انزوا مقابله جدی صورت گیرد.

لاریجانی در این زمینه افزود: به نتیجه رسیدن انقلاب تاریخی اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) سال‌ها به طول انجامید و برای تکامل انقلاب‌های منطقه‌ای نیز نیاز به زمان است و کشورهای زورگو و طرفدار دیکتاتوری ممکن است بر صورت یک انقلاب خاک بپاشند اما قادر به محو کردن آن نخواهند بود.

لاریجانی همچنین از سوریه به عنوان کشوری که تاوان قرار گرفتن در خط مقدم مقاومت علیه سیاست‌های تجاوزگرانه صهیونیستی را می‌دهد، یاد کرد و خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا بر این باور منطقی بود که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و تنها از راه گفت‌وگو بین طرفین می‌توان به پایان بحران فکر کرد.

وی ادامه داد: اکنون پس از نزدیک به سه سال خشونت و افراطی‌گری و صدور سلاح و تروریست به این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که مسیری غیر از گفت‌وگو کارساز نیست.

در این دیدار عبداله الزواری رییس هیات خبرنگاران تونسی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و قدرتمند در جهان اسلام نام برد و ضمن تقدیر از مواضع اصولی مقامات جمهوری اسلامی ایران در قبال انقلاب تونس خواستار حمایت هرچه بیشتر مجلس شورای اسلامی از فرآیند توسعه مناسبات و همکاری‌های فیمابین و نیز انتقال تجارب مفید کشورمان در زمینه مسائل تقنینی و پیشرفت‌های علمی و صنعتی به تونس شد.

انتهای پیام

کد N120225

وبگردی