آفتاب

معاون وزیر خارجه ژاپن خواستار گسترش روابط توکیو – تهران شد

معاون وزیر خارجه ژاپن خواستار گسترش روابط توکیو – تهران شد

کوالالامپور – ایرنا – ˈتاکائو ماکینوˈ معاون وزیر امور خارجه ژاپن در آیین روز ملی ایران در توکیو خواستار گسترش روابط دو کشور در همه زمینه ها شد.

به گزارش ایرنا، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه ژاپن طی سخنانی در آیین سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تبریک این روز، برعلاقمندی کشورش برای توسعه روابط دوجانبه ایران و ژاپن و نیز همکاری در موضوعات منطقه ای و بین المللی تاکید کرد.

وی استقبال گسترده از اعزام کشتی نفتکش ˈنیشی ماروˈ در سال 1953 و کمک های جمهوری اسلامی به زلزله زدگان شرق ژاپن در سال 2011 را در دو نمونه فراموش نشدنی از دوستی یگانه ایران و ژاپن در روابط خارجی دانست.

آیین روز ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از مقامات و شخصیت های ژاپنی، دیپلمات های خارجی و ایرانیان مقیم ژاپن در توکیو برگزار شد.

ˈرضا نظرآهاریˈ سفیر ایران در ژاپن نیز در این مراسم که روز گذشته برگزار شد با اشاره به روابط دیرینه تهران – توکیو، گفت: روابط ایران و ژاپن با وجود تحولات مختلف بین المللی طی 85 سالی که از روابط رسمی دو کشور می گذرد، بر اساس اعتماد و احترام متقابل در مسیر سازنده به پیش رفته است.

وی با اشاره به تحولات اخیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از جمله دور جدید گفت وگوهای هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک، تصویب قطعنامه پیشنهادی دکتر حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره اقدام جهانی علیه خشونت و افراطی گری و همچنین تقویت دیپلماسی اقتصادی به منظور دستیابی به جایگاه یکی از ده اقتصاد برتر جهان در سه دهه آینده، خاطر نشان کرد: تحولات اخیر می تواند زمینه ساز دور جدید همکاری و دوستی دیرپای ایران و ژاپن باشد.

ˈهیروشی اوکاداˈ قائم مقام وزیر دفتر هیات دولت، ˈکیوچیرو گمباˈ دبیر کل گروه دوستی پارلمان ایران و ژاپن و وزیر خارجه پیشین ژاپن، ˈیوکیو هاتویاماˈ نخست وزیر سابق، پنج نفر از نمایندگان مجلس و دریاسالار ˈفونداˈ جانشین نیروی دریایی ژاپن از میهمانان این مراسم بودند.

در آیین سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب در ژاپن همچنین ˈتسوکاسا اوموراˈ مدیر کل امور خاورمیانه وزارت امور خارجه این کشور، ˈجون شین میˈ سفیر ویژه در امور سازمان ملل، ˈدیوید ملونˈ رییس دانشگاه سازمان ملل و تعداد زیادی از شخصیت های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ژاپن و سفرا و دیپلمات های مقیم حضور داشتند.

آساق**د.م**1611
کد N119907

وبگردی