آفتاب

جزئیات برگزاری نهمین کنفرانس بین‌المجالس اسلامی/ روحانی سخنران مراسم افتتاحیه

جزئیات برگزاری نهمین کنفرانس بین‌المجالس اسلامی/ روحانی سخنران مراسم افتتاحیه

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری اسلامی گفت که در مراسم افتتاحیه این کنفرانس در روز سه‌شنبه (29 بهمن)، رییس جمهور به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

کاظم جلالی در نشست خبری در مورد جزییات برگزاری کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: کار این کنفرانس به صورت مقدماتی از روز جمعه 25 بهمن در سطح کمیته‌ها آغاز می‌شود و افتتاحیه این کنفرانس در روز سه‌شنبه با سخنرانی دکتر روحانی رییس جمهور و حضور شخصیت‌های داخلی مرتبط با دستگاه قانون‌گذاری و نمایندگان مجلس و هیات‌های شرکت‌کننده برگزار خواهد شد.

به گفته وی، مراسم اختتامیه نیز در بعدازظهر چهارشنبه (30 بهمن) برگزار می‌شود که بعد از قرائت قطعنامه نهایی و بیانیه تهران رییس مجلس به جمع‌بندی می‌پردازد.

اهم سخنان کاظم جلالی در ادامه به نقل از ایسنا می آید:

* این اجلاس از جمعه 25 بهمن به شکل مقدماتی آغاز می‌شود. این اتحادیه دارای کمیته اجرایی با 15 عضو از کشورهای اسلامی است که ترکیب اعضا به این شکل می‌باشد که از هر منطقه جغرافیایی 5 عضو پارلمان اسلامی حضور دارند. مناطق در اتحادیه اروپا نیز مثل منطقه آسیایی‌ها، عرب‌ها و آفریقایی‌ها تقسیم می‌شود که از هرکدام ازا ین مناطق پنج کشور عضو هستند و کمیته اجرایی را تشکیل می‌دهند. این کمیته نقش هیات مدیره در کنفرانس داشته و دستور کل کار کنفرانس را تهیه می‌کند.

* سی‌ویکمین نشست کمیته اجرایی با سخنرانی رییس مجلس آغاز می‌شود، این کمیته دستور کار کنفرانس عمومی و اجلاس روسای مجالس و کمیته‌های پنج گانه تخصصی اتحادیه را نهایی می‌کند. در روز جمعه همچنین سومین نشست کمیته دائمی امور فلسطین نیز برگزار می‌شود.

* از روز شنبه 26 بهمن کار کمیته‌های تخصصی آغاز می‌شود و چهار کمیته تخصصی امور سیاسی و روابط خارجی، امور اقتصادی و محیط زیست، کمیته دائمی قضایی، حقوق بشر و زن و خانواده و کمیته فرهنگی و قضایی و گفت‌وگوی تمدن‌ها و ادیان تشکیل جلسه می‌دهند.

* شانزدهمین نشست کمیته عمومی این اجلاس نیز در روز دوشنبه 28 بهمن برگزار می‌شود و ریاست این نشست را علی لاریجانی رییس مجلس برعهده دارد. بعد از آن نیز نشست مشورتی سه گروه آفریقا، عرب و آسیا به طور جداگانه برگزار شده تا در مورد مسائل کنفرانس جمع‌بندی گروهی انجام شود.

* افتتاحیه نهمین کنفرانس روسای مجالس کشورهای اسلامی در روز سه‌شنبه 29 بهمن برگزار می‌شود و دکتر روحانی رییس جمهور به عنوان سخنران افتتاحیه هستند و در این نشست شخصیت‌های داخلی مرتبط با دستگاه قانون‌گذاری و نمایندگان مجلس با حضور هیات‌های کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس حضور پیدا می‌کنند.

* اختتامیه این نشست نیز در روز چهارشنبه 30 بهمن برگزار می‌شود. این مراسم از ساعت 4 بعدازظهر آغاز شده که در ابتدا سخنگوهای کمیته‌های پنج‌گانه گزارشی را به کنفرانس ارائه داده و بعد از آن قطعنامه نهایی و بیانیه تهران قرائت شده و رییس مجلس جمع‌بندی می‌کند.

* طبق آخرین آمار ما، 47 کشور در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند و از بین سازمان‌ها و کشورهای ناظر هم حدود 15 سازمان و نهاد ناظر نیز حضور دارند. در این اجلاس بیش از 25 کشور در سطح روسای مجالس شرکت کرده‌اند و تعدادی کشورها در سطح نایب‌رییس و بقیه نیز در سطح هیات‌های نمایندگان پارلمان‌ها حضور دارند. آخرین رکورد شرکت در این اتحادیه در سطح 15 رییس مجلس بود که پیش‌بینی می‌کنیم این اجلاس این رکورد را بشکند.

* با توجه به دخالت‌هایی که از ناحیه‌ قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در موضوع سوریه شده است، مساله سوریه پیچیدگی‌هایی دارد که می‌توان این موضوع در سطح کمیته سیاسی و کمیته‌های مربوطه مطرح و مورد بحث قرار گیرد.

* اینکه بتوان در قالب این کنفرانس به راهکاری در مورد سوریه رسید بستگی به اراده همه کشورهای شرکت‌کننده دارد. نمی‌توان از الان قضاوتی در این باره داشت و باید اجازه داد اجلاس برگزار شود. این کنفرانسی بین‌المللی است که با مشارکت همه کشورها برگزار شده و تهران تنها میزبان آن است.

* {درباره این که آیا برای بیان نقدها از سوی مجلس صبوری وجود دارد} صبوری مجلس خوب بوده است اما شاید به نظر شما صحبت هر فردی از نماینده‌ها را باید به تمام مجلس منتصب کرد حال اینکه ما در مجلس 290 نماینده داریم که ممکن است هرکدام نظرات متفاوتی با یکدیگر داشته باشند.

* به نظرم معاونت‌های پارلمانی وزرا باید حضور فعال‌تری در مجلس داشته باشند و ارتباطاتشان را با نمایندگان بیشتر کنند. با توجه به برخی کاستی‌ها در بودجه عمرانی، نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه با سوالات بسیاری روبه‌رو می‌شوند که نیاز است در این بخش کمک موثری وجود داشته باشد. حضور بیشتر مسوولان و برخی نگاه‌های مهربانانه‌تر می‌تواند ما را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند. لذا آسیب‌شناسی بین مجلس و دولت نیاز است ولی من در مجموع تعامل مجلس و دولت را مثبت می‌دانم.

* طبیعی است که با توجه به اینکه دولت کارش را با وجود مشکلات بسیار تازه آغاز کرده و تصمیماتی نیز در این مدت همچون در مورد موضوع هسته‌ای اتخاذ کرده است، این موارد می‌تواند چالش‌هایی را داشته باشد که نباید خیلی از آن نگران شد.

29295

 

کد N119726

وبگردی