آفتاب

سفیر کشورمان در آنکارا: ایران به‌دنبال یک توافق بلندمدت برای صادرات گاز به ترکیه است

سفیر کشورمان در آنکارا: ایران به‌دنبال یک توافق بلندمدت برای صادرات گاز به ترکیه است

سفیر ایران درآنکارا درباره انتشار برخی اخبار در جهت زیر سوال بردن همکاری‌های ایران و هالک بانک پس از عملیات مبارزه با فساد مالی در ترکیه گفت: برخی محافل و گروه‌ها از همکاری‌های موجود میان ایران وترکیه احساس نارضایتی می‌کنند و تلاش کرده‌اند مانع این همکاری‌ها شوند. اتفاقات رخ داده در ترکیه یک مساله داخلی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا بیکدلی، سفیر ایران در آنکارا در آستانه‌ی سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه‌ی خبری "هابر ای" ترکیه گفت: در طول سی و پنج سال گذشته با وجود دشمنی‌های برخی از کشورها ما توانسته‌ایم اهداف خود را با موفقیت به ثمر برسانیم و امیدواریم از این پس نیز این گونه باشد.

او درباره‌ی سفر حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به ترکیه گفت: به تازگی نخست‌وزیر ترکیه به تهران سفر کرده و در ادامه‌ی این رفت و آمدها قرار است رییس‌جمهور کشورمان به ترکیه سفر کند که این سفر در 6 ماهه اول سال 2014 انجام خواهد گرفت. باید به این نکته اشاره کنم که رییس‌جمهور ایران هنوز برای دیدار دو جانبه به کشوری سفر نکرده و همواره در حاشیه‌ی اجلاس‌هایی مانند داووس و مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات کشورهای دیگر دیدار و گفت‌وگو کرده است و سفر ترکیه اولین سفر رسمی رییس جمهور ایران خواهد بود.

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به روابط تجاری ایران و ترکیه در حوزه‌ی انرژی اظهار کرد: ما یکی از کشورهای مهم در صادرات نفت و گاز طبیعی هستیم و ترکیه یکی از مهم‌ترین مشتریان ما در این عرصه است. درتوافقات صادرات گاز برخی مواد تعیین می‌شود و سپس بر اساس این مواد قیمت فروش مشخص می‌شود. به هیچ وجه نمی‌توان این مساله را به عنوان یک اختلاف نظر میان دو طرف تلقی کرد. ما به عنوان کشوری که صادرکننده‌ی گاز بوده و همسایه‌ی ترکیه هستیم و در مقابل از مشتری خود رضایت‌مندی کامل داریم، تلاش می‌کنیم که رضایت و خشنودی مشتری خود را فراهم کنیم. این دیدارها برای دستیابی به یک توافق بلند مدت در زمینه صادرات گاز به ترکیه است.

بیکدلی اضافه کرد: امروز زمان همکاری با ایران است، در چند ماه اخیر مقامات و هیات‌هایی از برخی کشورهای غربی به ایران آمدند اما باید دانست که هدف آن‌ها از این رفت و آمدها چیست؟ آن‌ها خود مقامات‌شان را به ایران می‌فرستند اما به ترک‌ها می‌گویند که به ایران نروند. باید دید که در پشت پرده چه هدفی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به تحولات منطقه‌یی و فعالیت‌ برخی از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه گفت: کاملا مشخص است که چه کسانی گروه‌های تروریستی را تشکیل داده، از آن‌ها حمایت مالی کرده و برای انجام اقدامات آن‌ها تلاش می‌کنند. اکنون بر همه آشکار شده است که منافع اقدامات تروریستی این گروه‌ها برای چه کسانی است. ترکیه و سوریه 900 کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر دارند بر همین اساس این دو کشور همسایه‌ی مهمی برای یکدیگر هستند. سوریه و ترکیه ازنظر تجارت خارجی و برخی حوزه‌های دیگر برای ایران کشورهای مهمی هستند. آیا وقوع عملیات تروریستی در کنار مرزهای‌مان می‌تواند برای ما منفعتی به همراه داشته باشد؟ آیا بحران سوریه و ادامه‌ی درگیری‌ها در این کشور برای ایران سودمند است؟

سفیر این در ترکیه ادامه داد: پاسخ این سوال‌ها به طور حتم خیر است. ترکیه و ایران کشورهایی هستند که مورد هدف اقدامات تروریستی قرار گرفته‌اند. همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهد یافت و نباید به حرف‌هایی که دشمنان مشترک‌مان برای ایجاد تفرقه میان دو کشور می‌گویند، اعتماد کنیم.

او درباره‌ی عملیات بزرگ مبارزه با فساد مالی در ترکیه و ارتباط آن با هالک بانک گفت: همان گونه که می‌دانید هالک بانک یکی از موسساتی است که در دوران تحریم‌های اعمال شده با ایران همکاری می‌کرده است. این همکاری تحت نظر استانداردهای بین‌المللی ادامه یافت. تمام اقدامات و همکاری‌های انجام گرفته روشن و آشکار است. این همکاری‌ها هم برای هالک بانک و هم برای روابط دو کشور اعتبار به همراه آورد.

بیکلدلی اضافه کرد: از نظر ما همکاری هالک بانک با ایران قابل تقدیر است. اما برخی محافل و گروه‌ها از همکاری‌های موجود میان ایران و ترکیه احساس نارضایتی کردند و تلاش کردند مانع این همکاری‌ها شوند. اما اتفاقات رخ داده در ترکیه یک مساله داخلی است.

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به تمایل ایران به گسترش همکاری‌ها با ترکیه گفت: ترکیه یکی از همسایگان ماست که بهترین همکاری‌ها را با این کشور داریم و می‌خواهیم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

وی درباره‌ی بحران سوریه گفت: ایران چه در مذاکرات صلح در سوریه شرکت کند یا نکند خواهان برقراری آتش‌بس از سوی هر دو طرف است. مهم این است که در منطقه ثبات حاکم شود. من به شخصه خواهان تشویق برای مذاکرات صلح در سوریه و اتمام درگیری‌ها هستم.

انتهای پیام

کد N119651

وبگردی