آفتاب
فجر 92، حماسه وحدت و امید/

مهم ترین محورهای سخنان رییس جمهوری از نگاه رسانه های خارجی

مهم ترین محورهای سخنان رییس جمهوری از نگاه رسانه های خارجی

تهران- ایرنا- رسانه های خبری خارجی با توجهی ویژه به راهپیمایی با شکوه ملت ایران به مناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، محورهای مهم سخنان حسن روحانی رییس جمهوری (از نگاه این رسانه ها) را بازتاب دادند.

رسانه های خبری خارجی از جمله بی.بی.سی. صدای آمریکا، رادیو زمانه و فردا در پایگاه های خبری شامل دیداری، شنیداری و نوشتداری خود، با آغاز پخش سخنان رییس جمهوری در این مراسم، بلافاصله هر یک بخش ویژه ای از این سخنان را مورد توجه قرار داده و آن را منعکس کردند.

تارنمای خبری بی.بی.سی با اشاره به سخنان دکتر روحانی درباره تصمیم ایران برای حرکت رو به رشد در برنامه هسته ای نوشت: حسن روحانی گفت حرکت به سمت فناوری هسته ای دایمی خواهد بود.

این رسانه انگلیسی همچنین با اشاره به این بخش از سخنان رییس جمهوری که گفت ˈدر سیاست خارجی یک رهبر، یک رئیس جمهوری، یک دولت و منافع ملی واحد مردم را مد نظر داریمˈ اضافه کرد: در پایان راهپیمایی به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی در تهران، رییس جمهوری ایران در سخنانی در گردهمایی راهپیمایان سیاست داخلی و خارجی دولت خود را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، روز سه شنبه 22 بهمن (11 فوریه)، راهپیمایی سالگرد انقلاب از ساعت 9 صبح به سوی میدان آزادی در تهران آغاز شد و حسن روحانی، رئیس جمهوری، در جمع راهپیمایان در این میدان سخنرانی کرد.

آقای روحانی در آغاز این سخنرانی دیدگاه خود در مورد انقلاب اسلامی سال 1357 و رویدادهای بعد از انقلاب را تشریح کرد و از جمله گفت که علت پیروزی در انقلاب و در جنگ با عراق، وحدت مردم و رهبری ˈفقیهی عادلˈ بود.

بی.بی.سی در ادامه سخنان روحانی در دفاع از دولت یازدهم را منتشر کرد و نوشت: روحانی گفت که دولت او طی شش ماه گذشته توانسته است تورم را از 43 درصد به 35 درصد کاهش دهد و خواهد کوشید این نرخ در سال آینده به 25 درصد کاهش یابد.

ˈبه گفته او، دولت در نظر دارد رشد اقتصادی منهای پنج و هشت دهم درصد در سال گذشته را به نرخ رشد صفر درصد در سال آینده برساند و افزود: تا پایان سال جاری هم ممکن است در این زمینه به منفی هفت دهم درصد برسیم که این برای دولت یک افتخار بزرگ است. آقای روحانی وعده داد که دولت اقدام های موثری در زمینه اینترنت و شبکه ملی اطلاعات صورت دهد و از جوانان خواست منتظر تحولاتی مثبت در این زمینه باشند.ˈ

ˈحسن روحانی در مورد مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی گفت که ˈهمه بدانند که مذاکره ما با کشورهای 1+5 از سر عزتمندی، حکمت و در چارچوب عزت ملی و در مسیر آرمان خواهی ملت ایران استˈ.

وی این مذاکرات را ˈآزمایش تاریخی برای اروپا و آمریکا دانستˈ و گفت: اگر در مذاکرات در چارچوب حقوق ملت ایران، قانون، احترام مشترک و تعامل حرکت کنند، از طرف ملت ایران، پاسخ مثبت خواهند شنید اما اگر بخواهند شیوه نادرست گذشته را تکرار کنند، باید متوجه باشند که به ضرر منطقه، ملت خود و ثبات جهان قدم برداشته اند و روشن می شود که تمام اتهام های آنان در طول این سال ها علیه ایران ناروا بوده است.ˈ

تارنمای خبری رادیو صدای آمریکا نیز سخنان حسن روحانی در مورد برنامه اقتصادی دولت یازدهم را محور قرار داد و نوشت: روحانی گفت ˈ تلاش می کنیم رشد اقتصادی به صفر درصد برسدˈ.

این رسانه آمریکایی با اشاره به ˈپخش اعلامیه هایی علیه توافق اتمی در راهپیمایی 22 بهمنˈ افزود: راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی روز سه شنبه در شهرهای مختلف ایران برگزار شد. در این راه پیمایی، به روال هر سال مقام های ارشد دولتی و شماری از چهره های سیاسی نیز حضور داشتند.

ˈ در تهران، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در جمع راه پیمایان در میدان آزادی سخنرانی کرد. او از توافق اتمی اولیه ایران با قدرت های جهانی دفاع کرد و گفت: ˈدر زمینه بیمه، کشتیرانی و بانک ضربه اول بر تحریم وارد شده است.ˈ

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری ایران همچنین اعلام کرد که به ˈتمام وعده های انتخاباتیˈ خود پایبند است و گفت: دولتش به دنبال تدوین نهایی ˈحقوق شهروندیˈ در چارچوب فصل سوم قانون اساسی است.

رادیو آمریکا افزود: رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش به فساد اقتصادی در نظام اداری اشاره کرد و گفت: ˈمگر می توان تحمل کرد که یک فرد 9 هزار میلیارد تومان پول این ملت را ببرد؟ اصلا کجا برده و کجا صرف شده است و چه کسانی چنین اجازه ای به او داده اند؟ˈ به نظر می رسد منظور او بابک زنجانی باشد که گفته می شود در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد فعالیت های اقتصادی خود را گسترش داد و به وزارت نفت بدهکار است.

این رسانه آمریکایی در ادامه به نقل از روحانی گفت: راهپیمایی امسال ˈطبق اطلاعاتی که تا دقایقی قبل به من داده اند، با سال های گذشته کاملا متفاوت است و امسال همه جناح ها، گروه ها و احزاب و تفکرات مختلف در این راهپیمایی عظیم و بزرگ شرکت کردند که این برای مسوولان مایه مباهات و برای دشمنان مایه یأس استˈ.

همچنین تارنمای خبری رادیو زمانه وابسته به پارلمان هلند نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بار دیگر تأکید کرد، هیچ کس نباید فکر کند که یک جناح می تواند بر کشور حاکم باشد.

بر اساس این گزارش، روحانی این سخن را در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن ماه 1357 در میدان آزادی تهران بیان کرد و بدون آن که از فرد یا گروهی نام ببرد، گفت که ˈدل ها را از کینه پاک کنیم و دیگر به گذشته نپردازیمˈ.

بر پایه این گزارش، رئیس جمهوری ایران در سخنان خود گفت که امسال تمام جناح ها و تفکرهای مختلف در این مراسم شرکت کرده اند. این در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، گزارش داد: حسن روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی خواستار شرکت تمام گروه ها و احزاب سیاسی با سلیقه های مختلف در راهپیمایی 22 بهمن شده بود اما در روزهای اخیر عده ای تحرکاتی را برای جلوگیری از حضور افراد صاحب نام و گروه ها آغاز کرده اند.

پایگاه خبری رادیو فردا هم با برجسته کردن سخنان روحانی در دفاع از کارنامه دولت یازدهم نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه در اجتماع راهپیمایان 22 بهمن از دولت خود دفاع کرد و گفت که در مدت شش ماه پس از تشکیل این دولت، تمام کشور شاهد آرامش بیشتری بوده و اقتصاد هم رو به بهبود دارد.

ˈخبرگزاری های ایران سخنرانی آقای روحانی به مناسبت، سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی را منتشر کرده اند که حاوی مقایسه هایی میان وضعیت کشور، قبل و بعد از دوران ریاست جمهوری اوست.ˈ

به گزارش این رسانه خبری، اقتصاد ایران در سال های اخیر بحران شدیدی را تجربه کرده تا جایی که صندوق بین المللی پول مهر ماه اعلام کرد که ایران رتبه نخست تورم را در جهان به خود اختصاص داده است.

ˈبا این حال گزارش های بعدی صندوق بین المللی پول پیش بینی روزهای بهتری را برای اقتصاد ایران کرده و از جمله اعلام کرده که در سال 2014 میلادی رشد اقتصادی کشور به مثبت 1.3 برسد و نرخ تورم نیز تا 29 درصد کاهش یابد.ˈ

بر اساس این گزارش، در راهپیمایی روز 22 بهمن پلاکاردهای بسیاری مشاهده شده است با مضامینی همچون ˈما مشتاق گزینه های روی میزیمˈ و ˈما برای نبرد بزرگ آماده ایمˈ اما حسن روحانی در جمع راهپیمایان اعلام کرده که ˈسیاست دولت در زمینه مسائل خارجی اعتدال است، نه تسلیم، نه سازش و نه انفعال و تقابلˈ و مذاکرات اتمی با قدرت های جهانی هم ˈبر مبنای حسن نیت و صلح طلبی ملت ایرانˈ پیش می رود.

ˈبه گفته او، ایران ˈبا صدای بلندˈ فتوای رهبر جمهوری اسلامی را مبنی بر حرام بودن بمب اتم به جهان اعلام می کند تا ˈبهانه های واهی و دروغ از دست بدخواهانˈ گرفته شود و کشورهای منطقه هم دریابند که ˈایران هراسی دروغ است و ایران در فکر تجاوز به هیچ کشوری نیستˈ.

آقای روحانی در نهایت مذاکرات اتمی را ˈآزمایشی تاریخیˈ برای اروپا و آمریکا نامیده و به آن ها هشدار داده که ˈاگر بخواهند شیوه های ناپسند گذشته را تکرار کنند به ضرر ملت خودشان، به ضرر منطقه و به ضرر رفاه و ثبات جهانیˈ اقدام کرده اند.ˈ

ایرانم**1485**1542**1275
کد N119634

وبگردی