آفتاب

نيروي هوايي الجزاير بدترين فاجعه تاريخ خود را تجربه کرد

نيروي هوايي الجزاير بدترين فاجعه تاريخ خود را تجربه کرد

سقوط هواپیمای نظامی «هرکولس سی-130» با بیش از یکصد سرنشین در شرق الجزایر، بدترین فاجعه در تاریخ نیروی هوایی الجزایر محسوب می شود هرچند در نوع خود نخستین نیست.





به گزارش آفتاب به  نقل از خبرگزاری آلمان از الجزیره، این هواپیما روز سه شنبه در منطقه کوه فرطاس در روستای عین املیله در ایالت ام البواقی در شرق الجزایر سقوط کرد. در 23 آوریل 2003 نیز هواپیمایی از همین نوع متعلق به ارتش الجزایر در محله ای مسکونی در شهرک بوفاریک نزدیک پایتخت الجزایر سقوط کرد که بر اثر آن چهار خدمه هواپیما و هفت کودک و یک زن کشته شدند.
در نوامبر 2012 نیز یک فروند هواپیمای باربری نظامی از نوع «کازا سی-295» هنگام بازگشت به الجزایر در منطقه لوزار در جنوب فرانسه سقوط کرد. این هواپیما حامل برگه های ویژه چاپ اسکناس برای بانک مرکزی الجزایر بود و در این حادثه پنج نظامی و نماینده بانک مرکزی الجزایر کشته شدند.
یک ماه بعد یعنی در ماه دسامبر همان سال نیز دو هواپیمای نظامی الجزایری از نوع میگ در آسمان به یکدیگر برخورد و سقوط کردند.
پایگاه اینترنتی خبری «پاتریوتیک» الجزایر اعلام کرد نیروی هوایی این کشور 13 هواپیمای سی-130 ساخت آمریکا در اختیار دارد. این نوع هواپیماها در موارد متعددی دچار سانحه شده اند. به عنوان مثال هواپیمایی از این نوع متعلق به ارتش ایران در دسامبر سال 2005 با 84 سرنشین از جمله 68 خبرنگار که قصد داشتند رزمایشی نظامی را در منطقه بندرعباس در جنوب ایران پوشش خبری دهند سقوط کرد. در ماه مه 2009 نیز هواپیمای سی-130 ارتش اندونزی که حامل نظامیان و خانواده هایشان بود پس از برخاستن از پایگاهی هوایی در جاکارتا سقوط کرد. اخیرا نیز یک هواپیمای سی-130 نیروی هوایی مغرب به علت مه غلیظ به کوه برخورد کرد. این هواپیما نیز حامل نظامیان و خانواده هایشان بود.
کد N119618

وبگردی