آفتاب

نبوی: آینده مصر می‌تواند با تعامل ارتش و اخوان‌المسلمین رقم خورد

نبوی: آینده مصر می‌تواند با تعامل ارتش و اخوان‌المسلمین رقم خورد

یک کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: باتوجه به تمامیت‌خواهی اکثر ائتلاف‌ها در مصر، اهمیت ارتش و ویژگی‌های اخوان می‌تواند آینده مصر را رقم بزند.

عبدالامیر نبوی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)در رابطه با گروه‌هایی که سرنوشت مصر را تعیین می‌کنند خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد سمت و سوی صحنه سیاسی مصر امروز متاثر از بازیگری چند نیروی سیاسی اجتماعی است که در فضایی قطبی‌شده فعالیت و موضع‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: در یک سو ائتلافی از جمله اسلام‌گرایان با محوریت اخوان قرار دارند که بر مشروعیت دولت مرسی پافشاری می‌کنند و رویداد 30 ژوئن را کودتا علیه دولت قانونی وی می‌دانند. این ائتلاف در ماه‌های اخیر به شدت تحت تعقیب و فشار قرار داشته است، به‌ ویژه اکثر رهبران رده اول و دوم اخوان دستگیر و رابطه آن‌ها با بدنه جمعیت مختل شده است.

نبوی با اشاره به عملکرد نامناسب اخوان‌المسلمین در اداره کشور گفت: ناکارآمدی سیاست‌ها و عملکرد دولت مرسی موجب نارضایتی و رویگردانی تعداد زیادی از رای‌دهندگان و حامیان سابق شده است. در نتیجه، مهم‌ترین اولویت این ائتلاف، از یک طرف بازسازی تشکیلاتی و از طرف دیگر جلب حمایت مردمی است.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان این‌که برخی گروه‌های مصری هم‌چنان به حمایت ارتش امیدوار هستند افزود: ائتلافی از نیروهای سکولار (لیبرال، ناصریست)، جنبش تمرد و بخشی از اسلام‌گرایان (سلفی‌ها) وجود دارد که به حمایت ارتش امیدوارند و ضمن تاکید بر نادرستی سیاست‌های دولت مرسی، رویداد 30 ژوئن را تداوم انقلاب 25 ژانویه توصیف می‌کند.

وی ادامه داد: این ائتلاف اگرچه در کنار زدن دولت مرسی موفق بوده است، ولی از هم‌ اکنون زمزمه‌های اختلاف و انشعاب به عنوان مثال در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز قدرت ارتش، شنیده می‌شود. در واقع، بخشی از این ائتلاف از کاندیداتوری عبدالفتاح السیسی و قدرت‌گیری بیش‌تر ارتش بیم‌ناک هستند. هم‌چنین رویکرد خشن و سرکوب‌گرایانه ارتش و دولت موقت در برخورد با نیروهای مخالف و منتقد اعتراضاتی را در پی داشته است.

نبوی تاکید کرد که مصر نیازمند حضور فردی مقتدر در راس امور است.

او گفت: در میان دو ائتلاف که در بالا به آن اشاره شد، اکثریتی خاموش وجود دارد که درگیر مشکلات معیشتی است و از تحولات سه سال اخیر سرخورده هستند. ولی به طور کلی عموم مردم از مشکلات اقتصادی و سرکوب سیاسی دوران حکومت مبارک ناراضی بودند، اما پس از انقلاب 25 ژانویه با بی‌ثباتی سیاسی، تشدید مشکلات اقتصادی و بحران امنیت اجتماعی روبرو شدند. در چنین شرایطی به ظهور یک فرد یا نهاد قدرتمند احساس نیاز می‌شود تا آرامش و امنیت را برقرار کند.

وی ادامه داد: در میان این گروه انبوه، بخشی از نیروهای سیاسی و اجتماعی شناخته شده مثل جوانان انقلاب 25 ژانویه نیز هستند که هم مخالف حکومت مرسی بودند و هم منتقد عملکرد ارتش و دولت موقت، زیرا از نظر آن‌ها، انقلاب 25 ژانویه بازیچه این احزاب و گروه‌ها شده است و هیچ یک دلبستگی و تعهدی به دستاوردهای انقلاب ندارند.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با اشاره به رویدادهای ماه‌های اخیر مصر افزود: هرچند ائتلاف‌های نام برده شده از نظر قدرت فعلا متوازن نیستند، اما هر دو وجه اشتراک‌هایی هم دارند و تلاش می‌کنند با به دست گرفتن انحصار قدرت طرف مقابل را کاملا از صحنه حذف کنند.

وی گفت: به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که هدف و شیوه عمل این ائتلاف‌ها به گذار موفقی به سمت دموکراسی کمکی کند و مصر را وارد دوره سیاسی جدیدی کند.

نبوی ارتش را یکی از مهم‌ترین بازیگران صحنه مصر خواند و خاطرنشان کرد: ارتش تنها بازیگر مصر نیست، اما تلاش می‌کند تا در ائتلاف با تعدادی از احزاب و گروه‌های سیاسی اهداف خود را پیش ببرد.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه مهم ارتش از یک سو و ویژگی‌های اخوان از سوی دیگر، می‌توان انتظار داشت آینده مصر در نهایت از طریق تعامل میان آن دو رقم بخورد، به خصوص آن‌که هر دو از توان و حساسیت‌های همدیگر آگاهی دارند و در زمینه تعامل موفق با طرف دیگر تجربیاتی داشته‌اند.

انتهای پیام

کد N119524

وبگردی