آفتاب
اختصاصی

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه: دیدار اردوغان از ایران بسیار مهم بود

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه: دیدار اردوغان از ایران بسیار مهم بود

آنکارا- ایرنا - ˈعثمان آشکین باکˈ نماینده مجلس ترکیه و رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه دیدار اخیر ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه از ایران را بسیار مهم و مفید خواند.

وی امروز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دیدارهای فشرده اردوغان در تهران با مقامات ایرانی گفت: نخست وزیر ترکیه در تهران با تمامی مقامات بلندپایه ایران از جمله آیت الله خامنه ای رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران ، حسن روحانی رییس جمهوری، معاون اول رییس جمهوری و دیگر مقامات ایرانی دیدارهای بسیار مفیدی داشت.

وی تحولات سوریه و مباحث اقتصادی از جمله در بخش انرژی را از دیگر مسایل مهم در مذاکرات مقامات بلند پایه ترکیه با همتایان ایرانی خود در جریان سفر اردوغان به تهران خواند و افزود : توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 و برداشتن گام های لازم برای حل این مساله ، دیدگاه های کشورهای خاورمیانه و جهان در مورد برنامه صلح آمیزی هسته ای ایران را تا حد بسیاری تغییر داده است.

آشکین باک افزود: من اعتقاد دارم که روند آغاز شده با موفقیت ادامه و نتیجه نهایی حاصل خواهد شد و این مساله هم موجب تقویت اقتصادی و هم موجب استقرار و آرامش در منطقه خواهد شد.

نماینده مجلس ملی ترکیه با اشاره به امضای مبادله سوخت هسته ای بین ایران ، ترکیه و برزیل در سال 2010 میلادی در تهران گفت : مواضع آنکارا در مورد مساله هسته ای ایران تغییر نیافته است و همانگونه که آنکارا در آن زمان در شورای امنیت سازمان ملل از حق استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای حمایت کرده بود امروز نیز پشتیبانی می کند.

آشکین باک تصریح کرد : ما خواستار قدرت ، استقرار و آرامش ایران و هچمچنین خواستار توسعه روابط ترکیه با ایران به رغم تمامی سنگ اندازی های مخالفین در بالاترین سطوح هستیم .

وی افزود : ایران و ترکیه از قرن ها پیش هیچ مساله ای با یکدیگر نداشته و بعد از این نیز نخواهند داشت و ما خواستار تداوم دوستی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم منطقه برای همیشه هستیم.

نماینده حزب حاکم ترکیه در مجلس ملی این کشور با تاکید بر اینکه ایران یک کشور بسیار مهم منطقه است ،افزود: ما به این نکته واقفیم که ایران و ترکیه برای آرامش و امنیت منطقه دو کشور بسیار مهم هستند و از صمیم قلب به این نکته که این دو کشور مهم در حفظ معادلات منطقه ای با همکاری یکدیگر گام برخواهند داشت، اعتقاد داریم.

آشکین باک با اشاره به امضای قرارداد تجارت ترجیحی بین دو کشور گفت: مذاکره در مورد این قرارداد مهم از هشت سال پیش تاکنون ادامه داشت و امضای قرارداد تجارت ترجیحی بین دو کشور روندی جدید به روابط اقتصادی دو کشور خواهد بخشید.

وی با اشاره به افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور گفت: به دلیل تحریم ها رقم یاد شده کاهش یافته است ولی با از میان برداشته شدن تحریمها و در راستای تجارت ترجیحی بین دو کشور رقم مبادلات اقتصادی بین ایران و ترکیه در کوتاهترین زمان به 30 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وی گفت: رقم 30 میلیارد دلار با افزایش میزان تامین نیازهای انرژی ترکیه از ایران و افزایش صادرات ترکیه به ایران می تواند تحقق یابد و بازار ایران بازاری ناآشنا برای ترکیه نیست و شرکتهای دو کشور بطور متقابل می توانند کارهای بسیار مفیدی انجام دهند.

خاورم**2012** 230**1586*
کد N119509

وبگردی