آفتاب

مدیر اطلاعات ملی آمریکا: بن بست مناقشه سوریه طولانی خواهد بود

مدیر اطلاعات ملی آمریکا: بن بست مناقشه سوریه طولانی خواهد بود

تهران- ایرنا- مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت با توجه به وضعیت نیروهای دولت و مخالفان در سوریه انتظار یک بن بست طولانی در این مناقشه را دارد.

به گزارش رویترز از واشنگتن ، جیمز کلاپر روز سه شنبه در جلسه استماع مجلس سنا گفت که جنگ در سوریه یک فاجعه مصیبت بار ایجاد کرده و او اطمینان دارد که اسناد مربوط به شکنجه و جنایت در جنگ سوریه واقعی هستند.

جان مک کین سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا از کلاپر پرسید که آیا نظر او در باره واقعی بودن اسناد مربوط به شکنجه در سوریه ˈنظر حرفه ایˈ او است ، که کلاپر جواب مثبت داد و گفت هیچ دلیلی برای شک کردن در باره این اسناد ندارد.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت که انتظارات بسیار معتدلی در باره مذاکرات صلح سوریه دارد و افزود که دورنمای راه حل سیاسی جنگ داخلی سه ساله سوریه مشکل دارد.

او گفت که انتظار ˈیک بن بست طولانیˈ را دارد زیرا دولت بشار اسد نیرو و توان نگاه داشتن مناطق پاکسازی شده را ندارد و مخالفان نیز از حمایت کافی خارجی برای ادامه جنگ برخوردار هستند.

بر اساس این گزارش، کلاپر و سایر مقامات آمریکایی، مناقشه سوریه را یک منبع بی ثباتی منطقه ای و نیز خطری برای کشورهای اروپایی و آمریکا می دانند.

وی افزود: 7 هزار و 500 جنگجوی خارجی تبعه 50 کشور هم اکنون در صحنه نبرد سوریه حضور دارند که برخی از آنان نیروهای قدیمی القاعده از افغانستان و پاکستان هستند که آرزوی آنها حمله به اروپا و آمریکا است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد مخالفان سوری حاضر در صحنه جنگ بین 75 هزار تا 115 هزار نفر تخمین زده می شود که این افراد در حدود یک هزار و 500 گروه مخالف با گرایش های متفاوت سیاسی سازماندهی شده اند و حدود 26 هزار نفر آنان عناصر افراطی هستند.

طی ماه های اخیر و پس از تبدیل شدن سوریه به مقصد عناصر افراطی و تروریست از سراسر جهان، مقام های اروپایی و آمریکایی که نقش عمده ای در حمایت از گروه های مسلح مخالف دولت سوریه داشتند، از این عناصر تروریست به وحشت افتاده اند و بیم آن دارند که آتش عملیات تروریستی آنان پس از پایان بحران سوریه، دامن کشورهای غربی را هم بگیرد.

1491**1078** 1514
کد N119419

وبگردی