آفتاب

اولین ناوشکن آمریکا برای حمایت از سپر موشکی ناتو وارد سواحل اسپانیا شد

اولین ناوشکن آمریکا برای حمایت از سپر موشکی ناتو وارد سواحل اسپانیا شد

اولین ناوشکن از مجموع چهار ناوشکن آمریکایی که قرار است در حمایت از سپر موشکی ناتو در اروپا مستقر شوند، وارد سواحل اسپانیا شده و در پایگاه روتا پهلو گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای روسیه، ناو شکن یو اس اس دونالد کوک که یک کشتی جنگی چند منظوره محسوب می شود روز سه شنبه در پایگاه روتا پهلو گرفت.

این ناوشکن یکی از چهار کشتی جنگی است که قرار است در حمایت از سپر موشکی مشترک ناتو در آب های اروپا مستقر شوند. سپر موشکی مشترک ناتو، جایگزین طرح سپر موشکی آمریکا شد که روسیه مخالفت زیادی با آن داشت.

در همین رابطه "آندرس فوگ راسموسن" دبیر کل ناتو، اعلام کرد: برای اولین بار یک کشتی جنگی از ناوگان آمریکا که مجهز به موشک های بالستیک است بطور دائمی در اروپا پهلو گرفته است. ورود این ناو یک گام رو به جلو در تامین امنیت ناتو و اروپا محسوب می شود.

بر اساس اعلام ناتو، ظرف دو سال آینده سه ناو دیگر آمریکایی نیز در پایگاه روتا، که به عنوان یکی از پایگاهی سپر موشکی مشترک ناتو محسوب می شود، مستقر خواهند شد.

ناوشکن یو اس اس دونالد کوک به اسپانیا اعزام شده تا از سپر موشکی مشترک ناتو حمایت کند. در همین رابطه روسیه هشدار داده که این اقدام امریکا می تواند منجر به تجدید نظر مسکو برای ادامه حضور در پیمان استارت شود.

پیمان "استارت" در سال 1991 برای کاهش میزان تسلیحات هسته ای میان روسیه و آمریکا امضا شد که مهلت پیمان مذکور روز پنجم دسامبر سال 2009 به پایان رسید. بر اساس شرایط آن قرار شد که روسیه و آمریکا هر کدام نباید بیش از شش هزار کلاهک هسته ای داشته باشند. تجهیزات اساسی که در این پیمان به آنها اشاره شده شامل موشک های قاره پیمای بالستیکی زمینی، موشک های بالستیکی در زیر دریایی ها، و بمب افکن های سنگین استراتژیکی بود.

در تابستان سال 2009 سران روسیه و آمریکا تفاهم نامه ای را در خصوص مسئله ادامه کاهش و محدودیت تسلیحات تهاجمی استراتژیک به امضا رساندند. این سند سقف محدودیت تسلیحاتی را تعیین می کند که مبنایی برای پیمان جدید "استارت" بود. در آن طرفین اعلام کردند که قصد دارند تعداد کلاهک های هسته ای خود را تا 1500-1675 و موشک های حامل آن را تا 500-1100 فروند کاهش دهند.

خروج از پیمان استارت، پیامدهای زیادی خواهد داشت که یکی از ابتدایی ترین موارد آن آغاز دوباره مسابقه تسلیحات هسته ای میان روسیه و آمریکا خواهد بود. البته با توجه به هزینه بالای این کار بویژه در بخش مالی به نظر می رسد که مسکو بیشتر قصد بلوف زدن در این رابطه را دارد.

سپر موشکی مشترک ناتو، جایگزین طرح سپر موشکی آمریکا شد که روسیه مخافت زیادی با آن داشت. تهدید روسیه برای خروج از پیمان استارت در حالی انجام می شود که روابط روسیه و آمریکا از روز پنجشنبه 10 بهمن و بعد از انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مورد آزمایش موشک کروز از سوی مسکو، بار دیگر متشنج شده و در این میان کرملین در تلاش است تا از شدت گرفتن تنش ها و متهم شده به نقض معاهدات بین المللی جلوگیری کنند.

"جن ساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، عنوان کرده که با توجه به گزارشات موجود مبنی بر پرتاب یک موشک کروز توسط روسیه، واشنگتن در حال بررسی احتمال نقض معاهده کنترل تسلیحات 1987 توسط مسکو است.

کد N119365

وبگردی