آفتاب

اسپانیا قول حمایت از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را داد

اسپانیا قول حمایت از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را داد

آنکارا- ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر اسپانیا که به آنکارا سفر کرده است قول داد از تلاش های ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری سون دقیقه ، وی که در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه صحبت می کرد گفت: اسپانیا از سال 1986 تاکنون عضو اتحادیه اروپا است و همواره از پیوستن ترکیه به این اتحادیه حمایت کرده است.

وی با عنوان اینکه ترکیه الگویی برای کشورهای اسلامی است و باید مناسبات نزدیکتری با اتحادیه اروپا داشته باشد، افزود: همکاری میان اسپانیا و ترکیه با هدف تقویت رفاه و امنیت تداوم خواهد داشت.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز از حمایتهای اسپانیا از ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا قدردانی کرد و گفت اسپانیا متحد نزدیک ترکیه است.

وی گفت : سرمایه گذاری کارآفرینان اسپانیایی در ترکیه به 8 میلیارد یورو رسیده است.

اردوغان اضافه کرد : سرمایه گذاری های استراتژیک میان دو کشور بسیار قابل توجه است.

اتحادیه اروپا و ترکیه در سال 2005 میلادی مذاکرات رسمی برای پیوستن ترکیه به این اتحادیه را آغاز کرده اند ولی مذاکرات دو طرف در این باره پیشرفت بسیار کمی داشته است.

فرانسه و آلمان اعلام کرده اند که تمایلی به عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا ندارند و بهتر است ترکیه به عنوان شریک با امتیاز با اتحادیه اروپا همکاری داشته باشد.

آبان ماه گذشته نمایندگان دولت ترکیه و اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار کردند تا مذاکرات خود بر سر عضویت ترکیه را پس از یک وقفه سه ساله از سر بگیرند.

همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات یاد شده نحوه برخورد دولت رجب طیب اردوغان، با تظاهرات ضد دولتی در تابستان گذشته مورد انتقاد برخی از کشورهای اروپایی قرار گرفت.

برخی از کشورهای اروپایی دولت ترکیه را به نادیده گرفتن حق کامل آزادی بیان و عدم رعایت حقوق و آزادی بشر متهم کردند.

خاورم ** 2010** 230 **1515
کد N119353

وبگردی