آفتاب

نگاه رسانه های بیگانه به سخنان روحانی در روز 22 بهمن

نگاه رسانه های بیگانه به سخنان روحانی در روز 22 بهمن

تهران - ایرنا - رسانه های خارجی سخنان ˈحسن روحانیˈ در مراسم راهپیمایی 22 بهمن را از زوایای مختلف مورد ارزیابی گسترده قرار دادند.

به گزارش ایرنا، روز سه شنبه 22 بهمن (11 فوریه)، راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی ایران از ساعت 9 صبح و به سوی میدان آزادی در تهران آغاز و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در جمع راهپیمایان در این میدان سخنرانی کرد.

رییس جمهوری ایران در جمع راهپیمایان 22 بهمن با تجلیل از حضور پرشور ملت ایران در مراسم سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت که هیچ قدرتی نمی تواند مردم ایران را از راه خود باز دارد.

روحانی در جمع راهپیمایان 22 بهمن از پیام حضور مردم ایران در این راهپیمایی سخن گفت که می گویند، همواره با انقلاب، امام و مقام معظم رهبری خواهند بود.

رسانه های فارسی زبان خارجی امسال با توجه به روند مذاکرات هسته ای، برخلاف سالهای گذشته، با نگاهی ویژه و محوریتی خاص، این سخنان را ارزیابی و صدرنشین اخبار خود کردند.



**رسانه های خارجی

پایگاه اطلاع رسانی رادیو فردا با عناوینی همچون ˈحسن روحانی در اجتماع 22 بهمن از کارنامه دولت خود دفاع کردˈ، ˈانقلاب و بازدارندگی در برابر حاکمیت خط امامˈ و ˈراهپیمایی 22 بهمن در قاب تصویرˈ به این موضوع پرداخته است.

این منبع خبری آمریکایی می نویسد: حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه در اجتماع راهپیمایان 22 بهمن از اقدامات دولت خود دفاع کرد و گفت که در مدت شش ماه پس از تشکیل این دولت، تمام کشور شاهد آرامش بیشتری بوده و اقتصاد هم رو به بهبود است.

سایت اینترنتی بی بی سی نیز در آستانه آغاز دهه فجر در قالب های گوناگونی به موضوع انقلاب اسلامی، گذار و وضعیت کنونی آن می پردازد.

گزارش هایی در قالب تحلیل، گزارش، عکس، ویدیو و صدا به مناسبت سی و پنجمین سالگرد انقلاب ایران از جمله تلاش این رسانه انگلیسی برای بازتاب خاص این مراسم و به ویژه سخنان دکتر روحانی در این جشن بزرگ است.

ˈانقلاب اسلامی ایران چه تغییری در زندگی شما ایجاد کرده است؟ˈ و یا ˈمراسم ۲۲ بهمن در ایرانˈ نام دیگر گزارش های این رسانه به همراه تصویر می باشد.

محور گزارش های سایت اینترنتی بی بی سی از روزهای آغازین بهمن ماه سال جاری به موضوع مراسم ۲۲ بهمن در ایران اختصاص داشته و این توجه خاص با برگزاری هر چه شکوهمند این راهپیمایی و سخنان حسن روحانی در این مراسم همچنان ادامه دارد.

تارنمای صدای آمریکا نیز با انتشار تصویری از روحانی با صلابتی که دستش را برای سپاس از مردم بلند کرده، در گزارشی با عنوان ˈروحانی: تلاش می کنیم رشد اقتصادی به صفر درصد برسدˈ به ارزیابی این مطلب می پردازد.

این منبع خبری آمریکایی هم بلافاصله با شروع راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف ایران، به پوشش خبری این امر مهم پرداخته، می نویسد: در این راه پیمایی، به روال هر سال مقامات ارشد دولتی و شماری از چهره های سیاسی نیز حضور داشتند.

این رسانه آمریکایی در گزارشی می نویسد: روز ۲۲ بهمن شاید روزی به عنوان روز تعطیلی معمول و عادی، مانند روز ˈباستیˈ (باستیل) در فرانسه یا چهارم ژوئیه در آمریکا جشن گرفته شود.

این شبکه خبری همچنین برنامه دیگری به نام ˈگزیده ها، برنامه ویژه سی و پنجمین سالگرد انقلابˈ از تلویزیون فارسی صدای آمریکا به مناسبت سی و پنجمین سالگرد انقلاب ۵۷ پخش کرد.

سایت اینترنتی دویچه وله نیز گزارشی مرکب از متن و تصویر با عنوان ˈحاشیه های دیدنی تظاهرات ۲۲ بهمنˈ را منتشر کرد.

این رسانه آلمانی، هم با اشاره به زمان و چگونگی این راهپیمایی، می نویسد: راهپیمایان پوسترها و تصاویری را که از قبل به مقیاس وسیع چاپ شده بود به همراه داشتند.

سایت اینترنتی دویچه وله در گزارش دیگری با عنوان ˈروحانی: روی هیچ میزی در جهان تهدیدی علیه ایران وجود نداردˈ، به نقل از روحانی از پایبندی دولت به قانون اساسی و حقوق شهروندی می نویسد.

این شبکه خبری هم از زاویه گام های روحانی در راه حل مسائل اقتصادی، سیاسی و روابط بین الملل و دفاع وی از عملکرد شش ماه دولتش اشاره دارد.

تارنمای رادیو زمانه هم در گزارشی با عنوان ˈروحانی: یک جناح نمی تواند بر کشور حکومت کندˈ می نویسد: حسن روحانی رئیس جمهور ایران بار دیگر تأکید کرد، هیچ کس نباید فکر کند که یک جناح می تواند بر کشور حاکم باشد.

این رسانه وابسته به دولت هلند می نویسد: حسن روحانی این سخن را در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب ایران در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ در میدان آزادی تهران بیان کرد و بدون آن که از فرد یا گروهی نام ببرد، گفت که دل ها را از کینه پاک کنیم و بیشتر به گذشته نپردازیم.

سایت اینترنتی العربیه هم زیر این عنوان که هیچ گزینه ای روی هیچ میزی تهدید نظامی علیه ایران وجود ندارد، به انعکاس سخنان رییس جمهوری اسلامی پرداخته است.

ایرانم**7074**1275
کد N119352

وبگردی