آفتاب
تاجرینا در گفت‌‌وگو با ایلنا:| 145091

حضور فعال دانشگاهیان در جامعه نیازمند امنیت آنان است/ عارف کار بزرگی انجام داد

حضور فعال دانشگاهیان در جامعه نیازمند امنیت آنان است/ عارف کار بزرگی انجام داد

آقای عارف چهره اصلاح‌طلبی است که کار بزرگی انجام داد و شرایط را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم کرد و بعد از آن نیز نه آقای عارف و نه مجموعه اصلاح‌طلبان برای خودشان سهم و درخواستی نداشتند/جناح اصولگرا بعد از انتخابات ۸۸ تلاش کرد با یکدست کردن حاکمیت جریان دیگری به غیر از اصولگرایی در کشور حاکم نشود.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه حضور فعال دانشگاهیان در جامعه نیازمند امنیت آنان است،خاطرنشان کرد: از درون دانشگاه وابسته و محافظه‌کار نقطه‌نظرات رو به جلو درنمی‌آید باید به دانشگاه تحرک نشاط و پویایی بخشید و شرایط را برای حضور فعالانه آن‌ها فراهم کرد.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص اظهارات برخی از اصولگرایان مبنی بر اینکه پیروزی دولت روحانی به خاطر‌ اصلاح‌طلبان نبوده است،‌گفت: صریحا می‌گویم پیروزی آقای روحانی پیروزی اصلاح‌طلبان بوده است، چرا که هیچ کدام از جریانات اصولگرا در انتخابات از ایشان حمایت نکردند و حتی جامعه روحانیت مبارز که آقای روحانی عضو شورای مرکزی آن است نیز از وی سخنی نگفت.

اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در یک جریان قرار دارند

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در یک جریان قرار دارند، اظهار داشت: اعتدال یک مشی سیاسی است که البته این مشی نیز منبعث از اصلاحات است و اگر به کسانی که این مشی را نیز تبیین می‌کنند نگاه کنیم می‌بینیم که آن‌ها از چهره‌های اصلاح‌طلبان هستند.

نماینده مردم مشهد در مجلس ششم خاطرنشان کرد: جناح اصولگرا بعد از انتخابات ۸۸ تلاش کرد با یکدست کردن حاکمیت جریان دیگری به غیر از اصولگرایی در کشور حاکم نشود و ساخت دوگانه قالیباف - احمدی‌نژاد از این جهت بود و حتی آقای هاشمی هم در این راستا تحمل نمی‌شود.

تاجرنیا با تاکید بر اینکه انتخابات ۲۴ خرداد برای طراحان جریان اصولگرایی یک شک محسوب می‌شود، تصریح کرد: آن‌ها تلاش می‌کردند این مسیر بعد از انتخابات ۸۸ ادامه یابد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد برخلاف تئوری‌ها و نظرات آن‌ها بود؛ هرچند‌ آن‌ها تلاش می‌کنند که در انتخابات مجلس فقط جریان خودشان حضور داشته باشد.

عارف، یک چهره اصلاح‌طلب است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به اقدام اخلاقی محمدرضا عارف در کناره‌گیری در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ پرداخت و افزود: آقای عارف چهره اصلاح‌طلبی است که کار بزرگی انجام داد و شرایط را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم کرد و بعد از آن نیز نه آقای عارف و نه مجموعه اصلاح‌طلبان برای خودشان سهم و درخواستی نداشتند.

وی با بیان اینکه سهم‌خواهی در جامعه مدرن اشکال ندارد، افزود: اگر اصلاح‌طلبان و یا آقای عارف از آقای روحانی سهمی را درخواست می‌کردند این درخواست توسط آقای روحانی محقق می‌شد.در جریان اصولگرایی هم که مدعی است در انتخابات مختلف براساس ارزش‌ها عمل می‌کند سهم‌خواهی را در انحای مختلف مشاهده می‌کنیم.

این استاد دانشگاه با طبیعی قلمداد کردن اختلاف سلیقه میان جریان اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا اختلاف نظر میان اصلاح‌طلبان در مسائل مهم کاهش یابد و البته مزیت بزرگ اصلاح‌طلبان این است که منافع ملی را به منافع فردی و حزبی‌شان ترجیح می‌دهند.

شرایط برای حضور در انتخابات میان جریان‌های سیاسی ناعادلانه است

این نماینده اسبق مجلس با تاکید براینکه شرایط ناعادلانه‌ای میان جریان‌های سیاسی در انتخابات مجلس وجود دارد، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته جریان اصولگرا با کمک برخی نهاد‌ها شرایط برای حذف بسیاری از چهره‌های شاخص فراهم کردند. جریان اصولگرا دغدغه‌ای برای تایید صلاحیت ندارد اما اصلاح‌طلبان نمی‌دانند که خط‌کش‌ها و معیار‌های تایید صلاحیت چیست.

تاجرنیا ادامه داد: با توجه به این مسائل باز انسجام میان اصلاح‌طلبان بیش از هر جریان دیگری است و اصلاح‌طلبان دارای نیروهای خوش فکر و با برنامه‌ای هستند،  اما در اصولگرایان که باور به شکست ندارند همواره سعی می‌کنند عدم انسجام و شکست استراتژی‌های خودشان را به گردن دیگران بیاندازند.

بخشی از سکوت و رخوتی که در دانشگاه‌ها به خاطر عملکرد دولت گذشته است

این استاد دانشگاه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره استمداد رئیس‌جمهور از دانشگاهیان برای حضور فعال در جامعه و بیان نظراتشان گفت: فکر می‌کنم بخشی از سکوت و رخوتی که در دانشگاه‌ها شکل گرفته به خاطر عملکرد دولت گذشته است متاسفانه حاکم کردن مجموعه‌هایی که تفکر استقلال دانشگاه را بر نمی‌تابیدند و تکیه بردانش و عقلانیت را معتقد نبودند شرایطی ایجاد کرد که دانشگاه وارد فضای رخوت شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: امروز اگر حرفی زده می‌شود خطاب رئیس جمهور بیشتر کسانی هستند که چنین شرایطی را ایجاد کردند و علی رغم تبلیغات دوران گذشته شاهد بودیم که عالمان به کناری نهاده شدند و شرایط برایشان بیش از پیش سخت‌تر شد.

وی با تاکید بر اینکه حضور فعال دانشگاهیان در جامعه نیازمند امنیت است، خاطر نشان کرد: از دورن دانشگاه وابسته و محافظه‌کار نقطه‌نظرات رو به جلو درنمی‌آید باید به دانشگاه تحرک نشاط و پویایی بخشید و شرایط را برای حضور فعالانه آن‌ها فراهم کرد.

جنبش دانشجویی در بد‌ترین شرایط خودشان از ابتدای حیات جریانات دانشجویی هستند

عضو اسبق دفتر تحکیم وحدت با اشاره به وضعیت جنبش دانشجویی در ۸ سال گذشته ابراز داشت: برخی از تحرک و پویایی در دانشگاه به وسیله جریانات دانشجویی است متاسفانه در دهه گذشته برخوردهایی که با جنبش دانشجویی و تشکل‌های آن‌ها صورت گرفت موجب شد که آن‌ها در بد‌ترین شرایط خودشان از ابتدای حیات جریانات دانشجویی باشند.

تاجرنیا اضافه کرد: متاسفانه شرایطی که به جنبش دانشجویی وارد شده به استادان نیز بالاخص در عرصه علوم انسانی نیز منتقل شده و با نامهربانی‌های صورت گرفته زمینه ساز انفعال و سکوت بیش از پیش استادان فراهم شده است.

نماینده مجلس ششم با تاکید براینکه رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی باید شرایط را برای تحرک دانشگاهیان و از بین رفتن شرایط امنیتی فراهم کند، تصریح کرد: برخورد علمی به مسائل، گزینش صحیح هیات‌های علمی و دوره‌های تکمیلی، تخصیص درست بودجه و منابع در دانشگاه اصلاح قوانین مصوب دوره قبل که باعث شد استقلال دانشگاه‌ها مورد خدشه وارد شود و ایجاد شرایط و فضای مناسب برای جریان دانشجویی و عدم امنیتی نگریستن به مسائل تضمین‌کننده خواست رئیس‌جمهور است.

کد N119261

وبگردی